kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
در اعتراض به شرایط سخت معیشتی

شورش و آشوب 50 شهر فرانسه را فراگرفت

همانطور که دولت فرانسه تهدید کرده بود پلیس تا دندان مسلح این کشور با یورش به تظاهرات میلیونی معترضان به برنامه‌های ریاضتی در 50 شهر این کشور آنها را به شدت سرکوب کردند.

سرویس خارجی-

فرانسه طی دو ماه گذشته شاهد شدیدترین اعتراضات مردمی به برنامه‌های ریاضتی دولت در قالب «اصلاح قانون کار» بوده است. اما به رغم گسترش اعتراضات و بروز درگیری‌های گسترده در شهرهای مختلف این کشور دولت تاکنون از موضع خود کوتاه نیامده است. در مقابل، اتحادیه‌های کارگری نیز تهدید کرده‌اند اعتصاب و اعتراض خود را ادامه خواهند داد.
در مقابل این تهدید، «برنارد کازینو»  وزیر کشور فرانسه از نیروهای امنیتی خواسته بود با تظاهرکنندگان «قاطعانه» برخورد کند. وی معترضان را نیز به  بازداشت و محاکمه تهدید کرده بود. این تهدید روز سه شنبه عملی شد و نیروهای پلیس به تجمع میلیونی معترضان به اصلاح قانون کار یورش بردند.
«کنفدراسیون عمومی کار» بزرگترین اتحادیه کارگری فرانسه در این باره اعلام کرده که «روز سه شنبه یک میلیون و 300 هزار معترض در 50 شهر فرانسه به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را به سیاست‌های ریاضتی دولت فرانسه اعلام کردند. پلیس فرانسه اما مدعی است که  تعداد معترضان فقط 125 هزار نفر بوده‌اند. اتحادیه «سی‌جی‌تی» این تظاهرات را «بزرگترین نمایش قدرت در 3 ماه اخیر» عنوان کرده است.
بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در یوروش وحشیانه پلیس فرانسه به تظاهرات مردم در شهرهای مختلف این کشور دست کم  73 نفر بازداشت و 41 نفر نیز زخمی شده‌اند.پلیس  برای متفرق کردن معترضان دست به هر کاری زد و از گاز اشک‌آور، خودروهای آب‌پاش، باتوم و مشت و لگد استفاده کرده است.گزارش دیگری نیز حاکی است دست کم 29 افسر پلیس نیز در این اعتراضات خشونت بار زخمی شده‌اند. معترضان همچنین یکی از خودروهای پلیس را در میدانی واقع در قلب پاریس به آتش کشیدند.
 همزمان با این اعتراضات خشونت بار، اعتصاب اتحادیه‌های کارگری نیز ادامه دارد و کارکنان برج ایفل ضمن اعلام تعطیلی این جاذبه گردشگری پاریس اعلام کردند به این اعتراض‌ها پیوسته‌اند. همزمان به دلیل اعتصاب‌های کارکنان ایرفرانس و کمپانی خطوط راه‌آهن دولتی فرانسه بخش حمل و نقل این کشور نیز مختل شده است. رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند، رانندگان دو شرکت بزرگ تاکسیرانی هم از صبح سه شنبه به اعتصاب‌ها پیوسته بودند. همچنین بخش انرژی به دلیل کاهش تولید برق در نیروگاه‌ها با اختلال جدی در پاریس مواجه شده است. اعتصاب رفتگران و کارکنان بخش جمع آوری زباله در پاریس نیز ادامه دارد.