kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۴۴۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲

اردوغان، بینالی ایلدیریم را مأمور تشکیل دولت جدید ترکیه می‌کند

رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه پس از استعفای رسمی «احمد داود اوغلو»، «بینالی ایلدیریم»، وزیر راه را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی می‌کند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «آناتولی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، بلافاصله پس از استعفای «احمد داود اوغلو» از ریاست حزب «عدالت و توسعه»، نخست‌وزیر جدید را مامور تشکیل دولت خواهد کرد.
اردوغان این مطلب را روز پنجشنبه طی مراسمی در اسلامبول عنوان کرد و گفت: «شواهد حاکی است که اجماع بزرگی در میان حزب عدالت و توسعه بر سر برگزاری کنگره عمومی با یک نامزد وجود دارد.»
این در حالی است که «بینالی ایلدیریم» وزیر ارتباطات و ترابری ترکیه، روز پنجشنبه به عنوان تنها نامزد رهبری حزب عدالت و توسعه معرفی شد که بر پایه قانون اساسی، نخست ‌وزیر آینده این کشور خواهد بود.سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز در کنفرانس خبری پس از دیدار رهبران این حزب اعلام کرد: بینالی ایلدیریم در کنگره حزب که روز یکشنبه برگزار خواهد شد به عنوان تنها نامزد برای رهبری حزب عدالت و توسعه معرفی خواهد شد.
همچنین منابع حزب عدالت و توسعه می‌گویند که نام اعضای کابینه دولت جدید نیز به احتمال زیاد روز دوشنبه اعلام خواهد شد.
ایلدیریم، سیاستمدار ترکیه‌ای متولد سال 1955 است که از نوامبر 2015 تا اکنون وزیر راه و ترابری بوده و بین سال‌های 2002 تا 2007 از سال 2007 تا 2011 و از سال 2011 تا 2013 نیز همین سمت را در اختیار داشته است.
وی که یکی از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه است واز سال 2002 تا 2007 نیزبه عنوان منتخب مردم اسلامبول وارد پارلمان این کشور شده بود، دوست نزدیک و مورد اعتماد اردوغان است! اردوغان نیز به دنبال شخصی است که با او مخالفت نکند و به او در رسیدن به اهدافش از جمله تصویب قانون اساسی جدید و برقراری نظام ریاستی کمک کند.
ایلدیریم همچنین از تجربه بالایی در مدیریت کشور برخوردار است و محرک مهمی برای حزب عدالت و توسعه از سال 2002 تاکنون به شمار می‌رود.
گفتنی است 16 اردیبهشت ماه جاری (5 می)، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه بدون اشاره مستقیم به اختلافاتش با رئیس‌جمهور، با بیان اینکه قصد ندارد برای ریاست مجدد حزب حاکم بر کشورش نامزد شود، گفت دوم خرداد آینده (22 مه) استعفا می‌کند.