kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲

سقوط هواپیمای مسافربری مصر حادثه تروریستی یا نقص فنی؟

پس از سقوط هواپیمای مسافربری مصر به اعماق دریای مدیترانه و کشته شدن تمام 66 مسافر آن، گروه تروریستی داعش اعلام کرد این هواپیما را با انفجار بمب سرنگون کرده است.



هفت ماه پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافری ایرباس ۳۲۱ وابسته به یک شرکت هوایی روسی در مرکز صحرای سینا، حادثه‌ای مشابه، این بار در مصر رخ داده است.
به گزارش ایسنا، هواپیمای مسافربری ایرباس 320 خطوط هوایی مصر صبح پنج‌شنبه در حالی که از فرودگاه «شارل دوگل» فرانسه عازم مصر بود، با 66 سرنشین لحظاتی بعد از ورود به حریم هوایی مصر، بر فراز دریای مدیترانه از صفحه رادار محو شد. با وجود اینکه وزارت هواپیمایی مصر شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که یونان به قطعاتی از هواپیما و جلیقه‌های نجات آن دست پیدا کرده، یونان ساعتی بعد این ادعا را رد و تاکید کرد که اشیای پیدا شده ارتباطی با هواپیمای مصری ندارد. معاون مدیر شرکت ملی هواپیمایی مصر نیز اعلام کرده لاشه کشف شده در دریای مدیترانه متعلق به هواپیمای ناپدید شده این شرکت نیست. البته اواخر دیروز، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مقامات مصری بار دیگر اعلام کرد،  نیروهای مسلح مصر قطعات هواپیمای مسافربری ناپدید شده این کشور را در 290 کیلومتری شمال بندر اسکندریه، واقع در ساحل دریای مدیترانه پیدا کرده‌اند. تیم‌های جستجو از کشورهای یونان، فرانسه، انگلیس، قبرس، ایتالیا و مصر عملیات جستجوی گسترده‌ای را در دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند. سخنگوی نیروهای مسلح مصر هم اعلام کرده که این نیروها با تمام توان در عملیات جست‌وجو مشارکت دارند. در همین حال  پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه گزارش داد، گروه تروریستی داعش مسئولیت سرنگونی این هواپیما را برعهده گرفته است. گروه تروریستی داعش، تهدید کرده همزمان با برگزاری جام قهرمانی فوتبال اروپا در فرانسه نیز حملات شدیدتری انجام دهد.
سخنگوی سازمان ملل متحد اما با اعلام اینکه دبیرکل این سازمان اخبار مربوط به سانحه هواپیمای مصری را از نزدیک پیگیری می‌کند، گفته: «ما نمی‌خواهیم در این خصوص پیش‌بینی کنیم. مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند که انفجار بمب باعث سقوط هواپیمای خطوط مصری در مسیر پاریس-قاهره شده است. به دنبال این حادثه، فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد که در پی سقوط هواپیمای مسافربری مصر در دریای مدیترانه، تدابیر امنیتی را افزایش داده است. با توجه به اخبارهای ضد و نقیضی که درباره این حادثه منتشر شده هنوز مشخص نیست سقوط این هواپیما حادثه بوده یا کار تروریست‌های داعش. به نظر می‌رسد فقط گذشت زمان و جلو رفتن کار تحقیقات نتیجه این پرونده را مشخص خواهد کرد.
در حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه که بیش از 240 مسافر کشته شدند، سناریوی تروریستی بودن حادثه تایید شد.