kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۰۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
دو هفته مانده به برگزاری همه‌پرسی

میزان هواداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به 43 درصد سقوط کرد

آخرین نظرسنجی که تنها دو هفته قبل از اجرای همه‌پرسی برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا صورت گرفته، نشان می‌دهد هواداران ماندن این کشور در اتحادیه اروپا به 43 درصد سقوط کرده است.


در نظر سنجی‌هایی که حدود سه هفته پیش برگزار شده بود، هواداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا 13 درصد بیشتر از مخالفان بودند، اما در آخرین نظر سنجی‌ها که توسط موسسات گوناگون از جمله «آی سی ام» انجام گرفته، نتایج به گونه‌ای «باورنکردنی» برعکس شده است. این آمار نشان می‌دهد اکنون فقط 43 درصد از شهروندان انگلیس خواستار ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا هستند.
علت اصلی این تغییر ناگهانی را باید فعالیت گسترده کمپین «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا» دانست. این کمپین که اعضای اصلی آن را طرفداران حزب استقلال انگلیس تشکیل می‌دهند توانسته‌اند به صورت نسبی افکار عمومی انگلیس را در خصوص امتیازات خروج از اتحادیه اروپا قانع کنند.    
آن‌طور که خبرگزاری تسنیم نوشته، پیشتازی کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و در راس آنها «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس را به شدت نگران کرده است.وی که با مشاهده نتایج این نظرسنجی دچار شوک شده در آخرین موضع گیری هایش نسبت به همه پرسی 23 ژوئن(3 تیرماه) در یکی از برنامه‌های تلویزیونی مدعی شد که حامیان خروج از این اتحادیه آماده فدا کردن شغل مردم برای تحقق رویای خروج از اتحادیه اروپا هستند.مخالفان کامرون اما معتقدند که وی درباره اتحادیه اروپا صادقانه سخن نمی‌گوید و بیم آن دارد که همه‌پرسی جدایی انگلیس به همه پرسی دیگری درباره استقلال اسکاتلند منجر شود.
گفتنی است اتحادیه اروپا با چالش‌های متعددی از جمله بحران «پناهجویان» و مشکلات پیچیده اقتصادی دست به گریبان است.نگرانی‌های رهبران اروپایی، اکنون با نزدیک شدن به موعد همه پرسی افزایش یافته است.خروج انگلیس از این اتحادیه می‌تواند آغازی برای جدایی دیگر کشورها از جمله فرانسه شود و درنهایت به فروپاشی آن منجر شود. براساس تازه‌ترین مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه «ادینبرو اسکاتلند» 53 درصد از مردم فرانسه هم خواستار برگزاری نظرسنجی‌ای، مشابه همه‌پرسی دولت انگلیس در کشورشان هستند.