kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۸۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵

دبیر ستاد ویژه نانو: با رتبه پنجم جهان وارد کننده‌ایم!

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: برخی مدیران دولتی دستشان در جیب مردم است و هیچ توجهی به منافع ملی ندارند و در حالی که محصولاتی با کیفیت و آخرین فناوری‌های روز دنیا در ایران تولید می‌شود، برخی تجهیزات توسط این مدیران از خارج خریداری می‌شود.



به گزارش خبرنگار کیهان، سعید سرکار در مراسم جشنواره برترین رسانه‌های فناوری نانو که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، ارتقای کیفیت زندگی مردم و توسعه ثروت را از اهداف اولیه توسعه این فناوری برشمرد و گفت: برنامه 10 ساله اول ما به موضوع تبدیل ثروت به علم اختصاص داشت و در برنامه 10 ساله دوم نانو بر تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو و تجاری‌سازی محصول تمرکز شده است.
سرکار با ابراز خرسندی از اینکه امروزه تجهیزات پیشرفته در حوزه نانو مبتنی بر توانمندی‌های داخلی تولید می‌شوند، از بهره‌مندی بیشتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از این تولیدات خبر داد.
ایران جزو 5 کشور برتر دنیا
وی تاکید کرد: اغراق نیست اگر بگوییم بیش از 50 درصد انرژی ستاد نانو در راستای فراهم‌سازی شرایط مطلوب برای تکنولوژی فراهم شد تا مسیر را برای بقیه آماده و مهیا کند، در سند 10 ساله اول به برنامه‌های مد نظرمان رسیدیم و از نظر توسعه منابع انسانی ایران جزو پنج کشور برتر دنیا قرار گرفتیم.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: بیش از 28 هزار متخصص فناوری نانو از مقطع ارشد به بالا در کشور مشغول فعالیت هستند در حالی که در زمان شروع کار این تعداد کمتر از انگشتان دو دست بود، در رابطه با توسعه علمی نیز ما رتبه ششم جهان را از لحاظ کمیت و کیفیت مقالات نانو کسب کردیم که شاخص ارزشمندی است چرا که تعداد انتشارات علمی هر کشور ظرفیت آن کشور را نشان می‌دهد.
سرکار به بودجه ستاد نانو اشاره کرد و افزود: بودجه این ستاد 60 میلیارد تومان یعنی 20 میلیون دلار است و منابعی که از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها داده می‌شود آنقدر ناچیز است که قابل گفتن نیست و اینجاست که باید مسئولان را پاسخگو بدانیم، اگر کاری لیاقت حمایت دارد چرا نباید مورد توجه قرار بگیرد؟
وی تصریح کرد: بیش از 160 شرکت فعال در عرصه نانو داریم و امروز 320 محصول فناوری نانو را روانه بازار کرده ایم.
صادرات محصولات نانو به 3 کشور
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شرایط پسابرجام را شرایط مطلوبی برای ورود محصولات نانویی به بازارهای جهانی توصیف کرد و یادآور شد: به تازگی یک دستگاه صنعتی در زمینه نانو الیاف را به کره جنوبی صادر کردیم و در حال حاضر نیز محصولات ایرانی به کشورهای استرالیا و چین صادر می‌شود.
وی با ابراز تاسف از عملکرد برخی دستگاه‌ها در زمینه خرید تجهیزات و مواد اولیه از خارج، در این باره توضیح داد: متاسفانه در همین شرایط شاهد هستیم در حالی که محصولاتی با کیفیت و آخرین فناوری‌های روز دنیا در ایران تولید می‌شود، برخی تجهیزات توسط مدیران خریداری و به کشور وارد می‌شود.
سرکار با بیان اینکه هیچ مشکلی در خصوص کار کردن با بخش خصوصی وجود ندارد، افزود: مشکل ما برخی مدیران دولتی هستند که دستشان در جیب مردم است و هیچ توجهی به منافع ملی ندارند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اظهار داشت: در حالی که براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب خرید محصولات خارجی که مشابه ایرانی آن وجود دارد حرام است، برخی مدیران دستگاه‌های دولتی اقدام به وارد کردن محصولات خارجی می‌کنند.
وی اضافه کرد: یک واحد پتروشیمی که مدت یک سال از محصولی در زمینه نانوکاتالیست‌های تولید شده در یک شرکت ایرانی استفاده می‌کرد و راضی هم بود، با پرداخت 30 درصد پیش پرداخت به شرکت ایرانی اقدام به خرید دوم خود از این محصول کرد، اما در حالی که شرکت ایرانی محصول سفارش داده شده را تولید کرده بود با تغییر مدیریت این واحد دولتی، مدیر جدید اقدام به خرید محصول مشابه خارجی کرد و همه محصول تولید شده ایرانی را بازگرداند.
سرکار با بیان اینکه این مدل از مدیران دولتی که خلاف جریان منافع ملی حرکت می‌کنند باید به مردم معرفی و رسوا شوند، گفت: هیچ مدیری نباید جرات چنین اقداماتی را داشته باشد و باید شرایط به گونه‌ای شود که در صورت اتخاذ این تصمیمات رسوایی به بار آید.
ظلم بزرگ با حرام‌خواری
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: فارق از اینکه چرا سیستم بالاتر، این مدیران را با توجه به انجام چنین تخلفات سنگینی عوض نمی‌کنند، جایز نیست که ما هم سکوت کنیم چرا که این رفتار‌ها یک ظلم بزرگ به مردم و متخصصان کشور است.
وی افزود: تا زمانی که با تخلفات اینچنینی برخورد جدی نشود و به توصیه بسنده کنند این تخلفات خلاف منافع ملی ادامه داشته و تکرار خواهد شد، این افراد گوششان بدهکار نیست و برخی حرام خورند و به کار خود ادامه می‌دهند.
سرکار از رسانه‌ها خواست تا در این زمینه وارد عمل شوند و جلوی اقدامات این مسئولان را با انتشار اخبار و اطلاع رسانی بگیرند.
گفتنی است، در این جشنواره از فعالان رسانه در حوزه نانو در بخش‌های شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، خبری، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در دو بخش افراد حقوقی و حقیقی با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد.