kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۴۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲

لیبرمن، داعش اسرائیل وزیر جنگ شد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رغم انتقادات شدید آویگدور لیبرمن وزیر خارجه سابق این رژیم از وی، با شروط وی برای پیوستن به ائتلاف کابینه موافقت کرده است. موشه یعلون، همان طور که پیش‌بینی شده بود، پس از انتقاد از نتانیاهو، استعفا کرد!


بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه موافقت خود با شروط آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی موافقت کرد. این در حالی است که لیبرمن تاکنون بارها به نتانیاهو حمله کرده و وی را با الفاظی چون دروغگو و بزدل توصیف کرده است.
از جمله شروط لیبرمن برای جانشینی «موشه یعلون»، ورود جنگ با حماس و لشکرکشی به غزه و اعدام اسرای فلسطینی بود که گفته می‌شود، نتانیاهو همه آنها را پذیرفته است.
موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پی بالا گرفتن اختلافاتش با نتانیاهو از سمت خود استعفا کرد. وی درباره علت استعفای از خود گفته «من به دلیل رفتار نتانیاهو و عدم اعتماد به او از سمت خود استعفا می‌کنم.»
یعلون همچنین با نام بردن از آنچه «ارزش‌های اخلاقی در اسرائیل» نامیده گفته، آنها از بین رفته‌اند. لیبرمن از تندروترین چهره‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی است و بسیاری از خود صهیونیست‌ها از او با تعبیر «داعش اسرائیل» یاد می‌کنند و معتقدند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتخاب لیبرمن که چهره منفوری است راست‌گراترین دولت در تاریخ این رژیم را تشکیل داده است.
برخی دیگر از تحلیلگران حتی استعفای یعلون را سرآغاز فروپاشی و شمارش معکوس کابینه نتانیاهو عنوان کرده‌اند. پیش از این کارشناسان، پس از آنکه نتانیاهو «یعلون» را احضار کرد، پیش بینی کرده بودند، وی را مجبور به کناره‌گیری خواهند کرد. یعلون اعتراف‌های برخی مقامات صهیونیستی مبنی بر اینکه اسرائيل با فلسطینیان مثل نازی‌ها رفتار می‌کند را تایید کرده بود!
واکنش‌ها
اقدام بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخاب آویگدور لیبرمن به عنوان جانشین موشه یعلون واکنش‌های متعددی در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی داشت. به نحوی که بسیاری از رسانه‌ها و مقامات داخلی این رژیم آن را یکی دیگر از «اشتباهات بزرگ» نتانیاهو ارزیابی کرده‌اند.
بسیاری از رسانه‌ها نیز آن را در ارتباط با گزارش آماده شده از سوی ناظر کابینه رژیم صهیونیستی قاضی بازنشسته یوسف شابیرا در زمینه تجاوز این رژیم به غزه در تابستان 2014 و جنگ 51 روزه علیه غزه دانستند که زلزله سیاسی گسترده‌ای در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است.
این گزارش انتقادات شدیدی علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، موشه یعلون وزیر جنگ و بنی گانتس رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل باعث شده است.
در این گزارش آمده بود که رژیم صهیونیستی در جنگ 51 روزه از وجود تونل‌های حماس و آمادگی این جنبش برای مقابله با ارتش اسرائيل خبر داشت ولی با این وجود در جنگ شکست خورد.
به نوشته منابع صهیونیستی، لیبرمن هیچ تجربه‌ای در مسائل نظامی ندارد بنابراین به معضلی جدید برای اسرائیل در مسائل امنیتی تبدیل خواهد شد. البته برای نتانیاهو فقط جایگاه خودش مهم است نه امنیت شهروندانش.
تحلیلگر مسائل نظامی هاآرتص نیز درباره حضور لیبرمن در پست وزارت جنگ نوشت پس از انتخاب لیبرمن باید پناهگاه‌ها را برای جنگ جدید تجهیز کنیم.
وی افزود: «لیبرمن سیاست‌های جدیدی را در زمینه امنیتی به اجرا خواهد گذاشت که شامل تهدید رهبران حماس، از سرگیری ترورها و تلاش برای اجرای حکم اعدام علیه اسرای فلسطینی می‌شود.»
«لوی» در خاتمه تاکید کرد:‌ «انتخاب لیبرمن اسرائيل را به جهنم خواهد برد!»
«عمیر بارشالوم» تحلیلگر نظامی کانال یک تلویزیون اسرائیل نیز انتخاب لیبرمن به عنوان جانشین یعلون را انتخابی «مشکل‌دار» توصیف کرد.
وی با اشاره به گرایش رئیس حزب «اسرائيل خانه ما» که از راستگرایان افراطی محسوب می‌شود، افزود: «وی در جریان جنگ از عملکرد ارتش اسرائیل انتقاد کرده بود و خواستار اشغال غزه و از بین بردن کامل حماس شده بود.»
شالوم افزود: «هم‌اکنون وزارت جنگ اسرائيل ‌در اختیار دیوانه‌ترین سیاستمدار اسرائیلی قرار دارد.»به گزارش قدسنا، یکی از مقامات ارشد مصری نیز اعلام کرده که قاهره از این تصمیم به شدت خشمگین و ناامید شده است به طوری که مقامات نزدیک به عبدالفتاح السیسی این تصمیم را خطری برای مذاکرات سازش عنوان کرده‌اند. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده که «این تصمیم نشان داد اسرائيل افراطی‌گری و توسعه اشغالگری و شهرک‌هایش را به صلح ترجیح می‌دهد.»