kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴

مخالفت 68 درصد مردم آمریکا با حمایت‌های کاخ سفید از کشورهای مرتجع عربی

در سایه تاکید ۶۸ درصد آمریکایی‌ها بر قطع حمایت واشنگتن از ریاض و کشورهای مرتجع عربی«هیلاری کلینتون» از سعودی‌ها خواست حمایت مالی از «افراط‌گرایان» را متوقف کند!



طبق گزارش‌های منتشر شده«هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به انتقاد از رژیم‌های مرتجع عرب حوزه خلیج فارس و در صدر آنها عربستان پرداخته و این کشورها را به حمایت از افراط‌گرایی متهم کرده است. اظهارات «کلینتون» یک روز بعد از اقدام تروریستی «عمر متین» شهروند آمریکایی افغانی تبار بیان شده که در یک کلوپ همجنسگرایان در شهر اورلاندو در ایالت فلوریدا 50 نفر را کشت و 53 نفر را هم راهی بیمارستان کرد.
 به گزارش تسنیم، «کلینتون» روز دوشنبه در تجمعی در ایالت اوهایو گفت: «زمان آن رسیده است که سعودی‌ها و قطری‌ها و کویتی‌ها شهروندان خود را از حمایت از سازمان‌های افراط‌گرا منع کنند. باید از حمایت از مدارس و مساجد افراط‌گرا (مساجد مورد حمایت وهابی‌ها) که شمار زیادی از جوانان را به مسیر افراط‌گرایی در جهان سوق داده است، دست بردارند». کلینتون در این اظهارات سعی کرد دولت‌های مرتجع عربی را از شهروندان افراطی این کشورها جدا کند! این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا نزدیک است و حمله تروریستی فلوریدا نیز به نفع ترامپ تمام شده است.
در همین حال خبر رسیده یک نظرسنجی که برای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه انجام شده حاکی است، 68 درصد آمریکایی‌ها از واشنگتن می‌خواهند که از عربستان تا زمانی که این کشور حمایت نکردن خود از تروریسم را نشان نداده است، حمایت نکند. در این نظرسنجی این سوال اساسی مطرح شده که آمریکا چطور می‌تواند با کشورهایی نظیر عربستان که متهم به تروریسم هستند، رابطه برقرار کند؟ 12 درصد پرسش شوندگان گفته‌اند باید از این کشور حمایت شود. در مقابل 20 درصد هیچ موضعی نگرفته‌اند، اما 68 درصد پرسش شوندگان بر لزوم توقف هرگونه حمایت از عربستان و سایر کشورهای مرتجع عربی تاکید کرده‌اند.
از سوی دیگر، موسسه آسوشیتدپرس نیز از مردم آمریکا در خصوص نگاه آنها به نظام سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی این کشور نظر سنجی به عمل آورده‌است. براساس این نظرسنجی، تنها 10درصد از مردم آمریکا به سیستم کلی سیاست این کشور اعتماد دارند و هفتاد درصد مردم از انتخابات‌امریکا «سرخورده» هستند.