kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴

اعتراض مردم به وزیر راه و شهرسازی در پی فاجعه‌آمیز خواندن مسکن مهر

در پی توهین جدید وزیر راه و شهرسازی به مسکن مهر و «فاجعه‌آمیز» خواندن آن، متقاضیان این پروژه برای چندمین بار خواستار استعفای عباس آخوندی شدند.



به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه در برابر نمایندگان مجلس باز هم طرح مسکن مهر را مورد انتقاد قرار داد. آخوندی با بیان اینکه طرح مسکن مهر فاجعه‌آمیز است، گفت: «طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر با وجود اینکه صدهزار میلیارد تومان هزینه به‌همراه داشت، اما در گزارش وزیر کشور اعلام شد در کشور حدود 19 میلیون بدمسکن و 9میلیون نفر حاشیه‌نشین وجود دارد».
این اظهارات وزیر راه و شهرسازی و حمله دوباره به بزرگ‌ترین طرح مسکن‌سازی کشور واکنش مسکن مهری‌ها را به‌دنبال داشت ومردم با اظهار نظر در فضای مجازی، فاجعه را گماشتن یک فرد سیاسی در یک وزارتخانه اقتصادی دولت یازدهم دانستند. در ادامه تعدادی از این نظرات می‌آید.
یکی از مخاطبان نوشت: «کجای دنیا خانه‌دار کردن قشر ضعیف مزخرف است که این وزیر این اتهام را می‌زند. وزیری که کاخ‌نشین باشد از حاشیه‌نشینی و مستاجری به عنوان مزخرف حرف می‌زند. شما اگه نمی‌توانید مدیریت کنید لطفا استعفا بدهید تا فرد دیگر این راه را برود.»
یکی از متقاضیان فاز 11 پردیس هم نوشت: «آقای وزیر لطفا بفرمائید در این 3 سال کدام طرح مفید را در حوزه مسکن ارائه کرده‌اید که حالا به طرح مسکن مهر می‌گوئید فاجعه؟ زمانیکه داشتید قبول مسئولیت می‌کردید مگر نمی‌دانستید که پروژه مسکن مهر ناتمام است و باید آن‌را به سرانجام برسانید. نکند چشم بسته و بدون در نظر گرفتن تعهدتان به مردم این پست را قبول کردید؟ به هر حال من نوعی نمی‌دانم و نمی‌توانم قبول کنم که نمی‌خواهید این طرح را به پایان برسانید. باید بدانید مردم هوشیارتر از گذشته هستند و این حرفها را قبول نمی‌کنند.»
بی‌اطلاعی وزیر از ابتدایی‌ترین آمار مسکن!
نکته جالب و البته تأسف بار اظهارات وزیر راه آنجا بود که آخوندی در حالی در مقابل نمایندگان مجلس به مسکن مهر حمله کرد که نشان داد حتی اطلاع دقیقی از کلی‌ترین آمار حوزه مسکن ندارد!
وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که «طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر اولین بحث بنده از ابتدا بوده و هست چرا که برای این طرح 100 میلیارد تومان هزینه صورت گرفت.سؤال من این است در این طرح علیرغم این حجم سرمایه‌گذاری هنوز می‌گوییم 19 میلیون مسکن داریم که 9 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند پس اگر این طرح یک سر سوزن مفید بود باید آثار آن را در این 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین می‌دیدیم.»
در حالی وزیر راه آمار 19 میلیونی موجودی مسکن را اعلام کرد که سرشماری سال 90 نشان می دهد با احتساب خانه خالی موجودی مسکن کشور بیش از 21/5 میلیون واحد مسکونی بوده و طی سه سال گذشته طبق آمار بانک مرکزی به غیر از 1 میلیون واحد مسکن مهر تکمیل و عرضه شده،  بین 500 تا 800 هزار واحد مسکونی سالانه در کشور تکمیل و روانه بازار شده است.
