kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴

«مقاومت» کلیدواژه رهنمودهای رهبری پس از برجام


گرد آوری و تنظیم: کامران پورعباس
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم توجه ویژه به غرب و توجه کمتر به محور مقاومت نزد دولتمردان مشهود و ملموس بوده است.  
مقوله­‌هایی همچون دفاع از مظلومان جهان و مبارزه با مستکبران دنیا تجلیِ بسیار کمرنگی در اظهارنظرها و موضع‌گیری‌­های دولتمردان داشته است و تمایل به تعامل و توافق با غرب و آمریکا در سخن و عملِ دولتمردان جایگاه بسیار پررنگی داشته است به گونه‌­ای که شاید در طول عمر دولت تا کنون کمتر روزی را بتوان پیدا کرد که هم و غم دولت و محور صحبت­های دولتمردان نحوه­ تعامل با غرب نبوده باشد.
این روند به ویژه قبل و بعد از برجام تشدید گردیده است.
رهبر انقلاب بارها در طول مذاکرات در تریبون عمومی هشدار و بیدارباش داده و قابل اعتماد نبودنِ آمریکایی­‌ها را فریاد زدند.
رهبر انقلاب در 1395/1/18 در گله از این رویکرد فرمودند: «به بیگانگان نمی‌شود اتّکاء کرد، نمی‌شود اعتماد کرد. من مکرّر در دوران همین مذاکرات هسته‌ای - شاید چهار پنج مرتبه یا بیشتر- گفتم به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد. حالا هم ملاحظه می‌کنید و می‌بینید؛ حرفهایی که می‌زنند، اظهاراتی که می کنند و عملکردی که نشان می‌دهند، کاملاً امضای آن حرفی است که بنده آن‌وقت می‌زدم.»
بدتر از همه اینکه برخی خط ­قرمزها در جریانات مذاکرات و تصویب برجام از جانب دولت یازدهم رعایت نگردید.
یکی از فاجعه­‌بارترین و تأسف­ انگیزترین واقعیات آن است که دولت در مسیر دستیابی به برجام از برخی خط­ قرمزها چشم­‌پوشی کرده است. این واقعیت تلخ و دردناکی است که شخص وزیر خارجه دولت یازدهم به آن اعتراف کرده است.  
رهبر انقلاب در 1395/1/1 در گله از این اقدام دولت فرمودند: «وزیر خارجه‌ محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم.»
در مقابل تمامی این رویکردهای دولت یازدهم، رهبر انقلاب مکرر در مکرر به مقاومت در برابر غرب و آمریکا و دشمنان تأکید نموده‌­اند و این تأکیدات به ویژه در روند مذاکرات و پس از آن در زمان تصویب و اجرای برجام شدت بیشتری یافته است به گونه­‌ای که می‌­توان این­گونه تعبیر کرد که شاه­ بیت و کلید واژه رهنمودهای رهبر انقلاب پس از برجام - همچون قبل از برجام - «مقاومت» در برابر غرب و استکبار بوده است و معظم‌ ­له در سخنرانی­‌های­شان در سطحی گسترده بر این ضرورت تأکید فرموده‌­اند.
در سخنرانی رهبری در بیست و هفتمین سالگرد رحلت بنیان­گذار انقلاب اسلامی مورخ 14/03/1395 نیز تأکید ویژه رهبری بر «مقاومت» بود که بخش­هایی از این سخنرانی را نقل می­‌نماییم.  
رهبر انقلاب در این سخنرانی پنج شاخص برای انقلابی بودن ذکر فرمودند که عبارتند از: 1- پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب 2- هدف‌گیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها  3- پایبندی به استقلال همه‌جانبه کشور 4- حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌ دشمن و عدم تبعیّت از او 5- تقوای دینی و سیاسی.
در توضیحاتی که رهبر انقلاب برای این پنج شاخص ذکر فرمودند ملاحظه می‌­کنیم که «مقاومت» در برابر غرب و دشمن نقش اساسی و کلیدی دارد.
ایشان در بخشی از توضیحات‌‌ شان در مورد شاخص اول فرمودند: «عرض کردیم که شاخص اوّل، پایبندی به ارزشهای مبنائی و اساسی اسلام است. ... مبنای اوّل، پایبندی به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است. ... اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجّر، یک شاخه اسلام سکولار؛ این اسلام آمریکایی است. ... اسلام ناب در مقابل آنها است؛ اسلام ناب اسلامی است که همه‌جانبه است.»
و در توضیح شاخص دوم فرمودند: «شاخص دوّم، همّت بلند برای رسیدن به آرمانها، صرفِ‌نظر نکردن از آرمانها و منصرف نشدن از هدفهای بزرگ [است‌].... شاخص دوّم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمانهای بلند؛ تسلیم نشویم در مقابل فشارها. البتّه شما وقتی‌که در یک راهی می‌روید که دشمنی بر سر آن راه هست، برای شما مانع ایجاد می‌کند؛ [امّا] این مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما، از ادامه‌ حرکت شما؛ تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه‌اش عقب‌گرد است. ...»
معظم‌له در توضیح شاخص چهارم فرمودند:«شاخص سوّم عرض کردیم پایبندی به استقلال است. این استقلال خیلی مهم است؛ استقلال داخلی، استقلال منطقه‌ای، استقلال جهانی و بین‌المللی؛ در همه‌ این مسائل استقلال کشور و استقلال نظام را حفظ کردن.»
