kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴

تظاهرات در توکیو علیه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن

مردم توکیو بار دیگر با برپایی راهپیمایی بر ضد حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورشان، خواستار خروج نظامیان این کشور شدند.


به گزارش خبرگزاری مهر، صدها نفر از مردم ژاپن روز یکشنبه در خیابان‌های توکیو علیه حضور نظامی آمریکا در کشورشان تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان ژاپنی با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی با عنوان «هیچ پایگاه نظامی» خواستار خروج نظامیان آمریکایی از ژاپن شدند. آنها از دولت خود خواستند به همکاری‌های نظامی گسترده خود با آمریکا پایان داده و اجازه ندهد نظامیان آمریکایی ژاپن را جولانگاه خود کنند. یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های تظاهرکنندگان در توکیو بسته شدن پایگاه بزرگ نظامی آمریکا در اوکیناوا است که قرار است برای آرام کردن مردم به یک محله کم‌جمعیت‌تر در این منطقه منتقل شود.
این تظاهرات در بحبوحه تنش‌های روزافزون بین دو کشور پس از بازداشت یکی از کارکنان پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا به علت تجاوز به یک زن ژاپنی و قتل وی برگزار می‌شود. «کنت فرانکلین» از تفنگداران دریایی سابق آمریکا هفته گذشته به جرم تجاوز به یک زن 20 ساله ژاپنی و قتل وی بازداشت شد. اعتراض‌های مردمی در حالی است که دولت مرکزی ژاپن به ریاست «شینزو آبه» نخست‌وزیر، همچنان گسترش روابط نظامی با آمریکا را به عنوان یک هدف اصلی دنبال می‌کند. تخلفات نظامیان آمریکایی از جمله قتل، تجاوز و اختلال در نظم اجتماعی، رانندگی در حالت مستی و بسیاری از تخلفات دیگر گوشه‌ای از میراث حضور نظامی این کشور برای ژاپن به حساب می‌آید که مدت‌هاست باعث خشم گسترده مردم ژاپن شده است. آمریکا 124 پایگاه نظامی کوچک و بزرگ در ژاپن دارد و بیش از نیمی از 50 هزار پرسنل نظامی این کشور در اوکیناوا مستقر هستند.