kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت

تمام پالایشگاه‌های نفت فرانسه اعتصاب کردند

اعتراضات به لایحه «ریاضتی قانون کار» در فرانسه به پالایشگاه‌های فرانسه نیز کشیده شد و کارکنان همه هشت پالایشگاه این کشور به طور هماهنگ دست از کار کشیدند.

سرویس خارجی-

دولت فرانسه چند ماهی است که تلاش می‌کند در ادامه اجرای سیاست‌های ریاضتی و با هدف مقابله با افزایش  نرخ بیکاری که به 25 درصد رسیده،  اصلاحات پیشنهادی قانون کار را در پارلمان به تصویب برساند. براساس این اصلاحات، دولت پیشنهاد قطع پرداختی اضافه‌کاری بیش از 35 ساعت را مطرح کرده است.طبق اصلاحات پیشنهادی قانون کار در فرانسه، کارفرمایان به جای 25 درصد، تنها 10 درصد پاداش اضافه‌کاری پرداخت خواهند کرد تا بدین‌ترتیب ضمن کمک به کارفرمایان، امکان استخدام نیروهای بیشتر به آنها فراهم شود.
این برنامه ریاضتی اما از همان زمان اعلام با موج بسیار گسترده‌ای از اعتراضات بعضاً خشونت‌بار در شهرهای مختلف فرانسه رو به رو شده است در جدیدترین مورد از این اعتراضات تمام هشت پالایشگاه نفتی فرانسه به اعتصاب و جنبش اعتراض  پیوستند. اعتراض‌ها به لایحه اصلاح قانون کار در بخش سوخت از چند روز پیش آغاز شده و همین امر به تعطیلی تعدادی از جایگاه‌های توزیع سوخت و تشکیل صف‌های طولانی خودرو در برخی از پمپ بنزین‌ها منجر شده است.
اعتصاب کنندگان در جریان اعتراضات خود راه‌های منتهی به دو پالایشگاه این کشور را با سنگ و لاستیک‌های به آتش کشیده شده مسدود کردند و پلیس فرانسه صبح دیروز (سه‌شنبه) عملیات تخلیه پالایشگاه «فو سور مر» در جنوب فرانسه و راه‌های منتهی به این پالایشگاه از حضور معترضان را آغاز کرد. براساس گزارش‌ها پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و آب پاش اعتصاب و اعتراض کارگران را در هم شکسته است.کنفدراسیون عمومی کار که از اتحادیه‌های کارگری مهم فرانسه است اما اعلام کرده که این اعتصاب‌ها تا زمان کنار گذاشته شدن این لایحه ریاضتی در مجلس ادامه خواهد یافت. از هر 5 جایگاه عرضه سوخت در فرانسه حداقل یک جایگاه با کمبود بنزین روبرو شده است. این مطلب را آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل فرانسه به شبکه 2 تلویزیون این کشور گفته است. انتشار اخبار مربوط به کمبود سوخت موجب شده تا رانندگان فرانسوی برای پر کردن باک بنزین خود به سوی جایگاه‌های عرضه سوخت هجوم ببرند. شرکت نفتی «یو اف آی پی» هم اعلام کرده که بیش از 317 جایگاه بنزین در فرانسه با کمبود «شدید» سوخت روبرو شده است.«مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه نیز دیروز (سه شنبه )با تاکید بر اینکه دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس نخواهد گرفت، وعده داد که همه سایت‌های نفتی فرانسه از حضور معترضان آزاد خواهد شد. وی  روز یکشنبه در واکنش به کمبود شدید سوخت در صدها جایگاه عرضه بنزین در سراسر این کشور نیز تاکید کرد: فرانسه ذخایر کافی سوخت را برای مقابله با کمبود بنزین در اختیار دارد!