kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
اعلام محدودیت‌ یک هفته ای ترافیکی

انفجار مهیب لوله گاز ، شهران را لرزاند

انفجار لوله گاز در منطقه شهران تهران موجب ایجاد گودالی به طول حدود 100 متر و عرض و عمق بیش از 50 متر شد.



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آتش‌سوزی مهیب که ساعت 4:30 صبح  دیروز در تقاطع خیابان یکم شهران و خیابان کوهسار و در محل تونل مترو رخ داد، بعد از دو ساعت مهار شد.
 در این حادثه دو ساختمان اداری و مسکونی دچار حریق شدند .
به دنبال صدای مهیب انفجار شمار زیادی از ساکنان اطراف محل آتش سوزی از بیم ادامه خطر سراسیمه از خانه خارج شده و تا ساعت 6:30 صبح در بیرون از خانه‌های خود حضور داشتند.
پلیس و ماموران آتش‌نشانی تلاش می‌کردند در این مدت منطقه را از حضور افراد عادی تخلیه کنند.
حادثه انفجار تلفات جانی نداشت
سخنگوی مرکز اورژانس تهران  در این رابطه گفت: این حادثه فقط پنج مصدوم داشت که توسط تکنسین‌های اورژانس در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شدند.
قطع گاز شهران، کوهسار و کن تا امروز
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز از قطع گاز منطقه شهران، کوهسار و کن به دلیل شکستگی و آتش‌سوزی خط لوله 8 اینچ گاز در این منطقه خبر داد و گفت: احتمالا تا  امروز بعد از ظهر، گاز این منطقه مجددا وصل خواهد شد.
 بوجارزاده ادامه داد: در این منطقه تونل مترو وجود دارد که موجب شد خط 8 اینچ گاز منطقه شهران به دلیل فرو نشست زمین شکسته شود و پس از برخورد با کابل‌های قطع شده برق در این ناحیه آتش‌سوزی رخ دهد.
وی افزود: هنوز علت حادثه مشخص نشده و در دست بررسی است و باید مشخص شود که چرا این خط لوله نشست کرده است.
بوجارزاده ادامه داد: پس از وقوع این حادثه که وسعت آن نیز زیاد بود، نیروهای امدادی شرکت گاز سریعا در محل حاضر شدند و جریان گاز را در این منطقه قطع کرده  و مشغول تعمیر این خط لوله شدند.
مدیر عامل شرکت مترو تهران: حادثه
 در حال بررسی است
مدیر عامل شرکت متروی تهران نیز  با اشاره به اینکه حادثه ساعت حدود 4 صبح رخ داده است، گفت: از آنجا که مترو در عمق زیاد فعال است، علت حادثه هنوز مشخص نیست.
هابیل درویش با بیان اینکه  فعلا کارهای مقدماتی مهار حادثه در حال انجام است و کار بررسی علت دقیق حادثه به زودی آغاز می‌شود، تاکید کرد: شکل حفر تونل مترو از نوع اتریشی است و همه جوانب آن رعایت می‌شود.
محدودیت‌ یک هفته‌ای ترافیکی در شهران
همچنین جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در تقاطع کوهسار - ادهمی در منطقه شهران به علت انفجار لوله گاز و ریزش این تقاطع خبر داد.
سرهنگ عابدی با اشاره به نشست تقاطع کوهسار - ادهمی گفت: برای مسیر جنوب به شمال کوهسار از آبشناسان به سمت شمال و  از شمال به جنوب کوهسار یعنی از تقاطع او پی‌جی به سمت جنوب و همچنین میدان شهران به طرف غرب محدودیت ترافیکی لحاظ شده است.
عابدی به مسیرهای جایگزین اشاره کرد و گفت: کسانی که قصد دارند از جنوب به سمت شمال کوهسار بروند باید وارد آبشناسان شوند به سمت شرق ادامه مسیر دهند و میدان شهران را به سمت شمال طی کنند و پس از ورود به خیابان عباسی به سمت غرب حرکت کنند تا وارد کوهسار شوند.
جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: آنهایی که قصد دارند از شمال به جنوب حرکت کنند باید از کوهسار وارد خیابان عباسی شوند و به سمت شرق ادامه مسیر دهند و بعد وارد میدان شهران شده، به سمت جنوب حرکت کنند.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این محدودیت‌های ترافیکی تا یک هفته ادامه یابد، از کسانی که قصد حرکت به سمت جاده امامزاده داوود را دارند خواست تا اطلاع بعدی، از تردد در این جاده به علت ریزش خودداری کنند.
خسارت 2/5 میلیاردی شبکه برق
مدیر برق منطقه قدس تهران نیز از خسارت دو و نیم میلیارد تومانی به پست‌ها و خطوط توزیع برق منطقه شهران به علت انفجارصبح دیروز خبر داد.
