kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
کار سخت شاگردان لوزانو در آغاز لیگ جهانی

ایران- برزیل در افتتاحیه لیگ جهانی والیبال


رقابتهای لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۶ از امروز آغاز می‌شود و تیم ملی ایران در نخستین بازی این مسابقات به مصاف برزیل می‌رود. آمریکا و آرژانتین دیگر حریفان ایران در هفته نخست هستند.
 لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۶ از امروز (پنجشنبه) به طور رسمی آغاز می‌شود. تیم ملی والیبال ایران که در سطح یک این مسابقات قرار دارد رقابت خود را در هفته نخست با بازی برابر برزیل آغاز خواهد کرد. جدال این دو تیم که افتتاحیه لیگ جهانی به حساب می‌آید از ساعت ۲۱:۴۰ در ریو برگزار می‌شود. آمریکا و آرژانتین دو تیم دیگری هستند که در گروه B1 دیدارهای خود را برابر ایران برگزار خواهند کرد.
بیست و هفتمین دوره رقابت‌های لیگ جهانی شرایطی متفاوت با گذشته دارد. در پیش بودن بازی‌های المپیک ریو، فدراسیون جهانی را بر آن داشت تا تغییراتی را در نحوه برگزاری مسابقات ایجاد کند. بدین ترتیب رقابت‌های امسال با حضور ۳۶ تیم در سه سطح و در بازه زمانی یک ماهه انجام می‌گیرد تا تیم‌ها برای حضور در المپیک نیز فرصت آماده‌سازی داشته باشند.
بر این اساس سطح‌بندی مسابقات به قرار زیر است:
*سطح یک: ایتالیا، روسیه، استرالیا، فرانسه ، آمریکا، برزیل، ایران، آرژانتین، صربستان، بلژیک، لهستان و بلغارستان
*سطح دو: ژاپن، کره جنوبی، کوبا، هلند، پرتغال، ترکیه، اسلواکی،  فنلاند، کانادا، چین، جمهوری چک و مصر
*سطح سه: قزاقستان، آلمان، اسلوانی، قطر، مکزیک، اسپانیا، مونته نگرو، پرتوریکو، چین تایپه و یونان
فرمولی پیچیده
امسال نحوه برگزاری مسابقات تا حدی پیچیده شده است. با افزایش تعداد تیم‌های سطح یک از ۸ به ۱۲ تیم، فدراسیون جهانی تصمیم بر آن گرفت مسابقات را در سه هفته و در ۹ گروه متفاوت برگزار کند. بدین ترتیب در هر هفته سه تیم میزبان خواهند شد و مجموع نتایج و امتیازات هر ۹ گروه در پایان دور مقدماتی در یک جدول رده‌بندی محاسبه خواهد شد تا پنج تیم برتر در کنار میزبان، شش تیم حاضر در مرحله نهایی را تشکیل دهند.
در مرحله فینال البته روال مثل گذشته خواهد بود. شش تیم حاضر به دو گروه سه تیمی تقسیم خواهند شد و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا از هر گروه دو تیم راهی نیمه نهایی شوند. بعد از پایان مسابقات تیم آخر سطح یک به سطح دو سقوط می‌کند و در مقابل تیم نخست سطح دو به سطح یک صعود می‌کند.
المپیکی‌ها در یک گروه
گروه B1 ليگ جهانی واليبال كه ايران در هفته نخست مسابقات بايد در آن به جدال با رقبا بپردازد، تنها گروهي است كه تمام تيم های آن جواز حضور در المپيك ۲۰۱۶ ریو را كسب كرده اند.
تیم‌های ایران، آرژانتین، آمریکا و برزیل در هفته نخست این مسابقات در گروه B1 با یکدیگر رقابت خواهند کرد که کسب سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ تنها نکته مشترک این چهار تیم است كه كيفيت و هيجان مسابقات را بيش از ساير گروه‌ها خواهد كرد.
