kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
روزنامه آلمانی دی‌ولت:

بحران اقتصادی و اجتماعی فرانسه تمام اروپا را فرا می‌گیرد

روزنامه آلمانی«دی ولت» طی گزارشی با اشاره به بحران اقتصادی و اعتراض‌های جاری در فرانسه، نتیجه گرفته که وخامت مشکلات این کشور تمامی شرکا و هم‌پیمانان اروپایی آن را نیز در معرض خطر قرار داده است.



فرانسه درگیر بحران اقتصادی شدیدی است. نرخ بیکاری به 25 درصد رسیده و محبوبیت دولت نیز در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. اتحادیه‌های کارگری فرانسه نیز به شدت با اصلاحات قانون کار ارائه شده از سوی دولت مخالف هستند و دو ماه گذشته شهرهای مختلف فرانسه شاهد شدیدترین اعتراض‌ها و درگیری‌ها بین مردم و پلیس در رابطه با همین مسائل بوده است. معترضین از جمله کارکنان شرکت ملی راه‌آهن فرانسه تصمیم گرفته‌اند اعتصاب خود را تا زمان عقب‌نشینی دولت از اصلاحیه قانون کار و همزمان با برگزاری مسابقات یورو 2016 که از جمعه پیش‌رو آغاز می‌شود ادامه دهند‌.
مشکلات دولت فرانسوا اولاند به قدری وخیم شده که «تمامی» شرکا و هم‌پیمانان اروپایی آن و در وهله نخست آلمان را نیز در معرض خطر قرار داده است. در همین ارتباط کارشناسان اقتصادی روزنامه آلمانی «دی ‌ولت» طی گزارشی به تفصیل 5 عاملی را که آینده فرانسه را به خطر می‌اندازد، مورد بررسی قرار داده‌اند.
 این روزنامه می‌نویسد «در شرایطی که همه جا حرف از همه‌پرسی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، بسیاری از مردم از سایر مشکلاتی که هدف مشترک مبتنی بر بنای اروپای قدرتمند را تهدید می‌کند، غافل هستند که از جمله این مشکلات می‌توان به تمایلات مربوط به خروج فرانسه از اتحادیه اروپا اشاره کرد.»
به اعتقاد اقتصاددانان آلمانی، از میان فاکتورهای اصلی که چنین احتمالی (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) را دامن می‌زنند، ناتوانی مقامات فرانسوی در اجرای اصلاحات لازم و محبوبیت رو به رشد نیروهای مخالف اروپا نظیر حزب جبهه ملی تحت رهبری «مارین لوپن» یکی از مهم‌ترین عوامل و فاکتورهاست.
 تضعیف ارزش پول ملی فرانسه خطر دیگری برای اروپا محسوب می‌شود. «دی ولت‌» می‌نویسد: «حزب راست‌گرایان پوپولیست آلمان خواستار منطقه یورویی عاری از فرانسه است. یکی از نگرانی‌های عمده و اصلی در خصوص ارتباط فرانسه با یورو به این مسئله مربوط می‌شود که این کشور نمی‌تواند ارزش پول ملی خود را برای برقراری توازن میان هزینه‌ها و تغذیه اقتصاد خود تضعیف کند.» در پایان این گزارش آمده «در میان هفت کشور صنعتی جهان فرانسه همواره در جایگاه مهمی قرار داشته و از نظر عملکرد اقتصادی، این کشور در جایگاه ششم رتبه‌بندی جهانی جای دارد اما به رغم آنکه محصولات آلمانی در جهان متقاضیان زیادی دارد صنایع فرانسه نسبت به آلمان از پیشرفت کمتری برخوردار بوده است به گونه‌ای که سهم این کشور در مجموع صادرات جهانی به طور قابل توجهی کاهش یافته است.