kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
مقابل سازمان ملل در ژنو

ده‌ها هزار امضا برای محاکمه اردوغان به اتهام جنایات جنگی جمع‌آوری شد

گروهی از شهروندان ترکیه‌ای با تجمع در برابر مقر سازمان ملل در ژنو ده‌ها هزار امضا برای محاکمه اردوغان به اتهام جنایت در عراق و سوریه جمع کردند.


صدها تن از شهروندان ترکیه با برگزاری تظاهراتی مقابل مقر سازمان ملل در ژنو، محاکمه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در سوریه و عراق خواستار شدند. پیش از این، سیاستمداران و اندیشمندان ترکیه نیز تاکید کرده بودند «دولت ترکیه اولین خطر برای امنیت این کشور و منطقه به شمار می‌رود چرا که اقدام به حمایت مستمر از تروریسم در سوریه کرده که این اقدام نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم است.» در همین حال، سخنگویان این تجمع اعلام کردند، کمپین حامی محاکمه «اردوغان» از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و از سوی 50 هزار شهروند ترکیه مقیم کشورهای اروپایی به امضا رسیده است و قرار است این امضاها سه شنبه آینده به کمیته حقوق بشر سازمان ملل تحویل داده شود.
مخالفان در همایشی در اسلامبول نیز تاکید کردند؛ از پیگیری پرونده «اردوغان» که مرتکب قتل مردم سوریه و ویرانی‌هایی در این کشور، عراق و منطقه شده دست نخواهند کشید و تمام شواهدی که این امر را ثابت کند به کمیته حقوق بشر ارائه خواهند کرد. در همین حال، حقوقدانان، نمایندگان اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و سندیکاهای شغلی نیز بر لزوم محاکمه «اردوغان» به دلیل ارتکاب چنین جنایاتی تاکید کردند. رئیس انجمن صلح ترکیه همچنین بر لزوم محاکمه «اردوغان» در دادگاه جرایم بین‌المللی تاکید کرد و گفت: «بیشترین میزان اطلاعات و اسنادی که ثابت کند «اردوغان» با گروه‌های تروریستی در ارتباط بوده و مسئول کشتار هزاران شهروند سوری است جمع آوری خواهد شد.» گفتنی است ترکیه از حامیان اصلی داعش و تروریست‌های تکفیری است.