kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
منابع غربی فاش کردند

ذخایر عظیم نفتی و تنگه هرمز؛ ۲ عامل اصلی حمله نظامی به یمن

منابع عربی با انتشار جزئیات جدیدی از پشت پرده تجاوز آل‌سعود به یمن اعلام کردند، عربستان با هدف سرقت منابع نفتی به دنبال تجزیه و اشغال یمن هستند.

سرویس خارجی-

یمن همواره مورد طمع همسایه شمالی خود بوده است. آل‌سعود در یک قرن اخیر بارها به این کشور تجاوز کرده است و سعی داشته تا این کشور فقیر عربی که جایگاه استراتژیک بالایی را دارد تحت اشغال خود درآورد. اما مقاومت مردم یمن هیچ گاه اجازه اشغال کامل کشورشان به دست سعودی‌ها را نداده است. از 18 ماه پیش سعودی‌ها با هدف غارت منابع زیرزمینی یمن جنگ جدیدی علیه این کشور به راه انداخته است.
 آل سعود چندین بار علیه یمن وارد جنگ و درگیری مسلحانه شده است. این کشور نخستین بار در سال 1934 میلادی با اشغال مناطق عسیر، نجران و جیزان و ملحق کردن آن به خاک عربستان، سیاست توسعه‌طلبانه خود را نشان داد. با وجود قرارداد سال 1934 طائف و معاهده سال 2000 میلادی جده که میان آل‌سعود و یمن بسته شد باز هم سعودی‌ها سیاست توسعه‌طلبانه خود را با به‌کارگیری ثروت و قدرت برای بلعیدن سرزمین‌های یمن ادامه دادند.
اما در حالی که نظام سعودی ادعا می‌کند با هدف بازگرداندن مشروعیت! به رئیس جمهوری فراری یمن نیروهایی را از کشورهای گوناگون به جنگ علیه یمن وارد کرده است اما اسناد ویکی‌لیکس واقعیت‌هایی از طمع‌ورزی‌های آل سعود در جنگ علیه یمن را فاش کرد.
به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه یمنی الثوره، بر پایه این اسناد، هدف اصلی عربستان از حمله به یمن به وجود آوردن گذرگاه دریایی در دریای عرب از راه جمهوری یمن است. این طرحی است که ده‌ها سال برای پیاده کردن آن دسیسه چینی شده است. هنوز هم آل سعود امیدوار است که «حضر موت» و «المهره» را از راه‌های گوناگون به عربستان ملحق کنند. طبق این گزارش، نظام سعودی از راه ابتکار عمل پلید (ابتکار عمل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) توانسته طرح تجزیه یمن به 6 اقلیم را تصویب کند.
بر پایه این طرح، حضرموت و المهره یک اقلیم خواهند بود و این مقدمه‌ای برای تجزیه یمن است تا در دوره‌های بعد اقلیم «حضرموت» به عربستان ملحق شود.
 همچنین نظام آل سعود تمایل دارد محور تازه‌ای به‌عنوان گذرگاه برای صادرات نفت از راه «حضرموت» بگشایند تا نیازی به تنگه هرمز که در کنترل ایران است، نداشته باشند. این مسئله‌ای است که نظام توسعه‌طلب عربستان را به تلاش برای جداسازی حضرموت از سرزمین‌های یمن وادار کرده است.
 در صورت جدا شدن واقعی اقلیم حضرموت این کشور برای الحاق مجمع الجزایر سُقُطری تلاش خواهد کرد تا از این راه کنترل گذرگاه‌های دریایی در دریای عرب را در دست داشته باشد.
بنا بر گزارش روزنامه الثوره، طمع عربستان فقط به ایجاد گذرگاه دریایی محدود نشده است، بلکه نظام سعودی به منابع نفتی یمن هم چشم دوخته است.
طی یک پژوهش ژئوپولیتیکی که حدود 20 سال پیش درباره یمن با عنوان «گنج مخفی در یمن» توسط شرکت‌های متخصص اکتشاف نفت جهانی منتشر شده، مشخص شده است یک دریاچه نفتی در جزیره العرب در میان مناطقی از استان‌های مارب، الجوف، حضرموت، شبوه و ابین واقع شده است.  این منطقه سومین میدان بزرگ نفتی جهان را در بر دارد.شبکه خبری اسکای نیوز نیز سال 2013 اعلام کرده یمن به تنهایی 34 درصد نفت جهان را در اختیار دارد.
 اگر این منطقه مورد بهره‌برداری قرار گیرد یمن می‌تواند روزانه حدود 5میلیون و 200 هزار بشکه نفت از این منطقه صادر کند، از این رو عربستان طرحی را پیش می‌برد تا این دریاچه نفتی را زیر کنترل خود در آورد. نظام سعودی با حمله‌های مداوم و پناه دادن به «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن و برخی از رهبران این کشور همه طرف‌ها را برای رسیدن به هدف خود زیر فشار قرار می‌دهد.
 این کشور همین شیوه را در سال 1934 هم در پیش گرفت و توانست مناطق عسیر، نجران و جیزان را به خاک عربستان ملحق کند. اما شماری از عوامل در مسیر تحقق این سناریو ممانعت به عمل می‌آورد. یکی از این عوامل مسائل داخلی عربستان است.
فضای بین‌المللی کنونی هم با فضای سال 1934 متفاوت است، زیرا یمنی‌ها در برابر این اندیشه پایداری خواهند کرد، بلکه آنان حتی برای بازپس‌گیری مناطقی که در سال 1934 از یمن جدا شده تلاش خواهند کرد.
همچنین مردم سراسر یمن اکنون قدرت کافی برای رویارویی با این طرح را دارند.