kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
افشای ده‌ها سند جدید

درباره شکنجه‌های وحشیانه ماموران سیا

یک روزنامه آمریکایی با استناد به سندهایی که به تازگی از حالت محرمانه خارج شد، ابعاد تازه‌ای از شکنجه‌های وحشیانه و غیرانسانی ماموران سازمان «سیا» را رسانه‌ای کرد.


به گزارش تسنیم، «واشنگتن پست» نوشت، سازمان سیا سه‌شنبه هفته گذشته اسناد جدیدی را از حالت محرمانه خارج کرد و در این اسناد جزئیات تازه‌ای درباره رفتار ماموران سیا با افراد مظنون به اقدامات تروریستی پس از 11 سپتامبر 2001 وجود دارد.
طبق این اسناد، ماموران سیا در سال 2002 در افغانستان یک مظنون به نام «گل ‌رحمان» را با بدن خیس در هوای بسیار سرد به زمین زنجیر کردند و این فرد جان خود را از دست داد.
طبق این اسناد، یکی از زندان‌های مخفی سیا در افغانستان، زندان «گودال نمک» بوده و فرد مذکور (گل رحمان) هم در سلول‌های بسیار سرد این زندان جان خود را از دست داده است.
50 مورد سندی که سه‌شنبه منتشر شدند، گزارش‌هایی هستند که برای کمیته جاسوسی «سنا»ی آمریکا ارسال شده بودند. محتوای این اسناد، به مواردی چون اقدامات ماموران سیا در زندان‌های مخفی، پیام افسران ارشد آمریکا به سازمان سیا و یادداشت‌های محرمانه در مورد نقش پزشکان و روانشناسان در نظارت بر شکنجه‌های ماموران سیا مربوط می‌شود.