kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴

اعلام وضعیت اضطراری در فلوریدا پس از مرگبارترین حادثه تیراندازی تاریخ آمریکا

به دنبال مرگبارترین حادثه تیراندازی در آمریکا که به کشته و مجروح شدن بیش از 100 نفر منجر شده فرماندار فلوریدا در این ایالت حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

سرویس خارجی-

بامداد یکشنبه بود که فردی 29  ساله به‌نام «عمر متین» که یک شهروند آمریکایی- افغانی است با تیراندازی در یک باشگاه شبانه در شهر «اورلاندو» در ایالت «فلوریدا» 50 نفر را کشت و53  نفر را نیز زخمی کرد و خود نیز در درگیری با پلیس کشته شد.
 بلافاصله بعد از این عملیات تروریستی فرماندار فلوریدا در این ایالت حالت فوق‌العاده اعلام کرد. کاخ سفید اعلام کرد که تیم امنیتی «باراک اوباما» به منظور بررسی روند تحقیقات جلسه اضطراری تشکیل داده و رسانه‌های آمریکایی نیز نوشتند مرگبارترین حادثه تیراندازی تاریخ آمریکا رخ داده است.
بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های تحلیلی آمریکا این حادثه تروریستی را به مسئله نبود امنیت و افزایش حملات تروریستی در این کشور دانستند. پیش از این مرگبارترین حادثه تیراندازی در آمریکا مربوط به سال 2007 میلادی و تیراندازی در ویرجینیا بود که طی آن 32 نفر کشته شدند.
بر اساس گزارش‌ها آمریکا بالاترین نرخ کشتار جمعی در میان سایر کشورهای جهان را دارد. تحقیقی که توسط دانشگاه «آلاباما»ی آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که بین سال‌های 1966 تا 2012 میلادی، 90 فقره کشتار جمعی در آمریکا رخ داده است.
سی‌ان‌ان اما در گزارشی به ابعاد دیگری از این حادثه تروریستی پرداخت و نوشت: «تهدید واقعی ترور در آمریکا، خود شهروندان و اتباع دائمی آمریکا هستند نه تهدید خارجی. کشتار جمعی اورلاندو نمونه دیگری است که نشان می‌دهد تمام حملات تروریستی که در 15 سال اخیر در این کشور روی داده، توسط شهروندان و یا اتباع قانونی آمریکایی انجام شده است.
این گونه حملات معمولا به‌ صورت انفرادی و یا حداکثر دو نفری و بدون هیچگونه آموزش و ارتباط رسمی با سازمان‌های تروریستی القاعده و داعش، صورت گرفته است.»
 سی‌ان‌ان در ادامه افزود: «رشد تهدید تروریستی داخلی به مشکلی بغرنج برای نیروهای امنیتی آمریکا تبدیل شده است چرا که آنها به‌طور انفرادی عمل می‌کنند.»
اما حمله تروریستی به باشگاه همجنس‌بازان بار دیگر محفلی برای عقده‌گشایی برخی از سیاستمداران آمریکایی علیه مسلمانان شد.
«دونالد ترامپ» در بیانیه‌ای در واکنش به این حادثه ضمن تاکید بر خواسته قبلی خود برای منع ورود مسلمانان به آمریکا استعفای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را به علت اینکه در اظهارات خود از واژه «اسلام افراطی» استفاده نکرده است، خواستار شد. «نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز که خود پدر جد تروریسم دولتی در جهان است در نطق ابتدایی جلسه کابینه با سوء استفاده از حادثه تیراندازی در «اورلاندو» اظهار داشت «تروریسم تمام دنیا را تهدید می‌کند.»!
درباره عمر متین
اظهارات اسلام‌ستیزانه ترامپ و برخی دیگر از مقامات آمریکایی که با سوءاستفاده از این حادثه به اوج خود رسیده در حالی است که خانواده این فرد اعلام کرده‌اند او در انجام این عملیات هیچ انگیزه مذهبی نداشته و فقط از همجنس‌بازها متنفر بوده است. در مورد انتساب وی به گروه تروریستی داعش نیز اظهارات ضد و نقیضی از سوی مقامات آمریکایی عنوان شده است.
شبکه خبری الجزیره خبر داده که تعدادی از مقامات آمریکایی می‌گویند تاکنون هیچ دلیل منطقی درباره ارتباط عامل تیراندازی اورلاندو با گروه داعش پیدا نشده و این در حالی است که «ادم شف» از سناتورهای دموکرات عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفته است عامل تیراندازی شهر اورلاندو با داعش بیعت کرده بود.
 ان‌بی‌سی نیز مدعی شده «عمر متین»، پیش از این حمله در تماسی تلفنی با پلیس، بیعت خود با گروهک تروریستی داعش را اعلام کرده بود.
خبرگزاری رویترز نیز در خبری اعلام کرده که داعش در حساب کاربری توئیتر مدعی شده عمر متین  از اعضای این گروه تروریستی بوده است.
 داعش در حساب کاربری خود همچنین عکس فرد مهاجم را منتشر کرده است. اف‌بی‌ای می‌گوید عمر متین دقایقی قبل از حمله به ۹۱۱ (شماره خدمات اورژانس در آمریکا) تلفن زده و بیعت خود را با داعش اعلام کرده است.
بنا به گزارش اف.بی.آی «عمر متین»، پیش از این دو بار توسط این نهاد امنیتی مورد بازجویی و تحقیق  قرار گرفته است؛ اولین بار در سال 2013 به دلیل «اظهارات فتنه‌جویانه» علیه همکارانش مورد بازجویی قرار گرفت و احتمال روابط تروریستی داده شد.
 با این حال، بازجویی‌های مذکور راه به جایی نبرد و پرونده هر بار مختومه اعلام شد. تحقیقات دوم سال 2014 آغاز شد تا احتمال رابطه عمر متین با «منیر محمد ابوصالحه»، عامل انتحاری وابسته به گروه تروریستی النصره بررسی شود، اما هیچ رابطه‌ای کشف نشد و پرونده بسته شد.
 همچنین با وجود اینکه فرد مهاجم مورد بازجویی
اف.بی‌.آی قرار گرفته بود، برای شرکت امنیتی جی4‌اس (G4S) کار می‌کرد. این هم گفته شده که عمر متین ارتباطاتی با یک تفنگدار دریایی سابق و عامل مخفی اف.بی.آی داشته که تبدیل به یک تکفیری افراطی شده بود.