kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۱۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
با افزایش فشار افکار عمومی جهان

آمریکا مجبور به توقف فروش بمب‌های خوشه‌ای به آل‌سعود شد

به دنبال افزایش اعتراضات علیه حمایت‌های آمریکا از آل‌سعود در جنگ یمن، مجله «فارن‌پالیسی» در گزارشی، از اقدام بی سر و صدای کاخ‌سفید در توقف ارسال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان خبر داد.


سرویس خارجی-

استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن که منجر به شهادت هزاران یمنی شده است، در ماه‌های اخیر با انتقاد گسترده مردم یمن و همچنین گروه‌های حقوقی بین‌المللی مواجه شده است. این بمب‌های خوشه‌ای که توسط آمریکا و انگلیس به آل سعود فروخته می‌شود باعث شده تا اعتراض‌ها علیه این دو کشور نیز گسترش یابد. اما ظاهرا واشنگتن با مشاهده حجم اعتراض‌ها مجبور به تسلیم شده است. به گزارش پرس‌تی‌وی، مجله«فارن پالیسی» به نقل از مقامات آمریکا گزارش داده «با توجه به ادامه حملات مرگبار عربستان به یمن و آمار فزاینده تلفات، کاخ سفید انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را متوقف کرده است.»
  بر اساس این گزارش، این حرکت در حالی صورت می‌گیرد که کاخ سفید به علت حمایت از رژیم پادشاهی کشور نفت‌خیز سعودی در جنگ یک ساله علیه یمن، با انتقاد فزاینده قانون‌گذاران آمریکا هم مواجه بوده است.
طبق مصوبه قانونی آمریکا در سال 2009، صادرات بمب‌های خوشه‌ای که نرخ عمل نکردن آنها بالای یک درصد است، ممنوع شد. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش اخیر خود در مورد یمن به مدارکی اشاره کرده که نشان می‌دهد این مهمات  دستکم در دو حمله در یمن استفاده شده است. گروه‌های فعال بشردوستانه اما ضمن استقبال از تصمیم آمریکا برای متوقف کردن فروش بمب‌های خوشه‌ای به ریاض، به فارن پالیسی گفته‌اند،«این اقدام کافی نیست.» اخیرا عفو بین‌الملل در گزارشی از کشف بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا و انگلیس در حملات ائتلاف سعودی به یمن خبر داده و اعلام کرده بود این کشور جنگ زده به خاطر بمب‌های خوشه‌ای که جنگنده‌های سعودی بر روی مردم می‌ریزند به «میدان مین» تبدیل شده است. در همین ارتباط، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم،  با اشاره به تصمیم آمریکا به توقف صادرات بمب‌های خوشه‌ای به عربستان، نوشت:«این اقدام بستر حقوقی را برای یمنی‌ها جهت پیگرد مسئولان سعودی در نهادهای حقوقی بین‌المللی فراهم می‌کند.»