kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
روزنامه حریت چاپ ترکیه:

داود اوغلو رفت اما اسد همچنان در قدرت است!

یک روزنامه چاپ ترکیه نوشت، «احمد داود اوغلو» که به عنوان طراح حمله به سوریه، برکناری «بشار اسد» را در سر می‌پروراند اکنون خودش از قدرت برکنار شده و این در حالی است که «بشار اسد» همچنان در قدرت باقی است!

سرویس خارجی -

سرگذشت «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر برکنار شده ترکیه این بار سوژه روزنامه «حریت» ترکیه شده و «یارسین ئیناک» نویسنده این تحلیل، به چند و چون نقش داود اوغلو در ماجرای شکل‌گیری و تداوم بحران سوریه پرداخته است.
همان‌طور که می‌دانیم بحران سوریه یک بحران وارداتی است، اما در مورد نقش ترکیه و نقش «شخص» داود اوغلو در این ماجرا، اطلاعات زیادی تاکنون منتشر نشده است.
ئیناک اما سرنوشت داود اوغلو را با شرایط بشار اسد مقایسه کرده و نوشته، داود اوغلو رفت و بشار اسد همچنان باقی است.
به گزارش فارس، حریت می‌افزاید: «بزرگ‌ترین میراثی که احمد داود اوغلو برجای گذاشت، فاجعه سوریه است. در نخستین روزهای جنگ داخلی سوریه (سال 2011) داود اوغلو پیش‌بینی می‌کرد بشار اسد ظرف چند ماه از قدرت برکنار می‌شود اما اکنون این خود داود اوغلو است که از قدرت کنار رفته است.»
چندی پیش بر اثر بروز اختلاف میان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور  و داود اوغلو بر سر تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی اختلاف افتاد و ماجرا نهایتا به کناره‌گیری داود اوغلو از پست نخست‌وزیری انجامید.
طبق تحلیل حریت، داود اوغلو پدر ایدئولوژیک سیاست‌های ترکیه در مقابل سوریه بوده و به عنوان وزیر خارجه و سپس نخست‌وزیر، این سیاست‌‌ها را به اجرا می‌‌گذاشته است. هر چند بدون اردوغان، این سیاست‌ها به اجرا درنمی‌آمد.
این روزنامه ترک افزود: «هر چند اردوغان می‌تواند تقصیرها را به گردن داود اوغلو بیندازد و سیاست جدیدی را در قبال سوریه به اجرا درآورد، ولی قطعا اروپایی‌ها این دو سیاستمدار  را مسئول شرایط فعلی سوریه و خصوصا، مسئول روانه شدن آوارگان سوری به سمت اروپا می‌دانند.»
البته، چیزی که درباره شکل‌گیری بحران سوریه واقعیت دارد، محدود به اردوغان و داود اوغلو نمی‌شود و می‌توان گفت که اینها تنها بخشی از یک پروژه بزرگی بوده‌اند که سر نخ آن، در دستان آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
به هر حال، برکناری داود اوغلو و اظهارات تند و از سر عصبانیت این روزهای اردوغان علیه آمریکا نشان می‌دهد که آنکارا در خصوص تحولات سوریه (و تحولات داخلی ترکیه)، در شرایط  مطلوبی به سر نمی‌برد.
 «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره عصبانیت اردوغان،می‌گوید: «ترکیه به آمریکا پیشنهاد اجرای عملیات زمینی مشترک را در منطقه «متبیج» سوریه را داد اما آمریکا با آن موافقت نکرده است.»
این اظهارات نیز نشان می‌هد، ترکیه بعضا حتی جلوتر از آمریکا علیه مقاومت سوریه حرکت کرده اما همیشه به در بسته خورده است.
چاوش اوغلو افزود: متاسفانه واشنگتن به قول‌های خود، عمل نمی‌کند و نظامیان آن کشور در سوریه آرم نیروهای «دموکراتیک کرد سوریه» (پ.ی.د) را به بازوی خود می‌بندند و این در شأن هم‌پیمان (ما) نیست.»
هم‌ اکنون حدود 1000 نیروی «پ.ی.د» در شمال استان «رقه» سوریه مستقر هستند و حدود 500 تفنگدار آمریکایی نیز آنها را همراهی می‌کنند. این نیروها با تشویق و دلگرمی آمریکا قصد دارند به رقه (مرکز داعش) حمله کنند. در همین حال، «عمر اوسی» نماینده پارلمان سوریه به کردهای این کشور توصیه کرد که بیش از حد روی کمک‌های آمریکا حساب باز نکنند و بهتر است که اقدامات خود را با روسیه و یا با دولت سوریه هماهنگ کنند.
البته، هیچ بعیدنیست که واشنگتن پس از آزادسازی رقه، مدیریت این شهر را به جای کردها، به دست مخالفان مسلح دولت دمشق بدهد. البته ساکنان رقه از طرح  آمریکا نگران هستند و معتقدند که در صورت پیروزی کردها در چارچوب نقشه آمریکا، در حقیقت، رقه از اشغال «داعش» خارج و به اشغال آمریکا درمی‌آید.