kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

وزیر دفاع عراق: با آزادی کامل فلوجه فقط یک قدم فاصله داریم

وزارت دفاع عراق اعلام کرد، شهر «فلوجه» در استان «الانبار» در آستانه «آزادسازی کامل» قرار دارد.



به گزارش ایسنا، وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر افزود: «بر اساس این بیانیه، هم‌اکنون تنها مرکز شهر فلوجه در اشغال داعش است و نیروهای دولتی تنها ده‌ها متر با مرکز شهر فاصله دارند.»
«خالد عبیدی» وزیر دفاع عراق نیز ضمن بازدید از صحنه‌های نبرد در فلوجه، روحیه بالای نیروهای مسلح عراق و پیشروی سریع آنها را ستود.
وزارت دفاع عراق همچنین اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور بیش از 450 عضو داعش را دستگیر کردند. این تروریست‌ها قصد داشتند خود را در میان آوارگان جا بزنند و از فلوجه فرار کنند.
«نصیر النوری» سخنگوی وزارت دفاع عراق هم گفت که نیروهای عراقی فهرست اسامی و مشخصات کامل تمامی اعضای داعش را در اختیار دارند و دستگیری‌های 450 تروریست فوق نیز از همین طریق صورت گرفته است.همچنین، در یکی از محورها، نیروهای مسلح عراق به اطراف ساختمان فرمانداری شهر فلوجه رسیدند.
نیروهای عراقی دیروز همچنین توانستند گذرگاه امنی را برای عبور مردم عادی از شهر فلوجه ایجاد کنند. پیش از این نیز نیروهای بسیج مردمی یک گذرگاه امن برای غیرنظامیان ایجاد کرده بودند.
شکست داعش در فلوجه، در نبرد جاری نیروهای مسلح عراق و حتی خارج از عراق یک نقطه عطف محسوب می‌شود. در همین رابطه، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با اشاره به «وضعیت شکننده داعش» در عراق و سوریه و همچنین، شکست این گروه تروریستی در شهر «سرت» لیبی، به این جمع‌بندی رسید که داعش در حال حاضر بیش از هر زمانی تحت فشار است.
اعتراض به ریاض
به گزارش تسنیم، وزارت خارجه عراق اما از ریاض خواست درباره جمع‌آوری کمک برای داعش در فلوجه توضیح دهد؛ «احمد جمال» سخنگوی وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای خطاب به آل سعود اعلام کرد: «ما منتظر توضیح حکومت سعودی در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت کشور عربستان هستیم.» جمال افزود: «سخنگوی وزارت کشور عربستان طی یک گفت‌وگوی مطبوعاتی، خواستار جمع‌آوری کمک‌های مالی در داخل این کشور برای داعش شده بود.»
سخنگوی وزارت خارجه عراق افزود: «این اظهارات نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت و برخلاف اصول حسن همجواری است.»
جمال تصریح کرد: «تلاش‌های واقعی برای سرکوب کردن گروه‌های تروریستی جنایتکار باید منابع مالی و خاستگاه‌های فکری آنها را شامل شود.»
وی اظهارات سخنگوی وزیر سعودی علیه «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را هم رد کرد و متذکر شد، «این تشکیلات، قانونی و رسمی است و زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کند و هزینه‌های آن از محل بودجه عمومی کشور و مطابق با مصوبات پارلمان تامین می‌شود.»
وزیر کشور عربستان، روز پنج‌شنبه گفته بود گروه‌هایی در این کشور هستند که تحت عنوان «کمک به کودکان فلوجه» اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای داعش می‌کنند.