رنجبر گفت: خوشبختانه به خطوط انتقال نیرو که خطوط اصلی 63 هزار ولت در این منطقه هستند، آسیب جدی وارد نشده است.
وی افزود: با تلاش همکارانم از صبح تا ظهر دیروز، خطوط اصلی توزیع برق منطقه شهران به صورت موقت وصل شد.
قطع خدمات تلفن همراه
 مدیرکل ارتباطات سیار همراه اول استان تهران نیز از قطع خدمات همراه اول حدود 500 هزار مشترک در منطقه شمال غرب تهران به علت وقوع این حادثه خبر داد.
عباس خانی گفت: با تخریب زیرساخت‌های مخابرات استان تهران، شبکه همراه اول که از بستر شبکه انتقال این مخابرات استفاده می‌کند از ساعت 8:58  صبح دیروز دچار قطع خدمات شد.
وی افزود: پس از وقوع حادثه بلافاصله تیم‌های فنی ما در‌صدد رفع مشکل برآمدند و با ایجاد ظرفیت‌های جدید خط تلفن همراه بیش از 350 هزار مشترک در این منطقه وصل شد.
خانی از رفع مشکل قطعی خط تلفن همراه بقیه مشترکان تا قبل از افطار دیروز خبر داد.
قطع 55 هزار شماره تلفن ثابت
سخنگوی شرکت مخابرات استان تهران هم از اختلال حدود 55 هزار شماره تلفن ثابت در محدوده خیابان‌های کوهسار، شهران و یادگار امام شمالی خبر داد.
بید خام با بیان اینکه همکارانم سعی می‌کنند در حداقل زمان ممکن این اختلالات را کاهش دهند، افزود: وصل شدن تلفن مراکز اورژانس، بیمارستان‌ها و مکان‌های تجاری منطقه شهران در اولویت شرکت مخابرات است.
برق، آب و تلفن همراه منطقه شهران وصل شد
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران بزرگ اعلام کرد با توجه به ماه رمضان و قطع انشعابات برق، گاز، آب و تلفن همراه در این منطقه اولویت‌ ما وصل دوباره این شریانات حیاتی بود،که خوشبختانه برق و آب وصل و اختلالات شبکه تلفن همراه و تلفن ثابت رفع شد.
قاضی شهریاری که به عنوان نماینده دادستان تهران در این منطقه حضور داشت درباره وصل انشعاب گاز به فارس گفت: بنابر قول و وعده‌ مسئولان شرکت گاز منطقه‌ای قرار است تا امروز صبح گاز این منطقه نیز وصل شود.
وی درباره سرنوشت راننده لودری که به گفته منابع محلی در زیر آوار مانده است گفت: تلاش برای شناسایی و پیدا کردن این فرد نیز ادامه دارد و اکنون در حال ایجاد یک رمپ برای ورود به چاله ایجاد شده از انفجار هستیم تا به این وسیله ادامه جستجو برای پیدا کردن این فرد انجام شود.
سرپرست دادسرای جنایی تهران در خصوص آخرین وضعیت حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران گفت:‌ اینکه برخی می‌گویند علت وقوع حادثه نشست زمین به دلیل فعالیت کارگاه مترو بوده،‌ هنوز اثبات نشده است.
قاضی شهریاری گفت: برخی دیگر علت این حادثه را نشت آب، سپس ریزش زمین و وقوع این حادثه می‌دانند که این موضوع هم هنوز ثابت نشده است.
وی گفت: به هر تدبیر تلاش برای رفع مشکلات به وجود آمده از وقوع این حادثه و همچنین مشخص شدن علت تامه وقوع این حادثه در حال انجام است و هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص فاقد اعتبار است.
جزئیات حادثه از زبان معاون شهردار
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا انفجار لوله گاز شهران ربطی به مترو داشته است، با بیان اینکه مترو در 25 متری سطح زمین در حال ساخت بوده، گفت: این اتفاق به احتمال زیاد به علت فشار جانبی و جرقه‌های ناشی از کابل برق رخ داده است.
سیدجعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه نشتی گاز به لایه زیر خاک راه یافته و جرقه ناشی از قطع شدن سیم‌های زیر لوله باعث رخداد این انفجار شده است، گفت: آتش در دو دامنه متصاعد می‌شود؛ به گونه‌ای که آتش علاوه بر اینکه به تونل در دست ساخت مترو نفوذ می‌کند، آسفالت را شکافته و به سطح زمین می‌رسد و یک ساختمان اداری خالی از سکنه دچار حریق شده و به پنج ساختمان مسکونی و ادارای خسارات جزئی می‌رساند.تشکری هاشمی در مورد فوت دو کارگر به ایسنا گفت: از دو کارگر داخل تونل هیچ اطلاعی در دست نیست و امکان فوت آنها وجود دارد، اما هرگونه اظهارنظر در این خصوص قطعی نیست.