kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
با برگزاری ۴۲۶ جلسه علنی

مجلس نهم به کار خود پایان داد

نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس آن، پایان یافت.


آخرین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس آغاز شد.
نشست علنی روز گذشته پارلمان چهارصد و بیست و ششمین نشست علنی مجلس نهم بود. که با حضور 201 تن از وکلای ملت رسمیت یافت و 86 نماینده نیز در آغاز نشست اختتامیه مجلس حضور نداشتند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه، به اصلاح ماده یک طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس که از سوی شورای نگهبان بازگشت داده شده بود رای موافق دادند.
بر اساس این اصلاحیه کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر سال 86 به استثنای دستگاه‌های تحت امر مقام معظم رهبری، قضایی و مشاغلی که برای انتصاب اشخاص در قانون اساسی تشریفات خاص ذکر شده ضمن احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت نظام وظیفه عمومی موظفند در انتصاب افراد به مشاغل موضوع ماده 6 این قانون در مورد ضوابط مقرر در این قانون از مراجع سه‌گانه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، استعلام و نتایج آن را در انتصاب خود اعمال نماید. در غیر این صورت متخلف به مجازات تعزیری 6 مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.
در تبصره‌ای که به این ماده الحاق شد مقرر شد مراجع مسئول موظفند ظرف مدت یک ماه از دریافت استعلام، نتیجه را اعلام کنند و چنانچه در مهلت مقرر پاسخ داده نشود استعلام مثبت تلقی می‌شود و تبصره 2 نیز سایر دستگاه‌ها را موظف می‌کند همکاری لازم را با مراجع استعلامی مقرر در این قانون به عمل آورد.
انتقاد انصاری از طرح نحوه
 انتصاب اشخاص در مشاغل حساس
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به هنگام بررسی ماده 2 طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس (اعاده‌شده از سوی شورای نگهبان) گفت: شاید بهتر بود این طرح مهم در فضایی مناسب‌تر و آرام‌تر مورد بررسی قرار می‌گرفت.
وی با یادآوری عدم تشکیل کمیسیون به علت مشغله‌های فراوان و عدم دعوت از دولت برای شرکت در جلسات کمیسیون گفت: بنده به عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور اعلام می‌کنم که به هیچ وجه از دولت برای جلسات کمیسیون دعوت نشد و ما حضور نداشتیم و با ما مشورت نشده است.
 انصاری با ذکر این نکته که ممکن است درباره فردی امر از دست نهادهای نظارتی در برود اظهار داشت: مجلس نباید به گونه‌ای صحبت کند که گویی دولت می‌خواهد جمعی افراد فاسد را بر سر کار بیاورد و این طرح می‌خواهد خلاف آن عمل کند.
 ممنوعیت انتصاب افراد دارای
 تابعیت مضاعف در مشاغل حساس
نمایندگان در ادامه پارلمان ماده 2 طرح یک فوریتی نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس اعاده شده از شورای نگهبان را بررسی و تصویب کردند.
طبق مصوبه وکلای ملت، انتصاب اشخاص  مشخص شده در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع شد .
نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت انتصاب اشخاص دارای تابعیت مضاعف در پست‌های حساس را تصویب کردند.
تعیین مصادیق مشاغل حساس
نمایندگان مجلس در نشست علنی ماده 6 طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اعاده شده از شورای نگهبان را پس از بحث و تبادل نظر تصویب کردند.
طبق مصوبه وکلای ملت معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و قائم مقام آنها، قائم مقام، معاونان و مشاوران وزرا، رؤسا و مدیران عامل، مدیران کل و هم‌ترازان آنها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون در آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و مدیران سیاسی اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن‌ها،‌ فرمانداران، بخشداران، شهرداران به استثنای دستگاه‌های تحت امر مقام معظم رهبری، قضایی و مشاغلی که برای انتصاب اشخاص، در قانون اساسی تشریفات خاص ذکر شده و مقامات اصل 162 قانون اساسی مشاغل حساس است و مشمول مقررات این قانون می‌باشد.
