kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
با اشاره به اوضاع حاکم بر عربستان صورت گرفت

پیش‌بینی اندیشکده موسسه واشنگتن از وقوع انقلاب مردمی علیه آل سعود

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به اقدامات پر از اشتباه «محمد بن سلمان» وزیر دفاع سعودی و اوضاع وخیم حاکم بر این کشور پیش‌بینی کرد طی چند سال آینده علیه آل سعود یک انقلاب مردمی صورت بگیرد.


سرویس خارجی-

رفتارهای عجیب شاهزاده‌های سعودی در چند سال اخیر باعث شده تا بسیاری از کارشناسان جهانی این کشور را در آستانه وقوع یک انقلاب مردمی ببینند. اکنون به این مهم یک اندیشکده معروف آمریکایی نیز اذعان کرده است. به گزارش فارس، اندیشکده «موسسه واشنگتن» در گزارشی اعلام کرده عملکرد «محمد بن سلمان» فرزند و جانشین پادشاه عربستان شباهت غیرقابل انکاری با اقدامات «جمال» پسر «حسنی مبارک» پیش از سرنگونی پدرش از قدرت و آغاز انقلاب مصر دارد. این اندیشکده با اشاره به وضعیت کنونی در عربستان، آن را «زمینه‌ساز بروز یک انقلاب مردمی طی چند سال آینده» دانست.
در این گزارش آمده است: «مدتی پس از انقلاب 25 ژانویه در مصر که موجب سرنگونی حکومت «حسنی مبارک» شد و همچنین انقلاب تونس، کشورهای عربی خلیج ‌فارس به خصوص عربستان از گسترش این اعتراضات مردمی به پادشاهی‌های خود هراسان شدند. سعودی‌ها در حوزه سیاست خارجی حمایت از «حسنی‌ مبارک» را تا لحظه آخر در دستورکار خود داشتند گرچه در نهایت اعلام کردند که به انتقال قدرت در مصر احترام می‌گذارند. ریاض همچنین از حمایت‌های اقتصادی و سیاسی فراوان خود از حکومت جدید در مصر خبر داد.» طبق این گزارش،  «اکنون که سال‌ها از این تحولات می‌گذرد، عربستان احساس می‌کند که در آستانه بروز انقلاب قرار دارد، به خصوص پس از به قدرت رسیدن «ملک سلمان». تحولات اخیر در عربستان بازخوانی درس‌های تاریخی نه چندان دور است؛ به خصوص شباهت‌های آن با مصر غیرقابل‌انکار است. آن زمان که اقدامات سیاسی پسر «حسنی مبارک» مستقیما عامل تظاهرات‌های مردمی و سرنگونی پدرش از راس قدرت شد.»
اندیشکده آمریکایی موسسه واشنگتن در پایان تاکید کرد: «شاهدان می‌توانند به وضوح تکرار تاریخ را در عربستان ببینند. در حقیقت چنانچه عربستان پیروی از الگوی مصر را ادامه دهد پادشاهی سعودی طی چند سال آینده شاهد انقلاب خواهد بود. علاوه بر انتصاب شاهزاده جوان سعودی به عنوان جانشین ولیعهد، وی عنوان وزیر دفاع و ناظر بر ظرفیت‌های نظامی کشور را نیز یدک می‌کشد.  تمایل فراوان محمد بن‌ سلمان برای کنترل‌های سیاسی و اقتصادی، وی را بنام «آقای همه‌کاره» معروف کرده است؛ دقیقا همان نقش که «جمال مبارک» در 5 سال آخر حکومت پدرش در مصر ایفا کرده بود.»