kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹

ترامپ: هیلاری کلینتون داعش را در منطقه گسترش داد

تنها گزینه جمهوری‌خواهان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آمریکا هم گفت که این هیلاری کلینتون است که باعث گسترش داعش در منطقه شده است.


سرویس خارجی-

«دونالد ترامپ» از کلینتون با عنوان «کلاهبردار بی‌ملاحظه و خطرناک» نام برد و افزود: «سکانداری اشتباه کلینتون در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی دولت اول اوباما باعث اشاعه تروریسم و گسترش نفوذ داعش در منطقه خاورمیانه شد.» آمریکا در سال 2003 به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی (که البته هیچ‌گاه پیدا نشدند) به عراق حمله کرد.
البته هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش در دوران تصدی وزارت خارجه آمریکا صریح‌تر از ترامپ نوشت که گروه تروریستی داعش را آمریکا به وجود آورده است.در کتاب کلینتون آمده قرار گذاشتیم با کمک اخوان‌المسلمین مصر و دولت اسلامی شام (داعش) منطقه را تقسیم کنیم و پس از آن به سراغ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌رفتیم، ابتدا کار از کویت آغاز می‌شد و به ترتیب به سراغ امارات، بحرین و عمان می‌رفتیم.
وی اظهار داشت: «من به 112 کشور سفر کردم تا با برخی دوستان آمریکا صحبت کنم تا داعش را به رسمیت بشناسند.» کلینتون همچنین خاطرنشان کرد، «درپی تقسیمات منطقه ما به طور کامل بر منابع نفتی و گذرگاه‌های دریایی تسلط پیدا می‌کردیم.»پیش از این «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز فاش کرده که گروه داعش با هدف حمایت از اسرائیل تشکیل شده است و قرار است داعش کشورهایی را هدف قرار دهد که موجودیت اسرائیل را نشانه گرفته‌اند.اسنودن همچنین فاش کرد که سرکرده داعش دوره فشرده‌ای را به مدت یک سال زیرنظر عوامل موساد پشت سر گذاشته است.
«وسلی کلارک» فرمانده وقت ناتو هم با اشاره به نقش متحدان آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش اذعان کرده بود که داعش با هدف مقابله با حزب‌الله به وجود آمد. (تأیید افشاگری‌های اسنودن)