kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
پس‌لرزه‌های وزن‌کشی بهارستان

رقابت و اخلاق /مدعیان اصلاحات هر دو را باختند


سرویس سیاسی-
مجلس دهم با تمام متن‌ها و حاشیه‌هایش سرانجام افتتاح شد و رئیس و هیئت رئیسه آن برخلاف آن چه در یک ماه گذشته از سوی اردوگاه اصلاح طلبان تبلیغ می‌شد اصولگرا باقی ماند. در این میان واکنش روزنامه‌های زنجیره‌ای که هفته‌ها بود بر طبل تو خالی پیروزی می‌کوبیدند جالب توجه است؛ از فحاشی به منتخبان ملت تا تحلیل‌های متوهمانه!
ترکیدن حباب اکثریت پنداری اصلاح طلبان واکنش‌های متفاوتی را در میان آنها برانگیخته است؛ بعضی تلاش می‌کنند تا امید را به اردوگاهشان باز گردانند، آن‌ها که به مدد اتاق فرمانشان در بسیاری موارد یکپارچه توپخانه‌هایشان را به سمتی مشخص آتش می‌کنند، این بار اما گیج و گم از این اتفاق‌ها تحلیل‌هایی متضاد هم ارایه می‌دهند و البته بعضی نیز به فحاشی روی آورده‌اند؛ حتی به اردوی خودی!
روزنامه ابتکار، مجلس دهم و هر آنچه در افتتاحیه و انتخاب رئیس و هیئت رئیسه آن گذشت را کماکان «یک گام به جلو» خوانده است و همچنان صدای غالب در مجلس دهم را اصلاح‌طلبانه می‌شنود! در مقابل اما روزنامه آفتاب یزد  برافروخته و سرخورده می‌نویسد؛ «نمایندگان پیام رای مردم به تغییر را نشنیده گرفتند!»
آلزایمر مزمن
روزنامه شرق هم که گویا تیترها و مطالب پیشین خود را فراموش کرده است، برای آنکه همچنان شرایط را مطلوب وانمود کند، می‌نویسد: «بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب از ابتدا قائل به دوقطبی عارف و لاریجانی نبودند و حالا هم با پیروزی لاریجانی معتقدند نبايد از آنچه رخ داده، نگران بود». اما در همین حال این روزنامه اصلاح‌طلب دو قطبی دیگری را با هدف التیام بخشی بر این باخت، با تقسیم بندی «تندروها و طرفداران اعتدال» پیش می‌کشد تا در نهایت شکست خورده روز شنبه مجلس شورای اسلامی را (به قول خودش) تندروها عنوان کند. روزنامه شرق در ادامه از قول یک فعال اصلاح طلب می‌نویسد: «امید تلاش کرد که ریاست مجلس را هم در اختیار بگیرد، اما به هر حال این اتفاق رخ نداد، اما اصلاح‌طلبان اکنون یک اقلیت بسیار قابل‌توجه را در هیأت‌رئیسه مجلس به خود اختصاص داده‌اند که نقش بسیار مهمی در تصمیمات مجلس خواهند داشت.»
اذعان به «اقلیت  قابل توجه» در مورد اصلاح‌طلبان در حالی است که از زمان اعلام نتایج شمارش آرا، این طیف تنها تهران را می‌دیدند و با این خطای دید، دچار خطای محاسباتی شده و در توهم «خود اکثریت پنداری» فرو رفته بودند. در این مورد غلامحسین کرباسچی به روزنامه اعتماد گفته است: «در اردوگاه اصلاح طلبی با وزن کشی اشتباه بزرگی را رقم زدند و ایکاش به جای فراکسیون امید نام فراکسیون حامیان دولت انتخاب می‌شد.» البته این نگاه در مدعیان اصلاح طلبی مسبوق به سابقه است، همانطور که حسین مرعشی، از اعضای ارشد حزب کارگزاران و از نزدیکان خانواده هاشمی‌رفسنجانی پس از انتخابات اسفندماه سال گذشته، مردم شهرستانی‌ها را عقب‌مانده سیاسی دانست. او همچنین مردم تهران را چون به لیست مجلس ائتلاف هاشمی رأی دادند، در حوزه سیاسی توسعه‌یافته دانسته بود!