از این رو با توجه به آمار فوق موجودی فعلی مسکن بیش از 23 میلیون واحد مسکونی برآورد می شود که آمار ارائه شده از سوی وزیر نشان می‌دهد آخوندی نه تنها برآورد به روزی از موجودی مسکن ندارد که از نتایج سرشماری سال 90 نیز بی‌اطلاع است.
3 سوال از آخوندی
به گزارش نسیم، در همین رابطه همتی مشاور سابق وزیرراه و شهرسازی درمورد سخنان آخوندی در مجلس و توهین او به پروژه ملی مسکن مهر گفت: «وزیر مودب و با اخلاق راه و شهرسازی در مجلس بازهم فحاشی‌های خود به مسکن مهر را تکرار کرد و امید مردم به اتمام مسکن مهر را علیرغم ادعای آن باز هم کمرنگ‌تر کرد، اما در این بین آخوندی از پاسخ به سه سوال کلیدی در حوزه مسکن سرباز زد:
1- تاکنون مردم 10هزار میلیارد تومان از منابع مسکن مهر را بازپرداخت کرده‌اند، از این مبلغ 1600 میلیارد تومان آن دوباره به مسکن مهر برگشته است؛ سؤال اینجاست که آقای آخوندی و بانک مسکن 8600 میلیارد تومان باقیمانده را چه کرده‌اند؟
 2-  در تبصره 18 قانون بودجه 95، آخوندی 5000 میلیارد تومان از اموال غیرمنقول وزارت راه و شهرسازی را برای افزایش سرمایه بانک مسکن خواهد داد؛ سؤال اینجاست که حل مشکل تاسیسات زیربنایی مسکن مهر مهمتر است یا بانک مسکن؟ آخوندی دیروز منابع مورد نیاز برای تکمیل تاسیسات زیربنایی مسکن مهر را 5600 میلیارد تومان عنوان کرد.
3-  آقای آخوندی اگر یک واحد مسکن اجتماعی، یک واحد احیای بافت فرسوده، یک واحد ساماندهی حاشیه‌نشینها، یک واحد در قالب صندوق زمین و مسکن و در مجموع یک واحد مسکونی از برنامه‌های ادعایی سه سال پیش خود را شروع کرده است، گزارش دهد.»
رأی 65 درصدی مردم
به مسکن مهر
گفتنی است علی‌رغم تخریب‌های سه سال گذشته علیه مسکن مهر، چندی پیش نتایج یک نظرسنجی نشان داد در مقایسه طرح‌های «مسکن اجتماعی»، «مسکن استیجاری» و «مسکن مهر»، بیش از 65 درصد مردم به مسکن مهر رأی داده اند.
طی این نظرسنجی که اوایل خردادماه امسال در برنامه تلویزیونی «ثریا» انجام شد، در پاسخ به این سؤال که از بین طرح‌های «مسکن اجتماعی»، «مسکن استیجاری» و «مسکن مهر»، کدام شیوه حمایتی را برای تأمین مسکن مورد نیاز مردم و زوج‌های جوان مناسب می‌دانید؟ بیش از 65 درصد مردم به مسکن مهر رأی دادند.
وزارتخانه عباس آخوندی در سه سال گذشته در کنار تخریب بی‌وقفه طرح به نسبت موفق مسکن مهر، همزمان انواع سیاست‌های تحریک تقاضا از جمله وام های 80 و 160 میلیون تومانی با اقساط دو میلیون تومانی را در دستور کار قرار داد که برای افرادی که عموما درآمد بالایی ندارند قابل بازپرداخت نیست.
به نظر می‌رسد تیم اقتصادی وزیر راه باید به جای توهین به برنامه‌های موثر در خانه‌دار کردن مردم و تکیه بر طرح‌های افزایش تقاضا، بر عرضه و اتمام مسکن مهر تمرکز کند، چنان که سال 92 رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت فرمودند: فارغ از تمام معایب و محاسنی که مسکن مهر دارد، الان میلیون‌ها نفر منتظر این واحدها هستند، لذا بیایید این پروژه‌ها را تمام کنید و به مردم تحویل بدهید.