آرژانتين در رقابت‌های انتخابی قاره‌ای، برزيل به عنوان ميزبان و آمريكا با كسب قهرمانی در جام جهانی جواز حضور در المپيك را كسب كرده‌اند و تیم ملی والیبال ايران هم هفته گذشته سهمیه المپیک را در رقابت‌های انتخابی توکیو به دست آورد.
رویارویی با میزبان المپیک
ایران و برزیل در حالی دیدار افتتاحیه لیگ جهانی را برگزار می‌کنند که تیم کشورمان امیر غفور و فرهاد قائمی را به‌خاطر مصدومیت و بیماری به همراه ندارد. بدون شک نبود این دو بازیکن دست لوزانو را تا حدی در پوست گردو قرار داده است. خستگی ناشی از دیدارهای انتخابی المپیک و سفر طولانی به ریو هم عامل دیگری است که می‌تواند روی کیفیت کار تیم کشورمان تاثیرگذار باشد.
از سویی دیگر برزیل به‌عنوان میزبان المپیک ریو، تلاش می‌کند خود را در بالاترین سطح آمادگی نگه دارد تا برای کسب مدال طلای المپیک آماده شود. تیم ایران پیش‌تر در سائوپائولو با برزیل دیدار کرده است اما به نظر می‌رسد در آستانه المپیک، حریف شرایطی متفاوت با گذشته دارد و کار برای کشورمان بسیار دشوار است. ایران به طور معمول شروع خوبی در لیگ جهانی نداشت و باید دید این بار چه نتایجی برای کشورمان رقم خواهد خورد.
برنامه کامل بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۶ به وقت کشورهای میزبان به شرح زیر است:
هفته نخست (۲۷ تا ۳۰ خرداد)
گروه دوم: برزیل، ایران، آرژانتین و آمریکا
میزبان: شهر ریودوژانیرو - ورزشگاه کاریوکا ۱
پنجشنبه ۲۷ خرداد: برزیل - ایران (ساعت ۱۴:۴۵) و آمریکا - آرژانتین (ساعت ۱۷:۱۵)
جمعه ۲۸ خرداد: برزیل - آرژانتین (ساعت ۱۴:۴۵) و آمریکا - ایران (ساعت ۱۷:۱۵)
شنبه ۲۹ خرداد: ایران - آرژانتین (ساعت ۲۰:۳۰) و برزیل - آمریکا (ساعت ۲۳:۱۰)
هفته دوم (۳ تا ۶ تیرماه)
گروه سوم: صربستان، برزیل، بلغارستان و ایران
میزبان: صربستان - شهر بلگراد؛ سالن پی اونیر
پنجشنبه سوم تیرماه: ایران - بلغارستان (ساعت ۱۶) و برزیل - صربستان (ساعت ۱۹)
جمعه چهارم تیرماه: برزیل - ایران (ساعت ۱۶) و صربستان - بلغارستان (ساعت ۱۹)
شنبه پنجم تیرماه: بلغارستان - برزیل (ساعت ۱۶) و ایران - صربستان (ساعت ۱۹)
هفته سوم (۱۱ تا ۱۳ تیرماه)
گروه سوم: ایران، ایتالیا، آرژانتین و صربستان
میزبان: ایران - شهر تهران؛ سالن ۱۲ هزار نفری آزادی
جمعه یازدهم تیرماه: ایتالیا - آرژانتین (ساعت ۱۸) و ایران - صربستان (ساعت ۲۱)
شنبه دوازدهم تیرماه: صربستان - آرژانتین (ساعت ۱۸) و ایران - ایتالیا (ساعت ۲۱)
یکشنبه سیزدهم تیرماه: ایتالیا - صربستان (ساعت ۱۸) و ایران - آرژانتین (ساعت ۲۱)
تیم‌های فرانسه، صربستان و آمریکا در بیست و ششمین دوره لیگ جهانی (سال ۲۰۱۵) به ترتیب عنوان‌های اول تا سوم را به دست آوردند.