kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۶۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

بینالی ایلدریم، مامور تشکیل کابینه جدید ترکیه شد

رئيس‌جمهور ترکیه «بینالی ایلدریم» را رسما به عنوان نخست‌وزیر معرفی و وی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.


پس از استعفای معنادار «احمد داود اوغلو» از ریاست حزب «عدالت و توسعه» و نخست‌وزیری ترکیه، «رجیب طیب اردوغان» حکم تشکیل شصت و پنجمین دولت ترکیه را به «بینالی ایلدریم» داد و وی را رسما مامور تشکیل کابینه کرد.
اردوغان پیش از صدور حکم، در نشست فوق‌العاده کنگره حزب عدالت و توسعه، اولین اولویت دولت جدید را «اجرای سیستماتیک تغییر نظام ترکیه از پارلمانی به ریاستی»  اعلام کرده بود! ایلدریم نیز پس از دریافت حکم، دقیقا همین خواسته اردوغان را بر زبان آورد و خود را به اجرای آن متعهد دانست. پیش از این منابع رسمی اعلام کرده بودند که اردوغان، ایلدریم را که از دوستان نزدیک وی هم هست، به عنوان جانشین اوغلو انتخاب می‌کند.
در بیانیه اردوغان آمده: «روابط حقوقی من با حزبم ممکن است که از 27 اوت 2014 (7 شهریور 1393) پس از به عهده گرفتن پست ریاست جمهوری قطع شده باشد، اما پیوندهای عاشقانه من با این حزب هرگز قطع نخواهد شد.»
حزب عدالت و توسعه در نشست روز یکشنبه خود، بینالی ایلدریم را به عنوان رئيس حزب برگزید. ایلدریم پس از انتخاب شدن به ریاست حزب عدالت و توسعه و دریافت حکم از طرف اردوغان برای تشکیل کابینه گفت: «رئیس‌جمهور امروز از سوی میلیون‌ها نفر برگزیده شده است. از این‌رو، باید [طبق دستور اردوغان] ابهام در نظام خود را به پایان برسانیم و نظام ریاستی را در قانون اساسی جدیدمان بگنجانیم.» به اعتقاد کارشناسان، ایلدریم جاده صاف‌کن اردوغان برای تغییر در قانون اساسی و رژیم سیاسی ترکیه خواهد بود و اردوغان از او برای تغییرات فوق و متمرکز کردن قدرت در دستان خود، بهره خواهد برد.
در ارتباط با کناره‌گیری داود اوغلو هم گفته شده است که این کناره‌گیری اجباری و در واقع، برکناری بوده است. داود اوغلو خودش نیز پس از استعفاء از ریاست حزب عدالت و توسعه و از پست نخست‌وزیری گفت به این خاطر، استعفاء داده است که در حزب شکاف ایجاد نشود. این جمله به تنهایی پرده از بروز اختلاف میان وی و اردوغان برمی‌دارد.