kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
عفو بین‌الملل:

اروپا به السیسی در سرکوب مردم مصر کمک می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اتحادیه اروپا را به همدستی با مصر برای سرکوب معترضان از طریق فروش اسلحه و تجهیزات پلیسی به قاهره متهم کرد.



سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نزدیک به نیمی از اعضای اتحادیه اروپا به دلیل فروش اسلحه و تجهیزات پلیسی به قاهره که برای شکنجه و بازداشت‌های ظالمانه معترضان مصر استفاده می‌شود، با این کشور در سرکوب معترضان همدست هستند. به گزارش تسنیم، سازمان‌های حقوقی بین‌المللی، نظام «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر را به ارتکاب تجاوزات در زمینه حقوق بشر و سرکوب گروه‌های معارض اسلامی و لائیک متهم می‌کنند. سازمان عفو بین ‌الملل نیز که مقر آن در لندن است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مجموع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، 12 کشور جزو صادرکنندگان اصلی اسلحه و تجهیزات پلیسی به مصر هستند.
این سازمان در بیانیه خود آورده است که فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلغارستان و جمهوری چک در صدر این کشورهای صادرکننده اسلحه به مصر قرار دارند و این در حالی است که 3 سال از کشتار جمعی در مصر که به دنبال آن اتحادیه اروپا خواستار توقف فروش اسلحه به قاهره شد، می‌گذرد و همچنان وضعیت حقوق بشر در این کشور نابسامان است. در همین رابطه «سامح شکری» وزیر خارجه مصر مدعی شد که این گزارش اغراق‌آمیز است و این اتهامات صحت ندارد.
وی طی اظهاراتی در کنفرانس خبری مشترک با همتای کانادایی خود در قاهره گفت: «عفو بین‌الملل به ارائه گزارشات اغراق‌آمیز عادت دارد؛ اسلحه‌ای که به مصر فروخته شده، در تقویت ثبات مصر برای مقاومت در برابر تهدیدات تروریستی سهیم بوده است و بر این اساس این اتهام هیچ‌گونه اعتباری ندارد. از زمان عزل «محمد مرسی» در سال 2013، مسئولان مصر سرکوب گسترده اعضای جماعت اخوان‌المسلمین را آغاز کرده و علاوه بر قتل بیش از 1400 نفر، هزاران نفر نیز بازداشت شده‌‌اند.