kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲

حضور گسترده تفنگداران آمریکایی در «رقه» به بهانه نبرد با داعش

در حالی که ارتش سوریه خود را برای آزادسازی شهر «رقه» از محورهای جنوب آماده می‌کند، صدها تفنگدار آمریکایی به همراه شبه‌نظامیان کرد با هدف مشارکت در عملیات، در بخش شمالی استان «رقه» مستقر شدند.



با توجه به حضور پررنگ تفنگداران آمریکایی در کنار شبه نظامیان کرد در شمال استان رقه، به نظر می‌رسد که واشنگتن قصد دارد در این عملیات، نقش داشته باشد. در حال حاضر تروریست‌های تکفیری، خصوصا عناصر داعش در موضع ضعف قرار دارند و ارتش سوریه، نیروهای مقاومت به تنهایی می‌توانند طی هفته‌های آینده داعش را از شهر «رقه» برچینند، اما آمریکا نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد.
البته آمریکا در این ماجرا تنها نیست و فرانسه نیز در پشت ماجرا حضور دارد.
خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری «العهد» گزارش داد که افسران فرانسوی نیز مثل آمریکایی‌ها ماه‌هاست در استان کردنشین حسکه حضور دارند و علاوه بر ارائه آموزش به کردها، سلاح‌های مدرن هم در اختیار آنها قرار می‌دهند.
دولت فرانسه همچنین به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (متعلق به کردها) اجازه داده که در پاریس دفتر نمایندگی افتتاح کنند.
به گفته منابعی که اطلاعات لازم را در اختیار پایگاه خبری «العهد» قرار داده‌اند، فرانسه به همراه آمریکا قصد دارد یک منطقه خودمختار کردنشین در حد فاصل عراق، سوریه و ترکیه ایجاد کند.
ایسنا نیز به نقل از خبرگزاری «نووستی» گزارش داد، «غریب حسو» نماینده حزب دموکراتیک سوریه اعلام کرد که شهر رقه باید پس از آزادسازی، به طور خودکار به دولت فدرال دموکراتیک بپیوندد و این دولت را نیز کردها در شمال سوریه ایجاد خواهند کرد.
وی گفت نیروهای کرد و هم‌پیمانان آن (مثل آمریکا و فرانسه) پس از اقدامات مقدماتی، از چند جهت وارد شهر رقه خواهند شد.
این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند که آمریکا صرفا به دنبال حضور در عملیات آزادسازی رقه است و می‌خواهد از این مشارکت خود، استفاده‌های دیگری ببرد.
خبر دیگر از سوریه اینکه، تروریست‌ها با حمله موشکی به دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا»، دو کودک خردسال را به شهادت رساندند.