kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
پس از 18 ماه تجاوز وحشیانه به یمن

عادل الجبیر: نباید در امور سایر کشورها دخالت کرد!

وزیر خارجه سعودی در اظهاراتی تعجب‌برانگیز و البته مضحک و پس از 18 ماه تجاوز وحشیانه به یمن اعلام کرده نباید در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرد!


سرویس خارجی-

در یک دهه اخیر هر جا که نام عربستان مطرح شده چندین واژه به ذهن خطور کرده است: تروریسم، تفرقه، دخالت در امور کشورهای دیگر و البته جنگ. نگاهی به اقدامات آل سعود به خوبی موید این گزاره است. بنابر اعلام نهادهای اطلاعاتی آمریکا، آل سعود در حملات 11 سپتامبر نیز نقش دارد. (البته سیا و موساد نیز در این عملیات حضور داشتند.) این حادثه باعث شد تا آمریکا به بهانه تروریسم به غرب آسیا حمله کند و از سال 2001 به این سو، جهان اسلام رنگ آرامش به خود ندیده است. از سوی دیگر همزمان با حمله آمریکا به عراق در سال 2003، آل سعود با حمایت از گروه‌های تروریستی باعث شد تا فاجعه‌های بزرگی در عراق رقم بخورد. اما از سال 2012 به بعد اوج مداخله سعودی‌ها در کشورهای اسلامی رقم خورد. در سوریه تروریست‌هایی از ده‌ها کشور خارجی به سوریه اعزام شدند و زمینه‌ساز کشتار بی‌سابقه شهروندان را فراهم کردند. در اینجا باز آل سعود به عنوان بزرگترین حامی تروریست‌ها عمل کرد. در عراق نیز وضعیت به این شکل رقم خورد و داعش به عنوان دست پرورده غرب و آل سعود بسیاری از شهرهای این کشور را اشغال کرد. اما نقطه عطف اقدامات مداخله‌جویانه این رژیم، حمله به یمن در فروردین 94 بود که تاکنون ادامه دارد و بیش از 7 هزار یمنی بر اثر این تجاوز شهید شده‌اند و تمامی زیر‌ساخت این کشور نیز نابود شده است. حال با این سابقه، وزیر خارجه عربستان در اقدامی خنده‌دار، از عدم مداخله در کشورهای دیگر سخن گفته است.
به گزارش فارس،  «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی روز سه‌شنبه در پایان نشست شورای همکاری خلیج فارس در «جده» بر «تقویت همکاری مشترک بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس» تاکید و اعلام کرده که درباره تاسیس هیئت اقتصادی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تصمیماتی اتخاذ شده است. وزیر خارجه سعودی با تاکید بر اینکه «ماهیت روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است»، اعلام کرده که «باید به اصل حسن همسایگی و عدم دخالت در امور دیگر کشورها احترام گذاشته شود!» وی همچنین در ادامه اظهارات مضحک خود تاکید کرده «ریاض از راه حل مسالمت‌آمیز در یمن و مذاکرات کویت حمایت می کند و عربستان تا جایی که بتواند از اراضی و شهروندان خود دفاع می‌کند.»!
نکته قابل توجه دیگر اینکه دبیر شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده این شورا با پیشنهاد انگلیس برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای با انگلستان موافقت کرده است.
این اظهارات در حالی است که روز دوشنبه، «عادل عبدالله»، یکی از فرماندهان نظامی یمن اعلام کرد،  ائتلاف سعودی اخیرا تجهیزات نظامی فوق‌العاده‌ای شامل تانک‌ها و خودروهای زرهی  را از طریق دریا به شهر بندری مکلا در استان حضرموت یمن برای القاعده فرستاده است. این فرمانده یمنی تاکید کرد، این تجهیزات نظامی به دست عناصر تروریستی القاعده رسیده تا ضمن سرکوب تحرکات انقلابی دست به اقدامات تروریستی بزنند.