kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

آماده‌باش بروکسل برای اتحادیه اروپای بدون انگلیس

رهبران اروپایی گفت‌وگوهای محرمانه درباره آینده اتحادیه اروپا بدون انگلیس را آغاز کرده‌اند و «طرح ب» با تمرکز بر همکاری دفاعی و امنیتی نزدیکتر در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تدوین کرده‌اند.

سرویس خارجی-

مردم انگلیس قرار است در همه‌پرسی 23 ژوئن(3 تیرماه آینده) در خصوص ادامه عضویت 43 ساله این کشور در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند. دیوید کامرون رهبری جنبش حمایت از ادامه عضویت را بر عهده دارد و تلاش دارد با ترسیم وضعیت خطرناکی برای انگلیس منهای اروپا، مردم را به رای به ادامه عضویت ترغیب کند.
نظرسنجی‌ها می‌گویند دست‌کم نیمی از مردم انگلیس خواستار جدایی از اتحادیه اروپا هستند؛ کامرون نیز  تمام تلاشش را برای بهره‌برداری از این عدم اقبال عمومی به باقی‌ماندن در اتحادیه به کار گرفته است تا اصلاحات مورد نظر انگلیس را به اتحادیه اروپا تحمیل کند.
کمیسیون برگزاری همه‌پرسی در انگلیس پنج شنبه  گذشته در گزارشی اعلام کرد که گروههای موافق جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نسبت به مخالفان این اقدام  پیشی گرفته‌اند و این خبر زنگ خطر جدی را برای اتحادیه اروپا به صدا در آورده است چرا که باور کارشناسان این است که با خروج انگلیس اتحادیه اروپا نیز فرو خواهد پاشید. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که منتشر شده نیز نشان می‌دهد حدود نیمی از رای‌دهندگان در ۸ کشور اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه‌پرسی شبیه انگلیس برای تصمیم‌گیری درباره ادامه عضویت در این اتحادیه هستند.
بر همین اساس رهبران اتحادیه اروپا و مشاوران معتمد آنها در چندین نشست پیاپی در «هانوفر»، «رم» و«بروکسل» درباره چگونگی واکنش مشترک به خروج انگلیس از این اتحادیه سیاسی – اقتصادی موسوم به «بریگزیت» بحث و رایزنی کردند. این خروج می‌تواند بزرگترین عقب‌گرد اتحادیه در تاریخ آن باشد. ده‌ها سیاستمدار و مقام در سطوح مختلف، ایده‌های اقدام هماهنگ برای «کاهش تغییرپذیری اتحادیه» و نیز بسیاری از اختلافات داخلی را مورد بحث قرار داده‌اند.
مهمترین مسئله، چالش مدیریت آشوب مالی و سیاسی مورد انتظار در پیامد رای‌گیری رفراندوم 23 ژوئن (سوم تیر) در انگلیس است. علاوه بر بیانیه اولیه برای اطمینان خاطر بازارهای مالی، انتظار می‌رود نشست ویژه رهبران اتحادیه اروپا بدون انگلیس با هدف مذاکره درباره پاسخ اتحادیه اروپا برگزار شود. نشست تمام 28 رهبر عضو اکنون برای 28 و 29 ژوئن (هشتم و نهم تیر) برنامه‌ریزی شده است.