kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
هفته‌نامه آبزرور

انگلیس به کشورهایی که آن‌ها را ناقض حقوق بشر می‌داند سلاح می‌فروشد!

براساس آمار ارائه شده توسط یک نشریه انگلیسی‌، این کشور سالانه چهار و سه دهم میلیارد دلار تسلیحات به کشور‌های ناقض حقوق بشر می‌فروشد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم‌، هفته‌نامه آبزرور در گزارشی آماری مدعی شد که دولت کامرون هر سال مبلغی معادل 3 میلیارد پوند به رژیم‌های آشوبگر سلاح می‌فروشد. وزارت امور خارجه انگلیس با اینکه نام سی کشور را در لیست ناقضان حقوق بشر قرار داده است‌، به بیش از نیمی از آنان سلاح می‌فروشد. در این میان نام کشور‌هایی همچون عربستان و بحرین به چشم می‌خورد.
افزایش حجم مبادلات تسلیحاتی انگلستان در سال 2015 نسبت به سال 2014 بسیار زیاد بوده که می‌توان علت آن را فروش بی‌سابقه سلاح‌های مختلف از جمله بمب‌های خوشه‌ای به عربستان دانست، روز دوشنبه عفو بین‌الملل اعلام کرد که عربستان از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس علیه مردم یمن استفاده کرده است. گاردین نیز ماه گذشته، به نقل از آمار‌های رسمی مدعی شد که 122 مجوز در رابطه با انتقال سلاح از انگلیس به عربستان به ارزش 2/2 میلیارد پوند از زمان آغار تجاوز این کشور به یمن وجود دارد.
موضوع فروش سلاح به عربستان‌، بزرگترین ناقض حقوق بشر در غرب آسیا همچنین یکی از عنوان‌های برجسته مناظره‌ها در رسانه‌های انگلیسی طی ماه‌های اخیر بوده است. در اوایل سال جاری میلادی هنگامی که مجری شبکه خبری بی‌بی‌سی از «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور علت فروش سلاح به بزرگترین ناقض حقوق بشر را سوال کرد‌، وی در پاسخ گفت که انگلستان با عربستان رابطه نزدیکی دارد و این کشور نمی‌تواند این رابطه دوستانه را به خاطر «نقض حقوق» بشر از بین ببرد.