kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
در سالگرد استقلال فیلیپین

جوانان فیلیپینی پرچم آمریکا را مقابل سفارت این کشور آتش زدند

جوانان و دانشجویان فیلیپینی در سالگرد استقلال کشور خود، با برگزاری تجمعی مقابل سفارت آمریکا پرچم این کشور را به آتش کشیدند.



به گزارش فارس، جوانان و دانشجویان فیلیپینی دیروز همزمان با بزرگداشت یکصدوهجدهمین سالگرد استقلال کشور خود، در حین راهپیمایی مقابل سفارت آمریکا در «مانیل»، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. معترضان، دولت «بنیگنو آکینو» رئیس‌جمهور فیلیپین را به دلیل «چاپلوسی» آمریکا از طریق تقویت «توافق همکاری دفاعی»  محکوم کردند. معترضان با شعارهایی مانند «مرگ بر آمریکا» و «نظامیان آمریکایی از فیلیپین خارج شوند» خواستار پایان دخالت آمریکا در کشورشان شدند. توافق همکاری دفاعی، به نظامیان آمریکایی اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی فیلیپین را می‌دهد که این مسئله خشم بسیاری از مردم این کشور را برانگیخته است.
بنا به گفته «فیلیپ گلدبرگ» سفیر آمریکا در فیلیپین، این توافق به آمریکا اجازه می‌دهد نیروهای نظامی و یگان‌های نظامی بیشتری به پنج پایگاه نظامی فیلیپین منتقل کند. این توافق همچنین به واشنگتن اجازه می‌دهد که ماموریت‌های ساخت و ساز نیز در خاک فیلیپین داشته باشد. به دنبال این اعتراض‌ها تمامی پایگاه‌های نظامی دائمی آمریکا در فیلیپین در سال 1992 تعطیل شدند.
فیلیپین از سال 1521 تا 1897 مستعمره کشور اسپانیا بوده و در جنگ بین آمریکا و اسپانیا مستعمره آمریکا شد. این کشور اما سرانجام در سال 1946 از آمریکا استقلال پیدا می‌کند.