kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
ملی پوشان با برتری برابر لهستان تاریخ ساز شدند

تیم ملی والیبال ایران برای نخستین‌بار به المپیک راه یافت

تیم ملی والیبال ایران با برتری برابر لهستان برای نخستین‌بار سهمیه المپیک را کسب کرد.

سرویس ورزشی-

تیم ملی والیبال ایران در ششمین دیدار خود در رقابت های والیبال انتخابی المپیک2016 ریو روز گذشته (شنبه) در سالن متروپولیتن توکیو ژاپن به مصاف لهستان رفت و این تیم را 3 بر یک شکست داد و راهی المپیک شد. در این دیدار نزدیک و نفس‌گیر تیم ملی والیبال ایران در ست نخست با نتیجه 25 بر 20 به برتری رسید. در ست دوم نیز ملی پوشان والیبال کشورمان به برتری 25 بر 18 دست یافتند. در ست سوم این تیم لهستان بود که موفق شد با نتیجه 25 بر 20 برتری برسد. اما در ست چهارم تیم ایران موفق شد با نتیجه 34 بر 32 از سد لهستان عبور کند تا در نهایت جواز حضور در رقابت‌های المپیک 2016 ریو را بدست آورد. رشته ورزشی والیبال برای ا‌ولین بار در سال 1964 به بازی‌های المپیک راه یافت و از آن سال تا به امروز این برای نخستین‌بار است که والیبال ایران جواز حضور در المپیک را کسب می‌کند.
رائول لوزانو، سرمربی تیم ‌ملی والیبال ایران در نشست خبری بعد از بازی با لهستان و قطعی شدن صعود ایران به المپیک، گفت: احساس فوق‌العاده‌ای دارم و بسیار خوشحال هستم. این یک اتفاق ویژه‌ بود، چرا که این برای نخستین‌بار در تاریخ والیبال ایران رخ داده است. مردم ایران مدت‌های طولانی منتظر بودند تا شانس حضور در المپیک را به دست بیاورند. لوزانو ا‌دا‌مه‌ داد: من اصلا نمی‌توانم درباره آمار و نحوه بازی بازیکنانم صحبت کنم. با این نتیجه‌ فقط می‌توان خوشحال بود و من بسیار شاد هستم.
معرفی 10 تیم والیبال حاضر در رقابت‌های المپیک
با اضافه شدن تیم های ایران، لهستان و فرانسه تعداد تیم‌های حاضر در المپیک به عدد 10 رسید. پیش از این تیم‌های برزیل به عنوان میزبان بازی‌ها و آمریکا نیز به عنوان قهرمان جام جهانی 2015 راهی المپیک شده بودند. ایتالیا (نایب قهرمان جام جهانی)، آرژانتین(قهرمان انتخابی آمریکای جنوبی)، روسیه (قهرمان انتخابی اروپا)، مصر (قهرمان انتخابی آفریقا) و کوبا(قهرمان انتخابی آمریکای شمالی) نیز دیگر تیم‌هایی هستند که سهمیه المپیک را کسب کرده بودند. تیم ملی ایران، لهستان و فرانسه هم در رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن موفق شدند سهمیه المپیک را بگیرند. از رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن یک تیم دیگر هم سهمیه می‌گیرد. در آخرین رقابت‌های انتخابی نیز که 3 تا 5 ژوئن در مکزیکوسیتی برگزار می‌شود یک تیم سهمیه می‌گیرد. مکزیک، شیلی، تونس و الجزایر در این رقابت‌ها حاضر هستند.
شکسته شدن رکورد تعداد ورزشکاران ایرانی در المپیک
کسب سهمیه المپیک توسط تیم ملی والیبال برای ورزش ایران شیرینی دیگری به همراه داشت و آن هم این بود که حالا رکورد تعداد ورزشکاران حاضر ایران در تاریخ المپیک شکسته شد. پیش از این ایران موفق به کسب 47 سهمیه برای المپیک 2016 ریو شده بود که با اضافه شدن 12 والیبالیست این تعداد ورزرشکار به 59 رسید. پیش از این رکورد بیشترین تعداد نفرات ایران در المپیک مربوط به المپیک 2008 پکن بود که ایران با 55 ورزشکار در این ر‌قا‌بت‌ها شرکت کرد. در المپیک 2012 لندن نیز ایران 53 نفر نماینده در این بازی‌ها داشت. بنا‌بر‌این با این تعداد نفرات، رکورد حضور ورزشکاران ایران در المپیک بعد از انقلاب شکسته شد. پیش از این کاروان ایران در رشته‌های زیر موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود: بوکس یک سهمیه، د‌و‌و‌مید‌ا‌نی هفت سهمیه، دوچرخه‌سواری سه سهمیه، تکواندو چهار سهمیه، تیراندازی پنج سهمیه، کشتی 12 سهمیه، تیر‌و‌کمان یک سهمیه، و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی پنج سهمیه، شمشیربازی دو سهمیه، تنیس روی میز سه سهمیه، قایقرانی یک سهمیه و جودو سه سهمیه.
پیام تبریک رئیس‌جمهور
موفقیت والیبال ایران در راه کسب سهمیه المپیک موجب شد که رئیس‌جمهور کشورمان راهیابی مقتدرانه تیم ملی به المپیک 2016 ریو را تبریک بگوید. در متن پیام حسن روحانی آمده: «پیروزی ارزشمند تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات ژاپن و راهیابی مقتدرانه به المپیک سال ۲۰۱۶ پس از ۵۲ سال، بار دیگر موجی از غرور و شادی را برای ملت شریف ایران به ارمغان آورد. این پیروزی و برتری بر قدرت‌های والیبال جهان، که برگ زرین دیگری بر افتخارات جوانان شایسته ایران عزیز افزود؛ جلوه‌ای از تلاش و امیدی است که ملت سرفراز ایران برای فتح قله‏‌های افتخار و فرداهای بهتر به نمایش گذاشته است. اینجانب با تبریک این پیروزی پرشکوه و غرور‌آفرین به ملت بزرگ ایران، از همه دست‏‌اندرکاران، مربیان و ورزشکاران شایسته و پرتلاش تقدیر و تشکر نموده و تداوم پیروزی آنان در مسابقات آینده و سربلندی جوانان عزیز را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت دارم.»