kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸

اعتراف صریح ولیعهد عربستان به شکست آل‌سعود در جنگ یمن

ولیعهد عربستان به شکست این کشور در جنگ علیه یمن اعتراف کرد و گفت: «مدت این عملیات طولانی شده و نتایج آن از دامنه انتظارات خارج شده است.»


به گزارش ایسنا، «محمد بن نایف» به شکست عملیات «ائتلاف طوفان قاطعیت» علیه یمن اعتراف کرد و گفت: «مدت این عملیات طولانی شده و نتایج آن، از دامنه انتظارات خارج شده است.»ولیعهد سعودی در ارتباط با سوریه نیز گفت: «پیش‌بینی می‌شد که نظام «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه با کمک ترکیه و آمریکا کنار زده می‌شود و ما بسیار روی این (وعده‌ها و) اطمینان‌دهی‌ها حساب باز می‌کردیم. اما این وعده‌ها در عالم واقع، محقق نشد.»
روزنامه سعودی «الوطن» با پوشش دادن اظهارات بن‌نایف، به نقل از وی، نوشته: «تمامی امور ایجاب می‌کند که ما در سیاست‌های‌مان و حساب و کتاب‌مان تجدید نظر کنیم و اگر شرایط ایجاب کند، باید امتیازدهی‌های واقعی و دردناکی را در همه پروژه‌های مذکور داشته باشیم.» هر چند میان ولیعهد و «محمد بن سلمان» جانشین وی بر سر جنگ یمن، اختلافات شدیدی وجود دارد، ولی این اظهارات بار دیگر استیصال مقامات آل‌سعود در قبال بحران‌های منطقه‌ای را کاملاً آشکار می‌کند.علاوه بر اختلاف در درون سعودی‌های حاکم بر عربستان، میان این کشور و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آن نیز اختلاف وجود دارد و این چیزی است که در اظهارات بن‌نایف که الوطن آن را گزارش کرد هم مشهود است.
با بروز برخی اختلاف‌ها میان آمریکا و عربستان «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل، سپس از مشورت با کاخ سفید، ائتلاف نظامی عربستان در حمله به یمن را در لیست «سیاه» قرار داد.در گزارش سازمان ملل، عربستان مسئول کشتار 510 کودک و جراحت 667 کودک یمنی شناخته شده است.
اما، «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف عربستان در حمله به یمن، گزارش سازمان ملل را محکوم کرده و مدعی شده که این گزارش متناقض بوده و همه جوانب را در نظر نگرفته است. موضع‌گیری سازمان ملل علیه ریاض، شکاف میان آل‌سعود و متحدان آن را کاملاً آشکار می‌کند.
تظاهرات یمنی‌ها
هزاران نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهرات در صنعا، فریاد زدند که تسلیم محاصره آمریکایی - سعودی نخواهند شد. تظاهرکنندگان همچنین، تجاوز سعودی- آمریکایی به یمن و سیاست‌های آمریکا در منطقه را محکوم کردند.
مردم در محکومیت حضور آمریکا در یمن شعار دادند: «این محاصره را نمی‌پذیریم، مرگ بر کشورهای استکباری، این محاصره و جنایات مردم با ایمان را به زانو درنمی‌آورد، یمن سرزمین آزادگان است و استعمار را نمی‌پذیرد، استعمار را نمی‌پذیریم، آمریکاییان را نمی‌پذیریم، خائنین را نمی‌پذیریم به هر بهایی که باشد.»