kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹

سلطان دیوانه و معتاد قدرت تحلیل دیلی بیست از شخصیت اردوغان

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی، با بررسی شیوه مملکت‌داری و سیاست‌های «رجب طیب اردوغان»، او را «سلطان دیوانه» و «معتاد به قدرت» دانست.


سرویس خارجی-

به گزارش خبرگزاری فارس، «دیلی بیست» طی مطلبی تحت عنوان «دیوانگی سلطان اردوغان ترکیه» نوشت: «رئیس جمهور ترکیه به قدرت اعتیاد دارد و بیماری است که (مردم) کشورش دیگر نمی‌تواند وی را تحمل کند.»
در این تحلیل آمده است: «بر فراز تپه‌ای در حاشیه آنکارا کاخ سفید 1000 اتاقه اردوغان قرار دارد. هزینه این کاخ از کاخ سفید (آمریکا) و کرملین هم بیشتر است و به رقم 615 میلیون دلار می‌رسد. هرچه دوران سلطانی‌گری اردوغان بیشتر می‌شود، هوس‌های سلطان‌گونه وی نیز افزایش می‌یابد.»
این پایگاه آمریکایی در ادامه، به شکایت‌ها و تعقیب‌های قضایی 236 نفر در ترکیه تنها در حد فاصل اوت 2014 (مرداد 1393) تا مارس 2015 (فروردین 1394) اشاره کرده و می‌نویسد: «گفتن اینکه اردوغان در قدرت غرق شده، دست‌کم گرفتن و کتمان حقیقت است. این مرد بیشتر شبیه به فردی است که به کراک اعتیاد دارد و هرچه زودتر بازنشسته شود، بهتر است.»اردوغان در سال 2002 به عنوان رئیس حزب «عدالت و توسعه» به قدرت رسید و به مدت 11 سال نخست‌وزیر بود. او در سال 2011 سیستم انتخاباتی را تغییر داد و از این طریق، راه را برای ریاست‌جمهوری خود فراهم کرد و بدین ترتیب، در سال 2013 با رأی مستقیم مردم به این سمت انتخاب شد.
اردوغان اکنون به دنبال تغییر قانون اساسی و تبدیل نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی است.
برکناری «احمد داود اوغلو» از نخست‌وزیری و نصب «بینالی ایلدریم» به جای او، در همین چارچوب قابل تحلیل است. احتمالا اردوغان قصد دارد پس از تغییر نظام، طرح «پوتین- مدودوف» روسیه را در ترکیه به اجرا بگذارد و به نوبت جای خود را با نخست‌وزیر عوض کند.براساس تحلیل کارشناسان، اردوغان با سوار شدن بر احساسات اسلامگرایی مردم ترکیه، به قدرت رسید، اما به تدریج، در سیاست خارجی به آنها پشت کرد و جانب ناتو و آمریکا را گرفت.