kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
موسسه صلح استکهلم:

هیچ کشوری به کاهش توان اتمی خود راضی نمی‌شود!

یک موسسه تحقیقاتی مشهور در کشور سوئد اعلام کرده تحقیقاتش نشان می‌دهد هیچ کشور هسته‌ای راضی نمی‌شود که از توان تسلیحات هسته‌ای خود بکاهد.




به گزارش تسنیم، «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» اعلام کرد، هیچ یک از کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای حاضر نشده‌اند از زرادخانه‌های هسته‌ای خود صرف نظر کنند. واشنگتن و مسکو نوسازی هسته‌ای گسترده و پرهزینه‌ای را در دست اجرا دارند و دو کشور هند و پاکستان هم در حال افزایش ظرفیت‌های خود هستند. موسسه مذکور با جمع‌بندی شرایط موجود، افزود: «چشم‌انداز پیشرفت واقعی در جهت خلع سلاح هسته‌ای در جهان تیره و تار است.»
بر اساس گزارش سالانه موسسه صلح استکهلم، روسیه در ابتدای سال جاری 7290 کلاهک هسته‌ای در اختیار داشت و این تعداد برای آمریکا نیز 7000 بود. دو کشور فوق به تنهایی 93 درصد تسلیحات هسته‌‌ای جهان را در اختیار دارند.
پس از این دو کشور، فرانسه با 300، چین با 260، انگلیس با 215، پاکستان با حدود 130، هند با حدود 120، رژیم اسرائيل با 80 و کره‌شمالی با 10 کلاهک هسته‌ای در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
در دهه 1980 میلادی شمار کل کلاهک هسته‌ای جهان به 70هزار عدد می‌رسید.این تعداد در پی فروپاشی شوروی در سال 1991 و بر اساس قراردادهای مابین آمریکا و روسیه، کاهش یافته است.