kayhan.ir

کد خبر: ۷۷۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
اندیشکده مجمع بین‌المللی لوکزامبورگ هشدار داد

طرح داعش برای حمله اتمی به قلب اروپا

رئیس یک اندیشکده اروپایی با اعلام اینکه «داعش هم‌اکنون به طور جدی سرگرم تحقیق درباره تهیه سلاح‌های کشتار جمعی است» در مورد حمله اتمی این گروه تروریستی به قلب اروپا هشدار داد.


سرویس خارجی-

اروپایی‌ها امروز عملا به این قضیه پی برده‌اند که سکوت «داعش» نه تنها نشانه بی‌خطری نیست، بلکه نشانه آرامش قبل از یک طوفان بزرگ‌تر است. اکنون که سه ماه از آخرین عملیات تروریستی خونین داعش در اروپا می‌گذرد، عملیاتی که جان ده‌ها نفر را در فرودگاه بروکسل گرفت، اروپایی‌ها می‌دانند که داعش سرگرم برنامه‌ریزی برای یک حمله جدید است ولی دقیقا نمی‌دانند که این حمله چیست و چگونه صورت می‌گیرد. بسیاری معتقدند این حملات همزمان با مسابقات یورو 2016 فرانسه آغاز می‌شود.
به عبارت دیگر، برخی از ناظران و کارشناسان به طور طبیعی روی مسابقات ورزشی «یورو-2016» متمرکز شده‌اند، اما «موشه کانتور» رئیس اندیشکده موسوم به «مجمع بین‌المللی لوکزامبورگ» هرچند حمله مذکور را رد نکرده، ولی هشدار داده که حمله داعش در ماه‌ها و سال‌های آتی هم ادامه خواهد داشت و از لحاظ «کیفی» نیز متفاوت‌تر خواهد بود.
کانتور گفته «داعش هم‌اکنون با جدیت تلاش می‌کند که به تسلیحات کشتارجمعی برسد.»
به گزارش ایسنا، کانتور در ادامه اینگونه توضیح می‌دهد که: «داعش تاکنون چندین حمله با سلاح‌های شیمیایی در سوریه انجام داده است و ما می‌دانیم که آنها می‌خواهند اقدامات خود را گسترش داده و یک حمله اتمی در قلب اروپا انجام دهند.»
به گفته رئیس اندیشکده «مجمع بین‌المللی لوکزامبورگ»، «با توجه به سطح امنیتی پایین در مراکز تحقیقات اتمی کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، میزان تهدید حمله با بمب کثیف به یک پایتخت کشورهای غربی بالاست.»
علاوه بر کانتور، وزیر دفاع سابق انگلیس هم که از اعضای اندیشکده فوق و معاون بخش «ابتکار عمل در خصوص تهدید اتمی» است گفته «تهدید تروریسم هسته‌ای مسئله‌ای کاملا ملموس و پیچیده است و نیازمند پاسخ یکپارچه بین‌المللی نسبت به آن است.»
به گفته وی، «گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، داعش موقع اشغال موصل (خرداد 1393)، مقادیر زیادی اورانیوم به دست آورده است.»
این اظهارات نگرانی مقامات و مردم اتحادیه اروپا را نسبت به خطر در کمین، دوچندان خواهد کرد، خصوصا که مسابقات یورو 2016 نیز در پیش است.
در سایه همین تهدیدات است که دولت فرانسه قصد دارد شدیدترین ترتیبات امنیتی را جهت مقابله با هرگونه حملات تروریستی در مسابقات فوق را به اجرا بگذارد. به گزارش فارس، در ادامه این اقدامات، دیروز «برنار کازونو» وزیر کشور فرانسه اعلام کرد: «حدود 180 نیروی پلیس از 23 کشور خارجی شرکت‌کننده در مسابقات جام ملت‌های اروپا برای کمک به همکاران فرانسوی خود، وارد این کشور شده‌اند.»!
مسابقات یورو 2016 از 21 خرداد (فردا جمعه) آغاز می‌شود و تا 20 تیر ادامه می‌یابد.
علاوه بر بروکسل، پاریس نیز طی یکی دو سال گذشته شاهد دو حمله تروریستی خونین بوده است. یک مقام امنیتی فرانسه گفته که اگر خطر حمله تروریستی جدی باشد، مسابقات مذکور برگزار نمی‌شود.
به هر حال، اکنون در حالی که کل قاره اروپا با بحران آوارگان دست و پنجه نرم می‌کند، از حملات تازه داعش نیز در هراس است. پیش از این بسیاری از کارشناسان بی‌طرف به مقامات آمریکایی و اروپایی هشدار داده بودند که اگر حمایت آنها از داعش در منطقه غرب آسیا ادامه یابد، این گروه تروریستی در آینده گریبان آنها را نیز خواهد گرفت.
مشاور «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا یکی از این افراد بود، که ظاهرا به خاطر همین انتقادها، برکنار شد.
اروپا و آمریکا که تا همین اواخر سرمست قدرت بودند و از داعش با هدف ایجاد شکاف بزرگ در دنیای اسلام و مقابله با جمهوری اسلامی ایران و از بین بردن محور مقاومت ضد صهیونیستی، حمایت مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای می‌کردند، اکنون با ضربات مهلک «این سگ دست‌پرورده» خود مواجه هستند و این سگ پاچه خود آنها را می‌گیرد، و در صورتی که داعش از سلاح‌های اتمی و شیمیایی علیه کشورهای اروپایی استفاده کند، سران این کشورها قبل از هر کس، باید خودشان را سرزنش بکنند و به دنبال مقصر در جاهای دیگر نگردند.