kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۹
قاره سبز در وضعیت قرمز

شورش، اعتصاب و تظاهرات 4 کشور مهم اروپایی را فرا گرفت

4 کشور فرانسه، ایتالیا، آلمان و یونان بار دیگر شاهد تظاهرات، اعتصاب و شورش از سوی مردم به ستوه آمده از برنامه‌های ریاضتی، بحران ناامنی یا بحران پناهجویان بود.

سرویس خارجی-

نگرانی از چشم‌انداز آینده اتحادیه اروپا نگرانی جدیدی نیست. طی چند سال گذشته بارها مقامات سیاسی  و اقتصادی اروپا نسبت به فروپاشی اتحادیه هشدار داده اند. دیروز نیز «مارتین شولتز»،رئیس پارلمان اتحادیه اروپا از جدایی سیاسی در این اتحادیه سخن گفت و با تاکید بر اینکه «اروپا گرفتار شکافی عمیق شده است» در این باره ابراز نگرانی شدید کرد.
 نگرانی «شولتز» بی‌دلیل نیست، بحران اقتصادی و شکست برنامه‌های ریاضتی، بحران پناهجویان و هجوم ده‌ها هزار پناهجو به قاره سبز و ناتوانی رهبران اروپا در اتخاذ رویکرد واحد در مقابل این بحران، بازگشت تروریست‌های چشم آبی از سوریه و عراق به خانه و گسترش بحران ناامنی، گسترش تنش‌ها با روسیه و نشانه روی موشک‌های روسی به سمت قلب اروپا، خطر جدایی انگلیس از اتحادیه، گسترش اقبال عمومی به احزاب راست افراطی و قدرت یابی مجدد فاشیست‌ها در اروپا بخشی از بحران‌هایی است که شولتز و دیگر رهبران اروپایی را به حق نگران کرده است.
روزی نیست که در یکی از کشورهای اروپایی مردم به خاطر یکی از این بحران‌ها به خیابان نریزند. در فرانسه و پس از سه ماه اعتراض و اعتصاب مداوم هواداران بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار توسط دولت فرانسه همچنان به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند و امیدوارند بتوانند در هفته جدید اعتراضات و در آستانه برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، دولت را در مقابل مطالبات خود تسلیم کنند.نظرسنجی موسسه «ایفوپ» که روز شنبه در هفته‌نامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» منتشر شد، حکایت از آن دارد که تنها 13 درصد از مردم فرانسه از لایحه ریاضتی اصلاح قانون کار حمایت می کنند.
این اعتراض‌ها با پیوستن کارکنان پالایشگاه‌ها به اعتصاب سراسری و حضور معترضان در محل انبارهای سوخت و بستن مسیر دسترسی به آنها، فرانسه را با بحران کمبود سوخت مواجه کرده و همین امر ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های عرضه سوخت را در روزهای گذشته در پی داشته است. دیروز موج جدید این اعتصاب‌ها آغاز شد.
در آلمان دیگر کشور مهم اروپایی نیز یکشنبه شب تعدادی «شورشی نقابدار» در برلین اتومبیل‌های زیادی را به آتش کشیده و خسارت‌های زیادی را به بار آوردند. بر اساس اطلاعات پلیس آلمان، افرادی در گروه‌های پنج تا شش نفره با لباس‌های سیاه و نقاب دار این ناآرامی‌ها را ایجاد کردند. آنها موانعی از اتومبیل‌های سوخته را در تقاطع‌ها ایجاد کردند.روز جمعه نیز 11 اتومبیل در پارکینگی به آتش کشیده شد در پس این حملات احتمالا عوامل چپ گرای افراطی قرار دارند که به شدت مخالف حضور پناهجویان سوری هستند.چندین سال است که چپ‌گراهای افراطی، همواره حملاتی را به اتومبیل‌ها، وسایل نقلیه، قطارها و ... انجام داده و بدین شکل اعتراض‌های خود را به نمایش می‌گذارند.
 اما در ایتالیا بحران اقتصادی بود که مردم را به خیابان‌ها کشاند. به گزارش خبرگزاری صدا و  سیما شرایط دشوار اقتصادی و کاهش تسهیلات اجتماعی در ایتالیا، هزاران نفر را به خیابان ها کشانده است.
بیش از 5 هزار بی‌خانمان و تنگدست در شهر رم، برای برخورداری از مسکن، کار و تامین اجتماعی تظاهرات کردند. در این تظاهرات که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، شماری از بی‌خانمان‌ها با پرتاپ تخم مرغ به بانک‌ها و نیروهای ضد شورش پلیس، به تدابیر سخت گیرانه اقتصادی دولت رنتسی نخست وزیر ایتالیا اعتراض کردند.
 در یونان اما معترضان جناح چپ مقابل پایگاه ناتو در خلیج «سودا» واقع در جزیره کرت راهپیمایی گسترده‌ای برگزار کرده و خواستار اخراج این ائتلاف «امپریالیست» شدند که استقلال و حاکمیت یونان را نقض می‌کند. در حضور گسترده پلیس، معترضان  پرچم‌های اتحادیه اروپا و ناتو را مقابل دوربین‌ها به آتش کشیدند.
فعالان مخالف ناتو می‌گویند، از پایگاه‌های یونان برای رقابت با روسیه در این منطقه و ترغیب اقدامات تهاجمی و تعرضی ترکیه استفاده می‌شود.