kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

نتیجه اعتماد به آمریکا؛ حکم اعدام مرسی تایید شد

مفتی مصر حکم اعدام محمد مرسی را تأیید کرد، تا بدین ترتیب «مرسی» نیز نتیجه اعتماد به آمریکا و نزدیکی به این کشور را دیده باشد!


«محمد مرسی» به عنوان رهبر حزب آزادی و عدالت، وابسته به اخوان‌المسلمین، پس از انقلاب مردمی سال 89 به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب این کشور پس از سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور مصر انتخاب شد؛ اما وی به جای اتکا به ملت و ادامه همان روش و منش انقلابی خود و در اولین اشتباه استراتژیک (که تبدیل به آخرین اشتباه وی شد) به پنجه‌های چدنی پنهان شده در دست‌کش مخملی آمریکا اعتماد کرد.
گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره نشان می‌دهد  در همان یک سال ریاست «مرسی»که وی دست دوستی به سمت شیطان دراز کرده بود، آمریکا به صورت غیرعلنی از گروه‌های مخالف در مصر که علیه دولت مرسی فعالیت می‌کردند حمایت مالی می‌کرده و اسناد این حمایت‌ها نیز که بالغ بر ده‌ها برگ سند است در یک برنامه تحقیقی دانشگاه برکلی به نمایش درآمده است. مرسی برای اینکه دل واشنگتن را به دست آورد پای میز مذاکره با آمریکایی‌ها برای فروش 40درصد صحرای سینا نشست و حتی حاضر شد نماینده ویژه برای شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی بفرستد، کاری که هیچ یک از سران سازشکار عرب تا آن زمان نکرده بودند.
اعتماد مرسی به دولت آمریکا زمینه‌ساز پی‌ریزی کودتای ارتش به فرماندهی ژنرال سیسی در ژوئیه(تیرماه) ۲۰۱۳ میلادی علیه وی شد حال مرسی نزدیک به سه سال است که در زندان به سر می‌برد و تاکنون به همراه سایر رهبران اخوان‌المسلمین به بهانه‌های مختلف در دادگاه محاکمه شده است. دولت آمریکا نیز کوچکترین تلاشی برای رهایی این متحد یک ساله خود از زندان نکرده است.
مرسی طی سه سال گذشته  در رابطه با 5 پرونده محاکمه شده که عبارتند از: وادی نطرون (مرسی در این پرونده طی حکم اولیه به اعدام محکوم شده است)، جاسوسی برای حماس و بیگانگان (در این پرونده مرسی طی حکم اولیه به 25 سال حبس محکوم شده است)، حوادث کاخ الاتحادیه (حکم اولیه مبنی بر حبس 20 ساله برای مرسی صادر شده است) و علاوه بر آن وی در پرونده‌های اهانت به دستگاه قضایی و جاسوسی برای قطر تحت محاکمه بود.
حال پایگاه خبری «مصراوی» خبری را منتشر کرده مبنی بر این که  «شوقی علام» مفتی مصر در پاسخی «کاملا محرمانه» به دادگاه جنایی مصر حکم اعدام محمد مرسی و سایر متهمان پرونده معروف به «جاسوسی و فرار از زندان وادی النطرون» را تایید کرده است.این در حالی است که دادگاه جنایی قاهره حکم محمد مرسی و سایر رهبران اخوان المسلمین و در راس آنان «عصام العریان» و «سعد الکتاتنی» را به مفتی مصر ارجاع داده بود تا نظر  مثلا شرعی خود را در خصوص حکم اعدام آنان اعلام کند.
دستگاه قضایی مصر در حالی مرسی را به اعدام محکوم کرده که حسنی مبارک دیکتاتور جنایتکار مصر و فرزندان وی از سوی همین سیستم قضایی و در پرونده‌های متعدد تبرئه شده‌اند!