kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
سیلی مقاومت به لیبرمن

عملیات بزرگ استشهادی در قلب تل‌آویو/4 صهیونیست به هلاکت رسیدند

عملیات منحصر به فرد دو جوان فلسطینی در قلب تل‌آویو که به کشته و زخمی شدن دست‌کم 15 صهیونیست منجر شده در رسانه‌ها به عنوان اولین سیلی خوشامدگویی مقاومت فلسطین به وزیر جنگ جدید رژیم صهیونیستی تعبیر شده است.

سرویس خارجی -

عملیات شهادت‌طلبانه که چهارشنبه شب در قلب تل‌آویو انجام شد اولین عملیات مقاومت در ماه مبارک رمضان و همچنین اولین عملیات پس از تکیه «آویگدور لیبرمن» بر کرسی وزارت جنگ به شمار می‌رود.
عملیاتی که صهیونیست‌ها را انگشت به دهان و شوکه و کابینه اسرائیل را وادار به تنبیه جمعی فلسطینی‌ها کرد!
در این عملیات دو پسر عموی ساکن شهر «یطا» واقع در جنوب الخلیل به نام‌های «محمد احمد موسی مخامره» 21 ساله و «خالد محمد موسی مخامره» 21 ساله، در حالی که لباس‌های رسمی پوشیده بودند با ورود به مرکز تجاری «شارونا» در تل‌آویو شروع به تیراندازی به سمت صهیونیست‌ها کردند که تاکنون چهار صهیونیست کشته و 11 تن دیگر مجروح شدند. 3 تن از این مجروحین نیز دچار مرگ مغزی شده‌اند. سلاح‌های این دو نفر «کارلوو ام16» بوده و در میان کشته‌شده‌ها نیز یک افسر ارشد یگان جاسوسی ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به چشم می‌خورد.
بنا بر اعلام منابع اسرائیلی حال بقیه مجروحان نیز به شدت وخیم است.
سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که دو مجری عملیات زخمی و بازداشت شده‌اند و یکی از آنها در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته و وضعیت او «وخیم» است.
جالب اینجاست که مرکز تجاری «شارونا» در نزدیکی ساختمان وزارت جنگ اسرائیل قرار دارد و این عملیات فقط چند روز پس از تصدی پست وزارت جنگ اسرائيل از سوی لیبرمن به شکل رسمی صورت می‌گیرد و چالش بزرگی برای لیبرمن و نهاد امنیتی اسرائیل به شمار می‌رود.
به گفته تحلیلگران عملیات تل‌آویو سیلی خوشامدگویی به وزیر جنگ جدید اسرائیل و نخستین آزمون او هم به حساب می‌آید.
برخی از رسانه‌های اسرائیلی هم اعلام کردند که این دو جوان فلسطینی ابتدا در رستوران مجتمع تجاری شارونا افطار کردند و سپس عملیات خود را به اجرا درآوردند و با تمام شدن گلوله‌ها سلاح‌های خود را کنار گذاشته و با کسانی که در حال فرار از مجتمع تجاری بودند گریختند اما پلیس یکی از این دو نفر را دستگیر و دیگری را هدف تیراندازی قرار داد.
برخی از رسانه‌ها هم مدعی شده‌اند که این دو جوان لباس روحانیون یهودی را پوشیده بودند و به همین دلیل پلیس ابتدا به آنها شک نکرد!
این عملیات دقیقا در زمانی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر روسیه به تل‌آویو بازگشته بود و به محض شنیدن خبر با شوک بزرگی مواجه شد به نحوی که با وضعیتی نگران و دستپاچه که عمق ترس و وحشت او را از این عملیات نشان می‌داد دستور داد تا هر چه سریع‌تر کابینه  امنیتی تشکیل و راه‌های پاسخ به این عملیات بررسی شود.
واکنش‌ها
عملیات موفق دو جوان فلسطینی در تل‌آویو با واکنش گسترده داخلی، منطقه‌ای و جهانی مواجه شده است.
گروه‌های مختلف فلسطینی این عملیات را تبریک گفتند و آن را پاسخ طبیعی به جنایت‌های این رژیم توصیف کردند.
جنبش حماس ضمن ستایش از مجریان عملیات تل‌آویو تاکید کرد که، این دو جوان توانستند ابهت سیستم امنیتی صهیونیست‌ها را در هم شکسته و اشغالگران را در خانه خود هدف قرار دهند.
حزب‌الله لبنان هم ضمن تبریک اعلام کرد این عملیات نشان داد که مردم فلسطین تاریخ خود را فراموش نخواهد کرد و در مقابل جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت نخواهد بود.
دیگر شخصیت‌ها و رسانه‌های عربی منطقه نیز عملیات تل‌آویو را رونوشتی از تمام انتفاضه‌های قبل دانسته و تاکید کردند توفان سهمگین انتفاضه بالاخره صهیونیست‌ها را در خواهد نوردید و آنها را نابود خواهد کرد.
نتانیاهو
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در واکنش به این عملیات گفته که پاسخ سختی به این عملیات خواهد داد. رژیم صهیونیستی در اولین واکنش عملی خود مجوز ورود 83 هزار فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی در ماه رمضان را لغو کرد.
آویگدور لیبرمن وزیر خارجه جدید اسرائیل که به اتخاذ سیاست‌های افراطی مشهور است گفت که پاسخ تل‌آویو به عملیات شهادت‌طلبانه چهارشنبه شب به صدور بیانیه محدود نخواهد ماند.
وی که به محض ورود به این منصب به سیاست‌های افراطی و تندروی نسبت به فلسطینیان روی آورده و خواستار حمله به فلسطینی‌ها و قتل‌عام آنها شده است از دیدگاه اکثر تحلیلگران موجب ناامنی بیشتر در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد و این عملیات نخستین پیامد ورود او به عنوان وزیر جنگ است.
لیبرمن دستور داد تا خانه عوامل این عملیات با خاک یکسان و پس از این عملیات از تحویل پیکر شهدای فلسطینی به خانواده‌هایشان جلوگیری شود.
منابع اسرائیلی اعلام کردند که کرانه باختری به محاصره کامل نظامیان اسرائیلی درآمده است و صدها نیروی نظامی به کرانه باختری اعزام شده‌اند.