kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳

اردوغان به التماس افتاد /چه کنم روسیه از ما راضی شود؟

رئیس‌جمهور ترکیه ماجرای سرنگونی یک جنگنده روسی در آسمان شمال سوریه را یک «اشتباه» خواند و گفت که حاضر است انتظارات مقامات روسیه را برآورده سازد تا روابط میان دو کشور از سر گرفته شود، اما نمی‌داند روسیه از وی چه انتظاری دارد!


«رجب طیب اردوغان» طی یک کنفرانس خبری در شهر «ازمیر» گفت که تعجب می‌کند چطور همتای روس وی حاضر شده است به خاطر «یک اشتباه»، روابط بسیار خوب میان دو کشور را خراب کند.» به گزارش ایسنا، اردوغان گفت: «من تعجب می‌کنم که روسیه به عنوان اولین گام از ما چه انتظاری داشت، درک این مسئله برای من دشوار است.»
وی ماجرای سرنگونی جنگنده روسی را این‌گونه سرهم‌بندی کرد که: «ترکیه دوستی روسیه را به خاطر خطای یک خلبان از دست داد.» اردوغان اشاره نکرد که کدام خلبان اشتباه کرده است!
روز چهار آذر ماه گذشته یک فروند هواپیمای جنگنده ترکیه، جنگنده «سوخو - 24» روس را در آسمان استان لاذقیه سوریه هدف قرار داد و سرنگون کرد. در پی این اقدام، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، قطع همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان این کشور و ترکیه را رسما اعلام کرد و بدین ترتیب روابط دو کشور در کمتر از چند روز به سردی گرائید. پیش از اظهارات اردوغان، «نومان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز گفته بود: «مسکو و آنکارا نمی‌‌توانند روابط‌شان را بابت این حادثه قربانی کنند.»
مقامات آنکارا در حالی تلاش می‌کنند ماجرای فوق را تنها یک حادثه جا بزنند که این اقدام کاملا حساب شده صورت گرفته بود.
علاوه بر آن، روس‌ها مثل مقامات ایران، سوریه و عراق، از مقامات ترکیه به خاطر حمایت‌شان از داعش و دیگر گروه‌های تکفیری، ناراضی هستند.
به هر حال، این اظهارات اردوغان و به دست و پا افتادن وی، نشان می‌‌دهد که تحریم‌های روسیه علیه ترکیه موثر بوده است.
ترکیه در منطقه در راستای منافع آمریکا و ناتو عمل می‌‌کند و ریشه اصلی چالش آنکارا - مسکو نیز همین مسئله است.