مجلس نهم در مقطع حساس انقلاب
 طلوع و غروب کرد
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در آخرین نشست علنی نمایندگان مجلس نهم، طی سخنانی اظهار داشت: جلسه پایانی مجلس نهم فرا رسید، مجلس نهم در مقطع حساس انقلاب طلوع و غروب کرد.
وی افزود: دل‌مشغولی همه ما نمایندگان در وصف انقلاب و آینده آن همچنان باقی است و باید با نفسی تازه در راه آن مجاهدت کرد، از آغاز مشروطه تا امروز 33 دوره مجلس در کشور وجود داشته است که 24 دوره مجلس مربوط به قبل از انقلاب و 9 دوره آن پس از انقلاب بوده است.
لاریجانی با بیان اینکه نمایندگان مجلس عملاً باید پاسخگوی نیازهای مردم حوزه‌های انتخابیه باشند، آن هم با تنوع زیاد و ابزار ناکافی، گفت: امروز شرایط به گونه‌ای است که یک بخش‌دار، امکانات بیشتری از یک نماینده مجلس در اختیار دارد، با این کاستی‌ها نمایندگان باید صرفاً بر اساس توانایی‌های خود و صرف وقت زیاد در کنار وظایف ملی قانون‌گذاری به نیازهای متعدد حوزه‌های انتخابیه خود برسند و نیازهای مردم را رفع کنند.
وی تأکید کرد: مجالس پس از انقلاب بر خلاف وضع ذلت‌‌بار پارلمان‌های قبل از انقلاب در مقابل گردن‌کشی استکبار و بیگانگان ستم‌کار، خود را سپر ملت کردند و از آرمان‌های انقلاب دفاع نمودند، چه در ابتدای انقلاب و دفاع مقدس و چه در ماجراجویی‌های غرب و مرتجعین در منطقه و چه در مسئله‌سازی‌های آمریکا در موضوع هسته‌ای.
لاریجانی ادامه داد: در مجلس نهم مجموعاً 697 طرح و لایحه مطرح شده که 69 درصد آن طرح و 31 درصد لایحه بوده است؛ 20 درصد از کل طرح‌ها و لوایح به صورت فوریتی ارائه شده که قدری از نظر اتقان در قانونگذاری تعداد آن زیاد است. از طرح‌های ارائه شده حدود 18 درصد و از لوایح ارائه شده حدود 47 درصد به قانون تبدیل شده که این امر نشان می‌دهد مجلس در مصوبات خود بیشتر روی لوایح ارسالی دولت تأکید داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارزیابی از منظر کلی دیگر از عملکرد مجلس نهم پرداخت و گفت: مجلس نهم بر راه و رسم رهبری معظم تعهد داشت و آن را عامل رستگاری در حکمرانی می‌دانست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد:مواضع اخیر مجلس نهم در مقابل مکر و فسون آمریکایی‌ها ارزشمند و ستایش‌برانگیز است و همچنین تصویب مصوبه اخیر در مقابله با دزدی آمریکا غرور‌آمیز است.
به گزارش فارس لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد : تصمیم سنجیده و حکیمانه مجلس نهم در موضوع هسته‌ای باعث ایجاد آرامش در کشور و زمینه‌ساز رفع موانع تولید شد که این امر نگاه واقع‌بینانه و مدبرانه مجلس نهم را نشانگر بوده است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی سخنان خود را در آخرین دقایق صحن علنی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با کلامی از امیرالمؤمنین(ع) به پایان برد.
لاریجانی پیش از به صدا درآوردن آخرین زنگ مجلس نهم، برای همه نمایندگان مجلس آرزوی موفقیت کرد و از تلاش خبرنگاران و عکاسان در نشست پارلمان تقدیر و تشکر کرد.
همچنین،‌  در آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی حسین مظفر معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پارلمان گزارش این معاونت درباره عملکرد مجلس نهم در اجلاسیه چهارم را قرائت کرد. همچنین غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گزارش دیوان محاسبات کل‌کشور درباره تفریغ بودجه سال 1393 کل‌کشور را قرائت کرد.