kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
اردوغان خطاب به اتحادیه اروپا:

روادید اگر حذف نشود جلوی سیل پناهجویان به اروپا را نمی‌گیرم

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر خواسته خود مبنی بر حذف روادید بین کشورش و اتحادیه اروپا به اروپایی‌ها هشدار داد در صورت عدم اجابت این خواسته، سیل پناهجویان به سمت اروپا روان خواهد شد!



روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در دوران «اردوغان» فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. در ماه‌های اخیر به دنبال بحران پناهجویان این روابط بسیار متغیر بوده است. در جدیدترین اتفاق، رئیس‌جمهور ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار داده  «اگر خواسته کلیدی آنکارا در خصوص سفر بدون روادید شهروندان ترکیه به کشورهای اروپایی اجابت نشود، پارلمان ترکیه قوانین مربوط به توافق مهاجرتی را مسدود خواهد کرد. به گزارش ایسنا، این هشدار غیرمنتظره و تند از سوی «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در بحبوحه تنش‌های شدید میان وی و اتحادیه اروپا مطرح شده است «اردوغان» در مراسم افتتاحیه نشست جهانی بشردوستانه در اسلامبول گفت:«اگر معافیت از صدور ویزا برای شهروندان ترکیه‌ای که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر می‌کنند، تحقق نیابد، هیچ تصمیم و قانونی در چارچوب این توافق‌نامه پذیرفته شده در خصوص جلوگیری از سیل مهاجران به اروپا از سوی پارلمان جمهوری ترکیه تصویب نخواهد شد.»
وی افزود:«وزارت خارجه و وزارت امور اتحادیه اروپا در ترکیه با مقامات اروپا مذاکره خواهند کرد. اگر نتیجه حاصل شود که عالی است اما اگر نتیجه دلخواه ما حاصل نشود، آن وقت دیگر در خصوص این توافق‌نامه شرمنده‌ام.» نشانه‌های متعددی وجود دارد دال بر اینکه هدف تعیین شده برای تحقق خواسته ترکیه درباره معافیت از صدور ویزا برآورده نخواهد شد و مثلا «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان نیز اخیرا پس از مذاکره با «اردوغان» هشدار داد که بعید است به هدف تعیین شده دست یابیم. در این توافق‌نامه ترکیه متعهد شده برای توقف مهاجرانی که از دریای اژه به سمت اروپا عبور می‌کنند، کاری انجام دهد و مهاجرانی که به طور غیرقانونی عبور کرده‌اند را مجددا پذیرش کند.به اعتقاد منتقدان، اردوغان در واقع با این اظهارات نشان داد حاضر است از صدها هزار پناهجو و جنگ‌زده به‌عنوان گروگان جهت رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده کند!