kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
ظریف در لهستان:

آمریکا برای اجرای تعهداتش در برجام جدی نیست

وزیر امورخارجه گفت: طرف‌های غربی و به‌خصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند.



معاون وزیر توسعه لهستان در دیدار با ظریف بر علاقمندی دولت متبوع خود نسبت به گسترش روابط و همکاری‌ها با ایران در حوزه‌های مختلف از جمله توریسم، انرژی و همکاری‌های بانکی تاکید کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دوره‌ایش به قاره اروپا روز یکشنبه وارد ورشو پایتخت لهستان شد و در بدو ورود مورد استقبال رامین مهمان‌پرست سفیر ایران در لهستان و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ورشو قرار گرفت. حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه و یک هیئت اقتصادی 60 نفره نیز ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.
ظریف در اولین برنامه کاری دیدار خود از لهستان با «ویتولد واشچیکوفسکی» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
این دیدار نخست با گفت‌گوهای خصوصی دو وزیر خارجه در خصوص روابط و همکاری‌های دو کشور آغاز و سپس ظریف و همتای لهستانی یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای وزرای امور خارجه را در حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی امضاء و در سخنانی کوتاه از سوابق تاریخی همکاری‌های دو ملت و ظرفیت‌های فعلی گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی سخن گفتند.
سپس گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه در حضور هیات‌های همراه و با ضیافت شام رسمی ادامه یافت.
در این گفت‌وگوها در خصوص حوزه‌های مختلف همکاری اقتصادی ایران و لهستان از جمله در زمینه انرژی و روابط بانکی و مسائل بین‌المللی مورد اهتمام طرفین مانند بحران‌های منطقه غرب آسیا و راه‌های حل آن و همچنین بحران مهاجرت بحث و تبادل نظر شد.
 گسترش همکاری‌های اقتصادی
معاون وزیر توسعه لهستان با حضور در هتل محل اقامت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با وی دیدار و در خصوص همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد.
ظریف در این ملاقات با تشریح ظرفیت‌های گسترده اقتصادی ایران بر تصمیم و اراده سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با لهستان در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.
معاون وزیر توسعه لهستان نیز بر علاقمندی دولت متبوع خود نسبت به گسترش روابط و همکاری‌ها با ایران در حوزه‌های مختلف از جمله توریسم، انرژی و همکاری‌های بانکی تاکید کرد.
معاون وزیر توسعه لهستان در غیاب وزیر توسعه این کشور، ظریف را در همایش اقتصادی اتاق‌های بازرگانی ایران و لهستان که امروز در ورشو برگزار می‌شود، همراهی خواهد کرد.
هدف اقتصاد مقاومتی، انزواگرایی نیست
وزیر امور خارجه کشورمان صبح دوشنبه در صبحانه‌ای کاری با جمعی از ایرانیان مقیم لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور در زمینه اقتصادی و تجاری ابراز امیدواری کرد در مرحله پسابرجام این ظرفیت‌های بالقوه به‌طور کامل عملیاتی شود.
به گزارش مهر، ظریف در ادامه با اشاره به موضوع برجام افزود: امروز طرف‌های غربی و به‌خصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند و هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم‌های پولی و مالی کشورهای اروپایی باقی مانده است و این به دلیل جریمه‌های سنگینی است که این شرکت‌ها در دوران تحریم متحمل شدند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: دولت آمریکا و دستگاه‌های آن باید به بنگاه‌های اقتصادی دنیا اطمینان خاطر بدهند که در تعامل با ایران جریمه نمی‌شوند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه اگر احمدی‌نژاد پلمپ‌های هسته‌ای را نمی‌شکست امروز برجام شکل می‌گرفت؟ خاطر‌نشان کرد: پلمپ‌های هسته‌ای را احمدی‌نژاد نشکست بلکه دولت اصلاحات شکست و نامه آن را هم من نوشتم.
ظریف با تاکید بر سیاست دولت در زمینه روابط متوازن با کشورهای مختلف جهان، توفیق در مذاکرات هسته‌ای را توفیق ملت ایران دانست و افزود: هدف اقتصاد مقاومتی، انزواگرایی نیست، بلکه مبتنی بر دو اصل درون‌زایی و برون‌گرایی در عین اتکاء به ظرفیت‌های داخلی است و به دنبال گسترش روابط متوازن با جهان هستیم.
وزیر امور خارجه با اشاره به مقام ششم ایران در نانوتکنولوژی و مقام پنجم در تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی، رشد علمی و نیروی انسانی کارآمد را مهم‌ترین سرمایه کشور دانست و افزود: قدرت جمهوری اسلامی ایران متکی بر مردم است و همین مهم‌ترین عامل حفظ امنیت ملی کشور است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید مجدد بر اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه ملی ایران هستند، اعلام کرد: به همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان ابلاغ شده است در دو زمینه کنسولی و تجاری حداکثر خدمات و تسهیلات ممکن را به ایرانیان و تجار و بازرگانان ارائه کنند.
ظریف در پایان این دیدار به برخی سؤالات ایرانیان مقیم پاسخ داد.
همایش مشترک اقتصادی ایران و لهستان
ظریف در ادامه برنامه کاری خود در لهستان، در همایش مشترک اقتصادی ایران و لهستان حضور یافت.
در این همایش که توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور برگزار شد، 60 بازرگان و مدیر شرکت‌های ایرانی و تعداد زیادی از بازرگانان لهستانی حضور یافتند.
وزیر امور خارجه در سخنان خود در این همایش با اشاره به روابط تاریخی بیش از پانصد ساله ایران و لهستان و تاکید بر فرصت‌های گسترش روابط اقتصادی دو کشور به تشریح ظرفیت‌ها و ویژگی‌های اقتصادی ایران پرداخت و گفت: مسئولیت بخش‌های خصوصی دو کشور استفاده از این فرصت‌ها در جهت فعال‌سازی ظرفیت‌های همکاری دو کشور است.
ظریف مبنای قدرت ایران را مردم ایران معرفی کرد و افزود: مردم ایران و بخش خصوصی ایران که بهترین نمایندگان این مردم هستند با نگاه مثبتی که به لهستان دارند از حضور و همکاری شرکت‌ها و کارآفرینان و توریست‌های لهستانی در ایران استقبال خواهند کرد.
محمدجواد ظريف در دومين روز سفر خود به ورشو، در ملاقات‌های جداگانه با معاون اول نخست‌وزير، وزير فرهنگ و ميراث ملي لهستان و رئيس امنيت ملي لهستان ديدار و گفت‌وگو كرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر دوره‌ای خود به اروپا، لهستان را به مقصد فنلاند ترک کرد و پس از آن به سوئد و لتونی نیز سفر خواهد کرد.