معظم‌­له در ادامه توضیحات مفصلی در مورد ابعاد استقلال فرمودند که فقط بخشی از توضیحات مربوط به عرصه سیاسی را نقل می‌نماییم: «معنایش این است که ما در زمینه‌ سیاسی فریب نخوریم؛ دشمنی که هدفش این است که دولتها و ملّتها را به‌دنبال خود بکشاند، به شیوه‌های مختلفی توسّل می‌جویَد. این‌جور نیست که همیشه با تهدید حرف بزنند؛ نه، گاهی هم با تملّق حرف میزنند؛ گاهی به انسان نامه می‌نویسند که شما بیایید -با ما که آمریکا هستیم- مسائل جهانی را با مشارکت یکدیگر حل کنیم؛ در این قالب با انسان حرف می‌زنند؛ انسان در اینجا ممکن است دچار وسوسه بشود که برویم با یک ابرقدرتی در حلّ مسائل بین‌المللی همکاری کنیم؛ در ادبیّات نامه‌نگاری رسمی دیپلماتیک، این‌جوری حرف‌زده می‌شود امّا باطن قضیّه این نیست؛ باطن قضیّه این است که او یک نقشه‌ای دارد؛ می‌گوید شما بیا در نقشه‌ من، بیا در آن مید‌انی که من ترسیم کرده‌ام بازی کن. ...»
معظم­‌ له در بخشی از توضیح شاخص چهارم فرمودند: «شاخص چهارم: حسّاسیّت در برابر دشمن. دشمن را بشناسیم، در برابر حرکات دشمن حسّاسیّت داشته باشیم. ... دشمن را بشناسیم، نقشه‌های او را تشخیص بدهیم، بر روی کارهای او، حرفهای او، اظهارات او حسّاس باشیم؛ و در مقابل زهری که او احتمالاً خواهد ریخت، پادزهر فراهم بکنیم و آماده باشیم برای اینکه حرکت او را خنثی بکنیم. ... هر فردی و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کرد، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلی‌اش را خواهد خورد.»
و سرانجام معظم ­له در مورد شاخص پنجم فرمودند: «شاخص پنجم و آخرین شاخص، تقوای دینی و سیاسی؛ که غیراز تقوای فردی [است‌] که البتّه آن هم لازم است. ... تقوای اجتماعی -تقوای اسلامی مربوط به اجتماع - این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم. همه‌ آن آرمانهایی که عرض کردیم، آرمانهای اسلامی است؛ یعنی مسئله، فقط مسئله‌ یک محاسبه‌ عقلائی نیست؛ اینکه ما عرض کردیم باید به آن آرمانها پابند بود، باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است.»
امام خامنه­‌ای در پایان چند توصیه فرمودند که چند مورد از آنها را نقل می‌­نماییم.
ایشان درس­ها و عبرت­های برجام و عقب‌­نشینی­‌های دولت یازدهم در برابر غرب را تشریح و بر ضرورت فراموش نکردنِ این تجربه تأکید فرمودند: «یک تجربه‌ای ما در مذاکرات هسته‌ای پیدا کردیم؛ این تجربه را نباید فراموش کنیم. این تجربه این است که اگر ما تنازل هم بکنیم، آمریکا دست از نقش مخرّب خودش برنمی‌دارد؛ این را ما در مذاکرات هسته‌ای تجربه کردیم. ما نشستیم در جمع 1+5، و حتّی جداگانه با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم برای قضیّه‌ هسته‌ای؛ برادران ما، فعّالان پرتلاش ما به یک نقاط مشترکی رسیدند، به یک نتایجی رسیدند؛ طرف -که آمریکا باشد- یک تعهّداتی کرد؛ جمهوری اسلامی تعهّدات خودش را انجام داد، [ولی‌] آن طرفِ بدقولِ بدعهدِ بدحساب دارد دبّه می‌کند؛ تا الان دبّه کرده است. ... در هر زمینه‌ دیگری هم که با آمریکا شما بحث و مجادله کنید، شما کوتاه بیایید، تنازل کنید، باز او نقش مخرّب خودش را حفظ خواهد کرد.»
رهبر انقلاب در توصیه دیگری ضمن اشاره به وجود امتداد جبهه دشمن در داخل کشور هشدار فرمودند که: «تقابل با آمریکا، تقابل با یک جبهه است. یک جبهه‌ای وجود دارد که در قطب آن و مرکز آن آمریکا است امّا امتداد آن به جاهای گوناگونی کشیده می‌شود؛ حتّی گاهی به داخل کشور هم کشیده می‌شود؛ غفلت نکنید. اینکه مواظب حرکت خصمانه‌ آمریکا باید بود، معنایش این است که مراقب همه‌ این جبهه باشید.»
معظم­ له در توصیه دیگری ضمن افشاگری در مورد برخی جریانات داخلی چنین هشدار فرمودند:
«خطوط فاصل با دشمن باید در نظر باشد و برجسته باشد. نگذارید خطوط فاصل با دشمنی که با انقلاب دشمن است، با نظام دشمن است، با امام دشمن است، کم‌رنگ بشود. بعضی از جریانهای داخل کشور ما از این نقطه غفلت کردند، خطوط مرزی خودشان را با دشمن حفظ نکردند، [خطوطشان‌] ضعیف شد، کمرنگ شد؛ مثل خطوط مرزی کشور، اگر خط مرزی نباشد، از آن‌طرف ممکن است کسی اشتباهاً بیاید این‌طرف، از این‌طرف ممکن است کسی اشتباهاً برود آن‌طرف؛ خطوط مرزی را حفظ کنید.»