kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
پکن خطاب به واشنگتن:

هیچ ترسی از چالش با آمریکا نداریم

نماینده چین در نشست امنیتی سنگاپور ضمن اشاره به چالش دریای چین جنوبی گفته «دنبال دردسر نیست ولی نسبت به کشورهای ایجادکننده بحران (آمریکا) بی‌تفاوت نمی‌ماند.»

سرویس خارجی-

تنش در روابط چین و آمریکا مدتی است به اوج رسیده. آمریکا معتقد است موازنه در منطقه آسیا-پاسفیک به نفع پکن به هم خورده و هرطور که شده باید  این موازنه به نفع آمریکا تغییر کند. انتقال نیروها از غرب آسیا و اروپا به آسیا و احیای پایگاه‌های دریایی در کشورهای مجاور چین و تقویت اتحاد با کشورهای منطقه بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای احیای مجدد این موازنه است.
دریای چین جنوبی نیز به محلی برای زور آزمایی دو طرف تبدیل شده است. چین مالکیت بر 90 درصد این منطقه را از آن خود می‌داند ولی واشنگتن اعلام کرده هرگز این ادعا را به رسمیت نمی‌شناسد.چین و آمریکا همواره یکدیگر را به «نظامی کردن دریای چین جنوبی» متهم می‌کنند. پکن دست به ساخت چندین جزیره مصنوعی در این دریا زده که با اعتراض برخی کشورهای منطقه و آمریکا مواجه شده است.
 به نوشته رویترز، در آخرین روز از نشست امنیتی آسیا نیز که در سنگاپور برگزار شد، چین بر حاکمیتش بر بخش عظیمی از مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی تاکید کرد.نماینده چین در این نشست  خطاب به نماینده آمریکا گفت: «ما به دنبال دردسر نیستیم اما هیچ ترسی هم از دردسر نداریم. چین اجازه تعدی به حاکمیت و منافع امنیتی‌اش را نمی‌دهد و نسبت به برخی کشورها که در دریای چین جنوبی ایجاد بحران می‌کنند، بی‌تفاوت نمی‌ماند.»
به گزارش فارس «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز  روز یکشنبه (دیروز)  اعلام کرد واشنگتن اقدامات چین در ایجاد منطقه دفاع هوایی در دریای مورد مناقشه جنوب چین را یک «اقدام تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده می‌داند».خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرد، «مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند حکم دیوان بین‌المللی که احتمالاً در هفته‌های آتی صادر می‌شود و در خصوص پرونده شکایت فیلیپین از چین در خصوص ادعاهای این کشور بر دریای جنوب چین است ممکن است پکن را تحریک کند تا یک منطقه شناسایی پدافند هوایی اعلام کند.»