پروژه خائن‌سازی
رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی که برخلاف شعارهایشان در مورد آزادی در انتخاب، دچار رادیکالیسمی هستند که در ذات اصلاح طلبی‌شان مخفی است، در مورد رای بعضی از افراد لیست امید به لاریجانی به پروژه خائن‌سازی روی آورده‌اند. کمااینکه پیش از این نیز در مورد الهه راستگو در شورای شهر این کار را کرده بودند، این روزها نیز حق انتخابی را که خود سالها به صورت نمادین و شعاری سنگ آن را بر سینه می‌زدند نادیده می‌انگارند، چنانکه در مصاحبه‌ای در روزنامه آرمان آمده است: «امثال الهه راستگو در مجلس دهم حضور دارند.»  
روزنامه‌های زنجیره‌ای هنوز در حال ارائه تحلیل‌های مختلف و در بسیاری موارد همراه با خطا پیرامون شکست خود در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس هستند، شکستی که تکرار آن در انتخابات هیئت رئیسه دائم، آنقدر محتمل است که حتی عارف حاضر نیست، دوباره شانس خود را برای رقابت با لاریجانی امتحان کند.
روزنامه اعتماد در سرمقاله دیروز خود با جمع زدن رای عارف و پزشکیان در تلاش بود تا همچنان بر وزن بالای اصلاح طلبان پافشاری کند، اما این بار تفاوت این بود که این تلاش نه برای برترانگاری بلکه برای همسان پنداری با اصولگرایان صورت گرفته بود. روزنامه اعتماد در همین راستا دیروز در گزارش تحلیلی خود با عنوان 103 نفر، تنها رای این افراد را که به عارف داده شده بود «متعهدانه و دلسوزانه» دانست.
کیسه دوختن
 برای رای مستقلین
اصلاح طلبان پس از انتخابات رئیس و هیئت رئیسه و فراکسیون‌ها دچار بهت و گیجی شده‌اند و همین عامل باعث شده تا آنها کمی از غرور «خود همه پنداری» فاصله گرفته و در تحلیل‌های خود توجه بیشتری به مستقلین مجلس داشته باشند. از این رو در بیشتر تحلیل و نوشته‌های دیروز آنها توجه به نقش تاثیرگذار این طیف دیده می‌شود. لذا سرمقاله نویس روزنامه اعتماد ابراز امیدواری می‌کند تا مگر با جذب رای گروه مستقلین آنچه آرزو می‌کردند بعد از این محقق شود: «براين اساس رهبران فراكسيون اميد بايد يك استراتژي مدون براي جذب آراي اين طيف و همراهي آنان با خود ترسيم و تبيين كنند. اين شانس براي فراكسيون اميد وجود دارد كه باتوجه به اينكه بسياري از مستقل‌ها در فهرست اميد بوده‌اند با رايزني و تبيين اهداف اعتدال گونه فراكسيون اميد و ثابت شدن اين موضوع كه همگي در طيفي به نام حاميان دولت قرار دارند جذب فراكسيون اميد شوند يا حداقل در بزنگاه‌ها و تصميمات مهم با اين فراكسيون همراهي كنند.»
در این میان اما روزنامه فرهیختگان سعی کرد تا با مصادره رخدادهای روز شنبه در مجلس شورای اسلامی، همچنان چهرهای پیروز به خود بگیرد و دولت را پیروز انتخابات هیئت رئیسه مجلس عنوان کند و پیروزی اصولگرایان را به تصویب برجام در مجلس پیوند زده و مزد آن بنامد: «انتخابات هیات‌رئیسه نشان داد که دولت پیروز این انتخابات بود. علی لاریجانی پیش از این و در مجلس نهم در تصویب برجام به دولت روحانی کمک شایانی کرده بود و اکنون پاداش آن را دریافت کرد. عموم چهره‌های میانه‌رو و چهره‌های مستقل مجلس، آرای خود را به سبد لاریجانی ریختند. اینها کسانی هستند که نقش‌آفرینی بسیاری در تحولات سیاسی آینده خواهند داشت. ضمن آن که مشخص شد، اصلاح‌طلبان نیز در این وزن‌کشی سیاسی 103رای دارند.»
