kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳

نیویورک تایمز: با دلارهای سعودی کوزوو زمین حاصلخیزی برای رشد داعش شده

روزنامه «نیویورک تایمز» طی گزارشی نوشت به لطف دلارهای آل سعود و ایدئولوژی وهابیت کشور «کوزوو» زمین حاصلخیز داعش شده است.

سرویس خارجی-

نقش سعودی‌ها در ترویج تروریسم و اندیشه‌های وهابیت در سال‌های اخیر بسیار پررنگ شده است. در سوریه، عراق، یمن، و لبنان این نقش به خوبی مشهود است و نتیجه آن نیز نابودی زیرساخت‌های این کشورها بوده است. اما اخیرا نقش آل‌سعود در پیدایش تروریسم در کوزوو نیز نمود پیدا کرده است. به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی، به مسجدی اشاره می‌کند که رژیم آل‌سعود با هدف ترویج ایدئولوژی وهابیت در کوزوو ساخته است. نیویورک تایمز سپس با اشاره به گذشت 17 سال از زمان مداخله نظامی آمریکا در صربستان می‌نویسد: «پول‌های عربستان و افزایش نفوذ این کشور، کوزوو را به یک جامعه حاصلخیز برای رشد اسلام گرایی افراطی و یک خط لوله برای پمپاژ تکفیری‌ها به مناطق دیگر تبدیل کرده است.» این گزارش با اشاره به اینکه «کوزوو دروازه ورود افراط گرایی به اروپا است»، می‌افزاید: «جمهوری خودمختار کوزوو اکنون خود را مانند بقیه اروپا در خطر افراط گرایی می‌بیند. طی 2 سال گذشته پلیس 314 کوزوویی، از جمله 2 بمب‌گذار انتحاری، 44 زن و 28 کودک را شناسایی کرده است که برای پیوستن به داعش به خارج رفته‌اند. این میزان بیشترین تعداد در میان همه کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.»
محققان در کوزوو می‌گویند که یک انجمن مخفی که توسط سعودی‌ها و بعضی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت مالی می‌شود این افراد را افراطی کرده و سپس به خدمت در می‌آورند. بر اساس این گزارش، بعد از پایان جنگ بالکان و برقراری آرامش نسبی در صربستان و کوزوو، عربستان با میلیون‌ها یورو وارد کوزوو شد تا به مردم فقیر و جنگ‌زده این کشور با کمک‌های مالی نزدیک شود. عربستان این کشور را زمینه مساعدی برای گسترش وهابیت می‌دید.  پیش از این نیز اسناد فاش شده ویکی لیکس در سال 2015 نشان می‌داد که سعودی‌ها یک سیستم سرمایه گذاری برای مساجد در مناطق مختلف از جمله در آسیا، آفریقا و اروپا ایجاد کرده‌اند. گفتنی است با وجود انتشار هزاران گزارش و سند مشابه از نقش کشورهای مرتجع عربی در تشکیل گروه‌های تروریستی و تکفیری و تغذیه فکری و مالی آنها از سوی کشوری مثل عربستان، سردمداران غرب همچنان به خاطر پول و نفت این کشور هم که شده،‌از آنها علناً حمایت می‌کنند. اگرچه برخی از خود این کشورهای غربی نیز همکاری‌های بسیار نزدیکی با تکفیری‌ها به ویژه در منطقه غرب آسیا دارند.