kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
تحت فشار سنگین لابی‌های صهیونیستی- سعودی

سازمان ملل نام عربستان را از لیست قاتلان کودکان یمن خط زد!

سازمان ملل تحت فشارهای لابی‌های سعودی- صهیونیستی، نام ریاض و متحدانش را چند روز بعد از فهرست قاتلان کودکان یمنی خارج کرد.

 
 سرویس خارجی-

سازمان ملل روز پنجشنبه گذشته با انتشار گزارشی آل سعود و متحدانش در جنگ یمن را در فهرست سیاه نیروهای دولتی نقض‌کننده حقوق کودکان قرار داد. این سازمان، ائتلاف سعودی را مسئول مرگ 60 درصد کودکان شهید شده در جنگ یمن معرفی کرد. البته آمار ارائه شده از سوی منابع یمنی در این خصوص بیشتر است اما این انتقاد بی‌سابقه سازمان ملل از ریاض در خصوص یمن خیلی دوام نداشت و روز دوشنبه در پی اعتراض ریاض و لابی‌های همپیمان این کشور در آمریکا، سازمان ملل نام عربستان و متحدانش را از این فهرست خارج کرد. به گزارش تسنیم، «استفان دوگاریک» سخنگوی «بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل، عصر دوشنبه اعلام کرد:«دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان برای بررسی مشترک اسناد و مدارک مورد استناد در گزارش درخصوص کشتار کودکان یمن موافقت کرده است تا نتیجه این تحقیقات اعلام شود، اسم ائتلاف از پیوست گزارش حذف می‌شود. گزارش‌ها حاکی است که «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، روز دوشنبه با استقبال از این تغییر گفته حذف نام ائتلاف از فهرست «نهایی و بدون قید و شرط» است. این در حالی است که پیش از این، «المعلمی» به شدت از این گزارش انتقاد کرده و گفته بود، این گزارش باید تغییر کند تا اتهامی متوجه ائتلاف و به خصوص عربستان نشود. روز یکشنبه نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواستار برگزاری نشستی فوری با دبیر کل سازمان ملل برای تصحیح گزارش سازمان ملل در باره یمن شده بودند.این اقدام، ادعای منتقدان را مبنی بر برخورد دوگانه سازمان ملل با آمریکا و متحدانش در زمینه نقض حقوق بشر بار دیگر ثابت کرد.  برخی تحلیلگران، عقب‌نشینی سازمان ملل را بیانگر «دورویی» این سازمان دانسته‌اند.  
واکنش‌ها
این اقدام سازمان ملل، واکنش‌هایی فوری را در سطح بین‌المللی برانگیخته است. رسانه‌های بین‌المللی درباره پشت پرده این تصمیم سازمان ملل اعلام کردند، «عربستان و کشورهای غربی و شماری از اعضای شورای امنیت، سازمان ملل را برای حذف نام ائتلاف عربستان تحت فشار گذاشتند و به صورت تلویحی تهدید کردند که در غیر این صورت، حمایت مالی این کشورها از برنامه‌های بین‌المللی سازمان ملل حذف خواهد شد و روند گفت وگوهای صلح یمن در کویت نیز به باد خواهد رفت.» روزنامه انگلیسی تلگراف هم در این مورد اعلام کرده: «فشار لابی‌ها و دیپلمات‌ها، سازمان ملل را برای حذف نام ائتلاف عربستان ضدیمن به سبب کشتار کودکان، تحت فشار گذاشت.»  به نوشتۀ این روزنامه «هرچند «بان کی مون»، تصمیم به حذف نام ائتلاف عربستان از فهرست سیاه را «موقت» توصیف کرد؛ اما فعالان حقوق بشری از این تصمیم سازمان ملل به خشم آمده و آن را به مثابه تسلیم شدن در برابر فشارها ارزیابی کردند.»
 «فیلیپ بولوپیون» معاون سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز، این اقدام سازمان ملل را «به شدت نگران کننده» خوانده است.
«بولوپیون» اعلام کرده این، به مثابه سطح تازه‌ای از انحطاط در سازمان ملل است، این سازمان تسلیم فشارها شد و نقض حقوق کودکان یمنی توسط عربستان را نادیده گرفت و این در حالی است که عربستان، بی‌هیچ شکی، در صدر این فهرست ننگین است. وی در عین حال این اقدام سازمان ملل را شوک‌آور دانست و آن را «سیاست زدگیِ ننگین و آشکار» خواند.