روزنامه مردم سالاری نیز در تحلیل خود از ترکیب هیئت رئیسه مجلس به حرف‌های درگوشی روی آورده و نوشته است: «شنيده‌ها حاکي از آن است که چند نفر از چهره‌هاي شاخص اصولگرايان که شانس راه يابي به مجلس دهم را نداشتند، براي حضور نماينده‌هاي متبوع خود در هيئت رئيسه دست به کار شده و براي جمع‌آوري راي بعضا ملاقات‌هايي با نمايندگان اصولگراي مجلس دهم داشته‌اند. به نظر مي‌رسد اين ملاقات‌ها جواب داده و حداقل يکي از نائبان رئيس عضو جبهه پايداري است.» این روزنامه بی‌توجه به این موضوع که افراد هیئت رئیسه با آرای تمام نمایندگان مجلس انتخاب شده‌اند نوشت: «از انتخابات هيئت رئيسه در روز گذشته مشخص شد، اين اقليت مجلس دهم به شدت در پي به دست آوردن تريبون‌هاي هيئت رئيسه هستند که از نتايج مي‌شود فهميد که حداقل تا اينجاي کار به اين هدف رسيده‌اند. اصولگرايان بعد از انتخابات هيئت رئيسه نشان دادند غواصان خوبي در درياي سياست هستند.»
دفن اخلاق با سیب زمینی!
حکایت روزنامه آفتاب یزد اما حکایت دیگریست. روزنامه‌ای که آینه تمام قد باخت رقابت و اخلاق در اردوگاه مدعیان اصلاح طلبی است. این روزنامه در گزارشی با عنوان «دفن اخلاق»! که تماما برازنده همان مطلب است به توهین و فحاشی روی آورده و در اولین قدم سراغ نمایندگان مجلس رفته و رای آنها را ماحصل تطمیع! و وعده دانسته و نوشته است: «بالاخره تطمیع! و مصلحت‌اندیشی بی‌جا مثمرثمر واقع شد... [نمایندگان] پیام رای مردم به تغییر را نشنیده گرفتند. احتمالا حجم فشار و وعده‌ها آنقدر کافی و وافی بوده است که نمایندگان مردم جامه سایر مناصب هیئت رئیسه را نیز برای اندک اصولگرایان مجلس دهم دوختند و به آنها تقدیم کردند. در بیرون از بهارستان هم اصلاح طلبانی که مسبب جلوس اصولگرایان بر کرسی‌های هیئت رئیسه شدند، کم نبودند.»
روزنامه آفتاب یزد در ادامه مطلب سراسر توهین و افترای خود تمام کسانی را که به عارف رای نداده‌اند به سه جریان تقسیم کرده و گروه اول را «سیب زمینی»! نامیده است: «سیب‌زمینی‌ها: این گروه متشکل است از افراد لیست امید و مستقلین مجلس دهم.» نویسنده مطلب در ادامه عقده گشایی خود ضمن توهین به آن دسته از نمایندگانی که به عارف رای نداده‌اند و در ادعایی که از نظر قانونی نیز قابل پیگیری است مدعی شده که هر آنکس که به عارف رای نداده با وعده‌های اقتصادی نظیر مسکن و بیمه تطمیع شده است.
حمله به اردوگاه خودی!
جالب آنکه این روزنامه زنجیره‌ای چنان از اتفاقات مجلس برافروخته و عصبانی شده که در ادامه مطلب اردوگاه خود را (اصلاح طلبان) نیز مورد تاخت و تاز و فحاشی قرار داده و در ضمن نام بردن از جریان دومی که به خیال آنها باعث شد تا عارف رای نیاورد از «اصلاح طلبان مصلحت‌اندیش» نام برده که «آرزوی نشستن بر کرسی ریاست دارند و حتی در لفافه هم از ریاست عارف حمایت نکردند.»
از دیگر کشفیات این روزنامه به عنوان «آنتی عارف» یکی هم کرباسچی است که به قول نویسنده مطلب، «اسم اصلاح طلبی دارد اما رفتار ضد اصلاح طلبی». سومین جریانی که در این مطلب از آن به عنوان جریان ضدعارف رونمایی شده است «رسانه‌های اصلاح طلب» یا همان «روزنامه‌های زنجیره‌ای» هستند: «رسانه‌های اصلاح طلب هم برای تبلیغ ریاست عارف به دو گروه کلی در آستانه انتخابات ریاست مجلس تجزیه شدند. گروهی که سست و منفعلانه نسبت به مسئله ریاست عارف برخورد می‌کردند و نامه یکی از اصلاح طلبان به عارف را مبنی بر انصرافش از کاندیداتوری انتخابات ریاست مجلس منتشر می‌کردند و گروهی دیگر هم با انتخاب تیتر‌هایی چون انصراف عارف! توپ را در زمین حریف می‌انداختند.».