kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴

محکومیت گسترده انفجارهای تروریستی طرطوس و جبل /پوتین به اسد تسلیت گفت

حملات وحشیانه روز دوشنبه تروریست‌ها در استان‌های لاذقیه و طرطوس که به کشته شدن بیش از 150 غیرنظامی منجر شد، با محکومیت جهانی گسترده‌ای از سوی سازمان ملل و کشورهای مختلف روبه‌رو شده است.


سرویس خارجی-

سازمان ملل و جمعی از کشورهای جهان در بیانیه‌های جداگانه حملات تروریستی روز دوشنبه به بیمارستان‌ها، پایانه‌های مسافری و دیگر مناطق غیرنظامی دو شهر «جبله» و «طرطوس» را که به کشته شدن بیش از 150 غیرنظامی و مجروح‌شدن ده‌ها تن دیگر منجر شد، محکوم کردند.«وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه ضمن محکوم کردن این انفجار از جامعه جهانی خواست که به کشورهای حامی تروریسم و در رأس آنها عربستان، قطر و ترکیه به شکل جدی فشار بیاورند.
وی تاکید کرد که هدف از این انفجارها سرپوش گذاشتن بر پیروزی‌های اخیر مقاومت علیه تروریسم است.ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز کشته شدن 150 غیرنظامی سوری را به بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه تسلیت گفت. وی در عین حال بر آمادگی کشورش برای ادامه مبارزه با تروریسم از طریق هماهنگی با شرکای سوری تاکید کرد.
بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل نیز از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل خواست هرچه سریع‌تر اقدام هماهنگی را برای پایان فاجعه کنونی در سوریه اتخاذ کنند. وزارت خارجه آمریکا، انگلیس، مصر، اسپانیا، آلمان، بلغارستان، عراق، لبنان، ایران، حزب‌الله لبنان نیز این اقدام تروریستی را محکوم کردند. آمریکا خود از حامیان تروریست‌های تکفیری است!
رسانه‌های منطقه اما تاکید کرده‌‌اند که داعش با این انفجارهای کور تروریستی انتقام شکست‌های خود را در سوریه، عراق و یمن می‌گیرد.
حدود 100 غیرنظامی در شهر جبله و بیش از 50 تن دیگر در طرطوس که با فاصله‌ای کم در جنوب این شهر قرار گرفته است در 7 انفجار انتحاری کشته شدند. شمار زیادی از قربانیان این حمله‌های تروریستی را کودکان تشکیل می‌دهند.هر دو شهر از زمان آغاز جنگ گروه‌های تروریستی علیه دولت و ملت سوریه درسال 2011 میلادی نسبتا آرام و امن بوده‌اند.
جزئیات انفجارها
یک خودروی بمب‌گذاری شده زمانی منفجر شد که مردم به سوی محل انفجار دو تروریست انتحاری هجوم بردند.حدود 15 دقیقه بعد از انفجارهای طرطوس چهار انفجار شهر جبله در شمال طرطوس را لرزاند.
پس از انتقال قربانیان به بیمارستان نیز یک مهاجم انتحاری کمربند انفجاری خود را در داخل سالن اورژانس منفجر کرد که مجموعا هفت انفجار پی‌در‌پی در این دو شهر به وقوع پیوست.گروه ناظر حقوق بشر سوریه که حوادث این کشور را دنبال می‌کند این حمله‌ها را مرگبارترین حمله علیه دو شهر مذکور از آغاز جنگ سوریه دانسته است.
حمله به فوعه و کفریا
تروریست‌های تکفیری روی دوشنبه اما بار دیگر با نقض آتش‌بس، 15 راکت به سمت شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا شلیک کردند.
در نتیجه این حملات یک نفر شهید و 4 تن دیگر مجروح شدند. شهرک‌های فوعه و کفریا دو سال است که در محاصره تروریست‌های ائتلاف جیش‌الفتح قرار دارد.
سایر رویدادها
* وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جبهه النصره برای حمله گسترده به دمشق و حلب آماده شده است.
* وزیر خارجه سعودی با اذعان تلویحی به دست برتر ارتش سوریه در میدان نبرد با گروه‌های مسلح گفت که باید موازنه قوا به نفع این گروه‌ها تغییر کند!