kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
پس‌لرزه‌های کاهش قیمت نفت در کشورهای حاشیه خلیج فارس

هزاران کارگر اماراتی در پی بحران اقتصادی اخراج شدند

کاهش عمدی قیمت نفت از سوی ارتجاع عرب باعث شده علاوه بر آل‌سعود کشور امارات نیز مجبور شود به اجرای سیاست‌های ریاضتی رو آورده و هزاران کارگر خود را اخراج کند.



عربستان در دو سال گذشته با کاهش عامدانه قیمت نفت آن هم با هدف فشار بر ایران، باعث افزایش فشارها به خود و کشورهای مرتجع عربی شده است.
 پس از عربستان و کویت گویا این بار نوبت امارات است تا طعم تلخ کاهش قیمت نفت را بچشد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شرکت‌های نیمه دولتی در ابوظبی هزاران کارگر را اخراج کردند که این نشانه جدیدی در خصوص آمادگی کشورهای نفت خیز خلیج فارس برای آغاز دوره طولانی ریاضت به علت فشار کاهش بهای نفت خام بر اقتصاد این کشورها، به شمار می‌رود.  از نیمه سال 2015 امارات، عربستان، قطر و دیگر کشورهای منطقه، هزینه‌های خود را در طرح‌های ساخت و ساز و یارانه سوخت کاهش داده‌اند تا بدین ترتیب شاید بتوانند بخشی از کسری بودجه ناشی از ارزان شدن نفت را جبران کنند.
در این رابطه منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) که حدود 55 هزار نفر در آن مشغول کار هستند در چند ماه گذشته صدها شغل را حذف کرده است و شمار کارکنان خود را تا پایان سال 2016 دستکم 5 هزار نفر کاهش خواهد داد. گزارش موسسه «مورگان مکنلی» نیز نشان می‌دهد بازار اشتغال در نفت و گاز امارات به سمتی پیش می‌رود که احتمالا سال 2016 بدترین سال در 10 سال اخیر برای این کشور خواهد بود.
در قطر نیز شرکت‌های دولتی مانند «نفت قطر» و «راه آهن قطر» در حال اخراج کردن کارکنان خود هستند. شرکت‌های دولتی در دیگر کشورها نیز مانند عربستان و عمان راه‌های کاهش هزینه‌ها را دنبال می‌کنند اما برخی از آنها به کاهش گسترده کارکنان متوسل نشده‌اند.  بیشتر تعدیل نیروها در شرکت‌های دولتی ابوظبی و دیگر مناطق، کارکنان خارجی را شامل می‌شود نه کارکنان بومی، چرا که دولت می‌خواهد با میزان بیکاری در بین شهروندان خود مقابله کند.    البته در عربستان کار به اخراج نیروهای بومی نیز رسیده است.
براساس این گزارش از جمله شرکت‌هایی که در ابوظبی کارکنان خود را کاهش می‌دهند شرکت ملی انرژی ابوظبی است که از سال 2014 تاکنون 25 درصد کارکنان خود را اخراج کرده است. این شرکت، این ماه پس از آنکه در سه ماه نخست زیان دید اعلام کرد حدود یک سوم مشاغل خود در بخش نفت و گاز و 55 درصد کارکنان مقر اصلی خود را حذف کرده است.  شرکت راه آهن دولت فدرال امارات (الاتحاد) نیز اعلام کرده در چارچوب تجدید ساختار 30 درصد کارکنان خود را کاهش داده است. بنابر اعلام برخی منابع سازمان آب و برق ابوظبی نیز ده‌ها کارمند خود را اخراج کرده که بیشتر آنها خارجی بودند. این در حالی است که امارات بین کشورهای عربی از اقتصاد نسبتا مناسبی برخوردار است.