kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

روسیه بمباران پایگاه‌های موشکی آمریکا را تمرین کرد/ ناتو آماده‌باش داد

بمب افکن‌های سوخو 24 و قاره پیمای توپولف روسیه حملات فرضی به سامانه موشکی آمریکا مستقر در شرق اروپا را که آخرین واحد آن در رومانی مستقر شده را تمرین کردند.

  سرویس خارجی-

روسیه بارها اعلام کرده بود که نسبت به گسترش ناتو به شرق و برای رفع تهدیدهای استقرار سامانه سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا، تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد اما ظاهرا کسی آنها را جدی نمی‌گرفت. شاید به همین دلیل بود که آمریکا صراحتا اعلام کرد که سپر دفاع موشکی را  در لهستان و رومانی مستقر می‌کند.
پوتین اما در واکنش به این اقدام تحریک آمیز آمریکا موشک‌های روسیه را به سمت رومانی و لهستان نشانه گرفته است. حال خبر رسیده که روس‌ها تمرین نظامی حمله به سامانه‌های موشکی ناتو در لهستان و رومانی را نیز انجام داده‌اند.
روزنامه روسی «ایزوستیا» در این باره  نوشته: «پایگاه هوایی چائودا در شبه جزیره کریمه مرکز عملیات رزمایشی سوخو «24 ام» و بمب افکن‌های دور پرواز «توپولف 22 ام 3» است که با بیشترین دقت کانونی می‌توانند بمب‌ها و موشک‌ها را به اهداف دریایی و ساحلی شلیک کنند. ایزوستیا ادامه داده: «در شرایطی که یکی از پایگاه‌های موشکی آمریکا در رومانی تاسیس شده، آغاز کار مرکز نظامی چائودا در کریمه پیام دیگر مسکو به واشنگتن و ناتو خواهد بود مبنی بر این که روسیه اقدام‌های طرف مقابل نزدیک مرزهای خود را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.»
واکنش ناتو
تهدید روسیه به نشانه گیری موشک‌ها به سمت رومانی و لهستان از یک سو و انتشار خبر این تمرین نظامی از سوی دیگر، حسابی مقامات ناتو را به تکاپو انداخته طوری که خبر رسیده دبیر کل ناتو دوشنبه به ورشو پایتخت لهستان رفت. قرار است لهستان  هشتم و نهم ژوئیه (18 و 19 تیر) میزبان نشست ناتو باشد. قرار است این نشست تضمین‌های امنیتی به لهستان و سایر کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا بدهد که نگران تحرکات نظامی روسیه هستند. دبیرکل ناتو در این باره گفته «در نشست آتی، حضور دفاعی و بازدارندگی ائتلاف در لهستان و شرق اروپا ارتقا می‌یابد اما هنوز تصمیم درباره میزان نیروها نهایی نشده است به گفته  «ینس استولتنبرگ»  گردان‌های بسیاری در لهستان، کشورهای بالتیک و مناطق دیگر این منطقه مستقر می‌شوند و حضور نیروها، تجهیزات و زیرساخت‌های ناتو را افزایش می‌دهند. آمریکا نیز گفته یک تیپ مسلح به این نیروها اضافه خواهد کرد.
دبیرکل ناتو در پی دیدار با آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان نیز گفته: «اجازه بدهید واضح اعلام کنم که نیروهای بیشتری از ناتو پس از نشست ورشو در لهستان مستقر می‌شوند و هدف این است که پیامی آشکار ارسال کنیم که حمله به لهستان، حمله به کل کشورهای ائتلاف در نظر گرفته می‌شود.»
مجمع پارلمانی ناتو اما با انتشار بیانیه‌ای پس از نشست 3 روزه خود در تیرانا پایتخت آلبانی از کلیه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواسته تا برای «مقابله با تهدید بالقوه روسیه» آماده باشند. به گفته مایکل ترنر رئیس آمریکایی مجمع پارلمانی ناتو «چالش ناشی از سوی روسیه واقعی و جدی است.»