kayhan.ir

کد خبر: ۷۵۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
رهبر انقلاب در دیدار قاریان و حافظان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم:

قدرت واقعی در ایمان به خدا وکفر به طاغوت است

در پایان سی‌وسوّمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم قاریان و حافظان برتر شرکت‌کننده‌ در این مسابقات با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.



متن کامل بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به شرح زیر است.
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاهًْ و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی‌ محمّد و علی آله الطّیبین الطّاهرین المعصومین سیّما بقیّه‌ًْالله فی الارضین.
 [جلسه] امروز بسیار جلسه‌ شیرین و مطلوبی بود. بهره‌مند شدیم از تلاوت‌ها و هنرنمایی‌های قرآنی مردان و جوانان عزیزمان؛ و خوشامد عرض می‌کنیم به میهمانانی که از کشورهای دیگر آمده‌اند؛ چه اساتید قرآنی که حضور دارند، چه مسابقه‌دهندگانی که تشریف دارند.
یکی از محسنات بزرگ مسابقات قرآنی
 یکی از محسّنات بزرگ این جلسات مسابقه‌ قرآنی، اُنس برادران مسلمان از کشورهای مختلف با یکدیگر است. سیاست‌های مختلف استکباری خیلی سعی می‌کنند ماها را از هم جدا کنند و ملّت‌های مسلمان را نسبت به هم بیگانه کنند بلکه آنها را در مقابل هم قرار بدهند؛ ملّت‌های مسلمان باید درست عکس این عمل کنند؛ باید هرچه می‌توانند، از هر راهی که ممکن است، سعی کنند اُنس خودشان را با یکدیگر بیشتر کنند. یکی از راه‌ها، همین تشکیل این‌جور جلسات است. قرآن محور است، قرآن مشترک است، نعمت بزرگ الهی است برای همه مسلمان‌ها؛ از این سفره اِطعام معنویِ الهی، همه با هم باید استفاده کنند و این جلسات قرآنی، این مسابقات قرآنی، این فرصت را می‌دهد به  همه که این کار را بکنند.
یکی دیگر از برکات این جلسات این است که جوان‌های ما، مردم گوناگون، طبقات مختلف با قرآن اُنس پیدا می‌کنند. این حقیقتی است: ما از قرآن دور هستیم؛ امّت اسلامی از قرآن دور است؛ زندگی ما، واقعیّت‌های زندگی ما با حقایق قرآنی خیلی فاصله دارد! ما باید خودمان را نزدیک کنیم؛ و سعادت امّت اسلامی هم به همین وابسته است که خودش را به قرآن و مفاهیم قرآن و معارف قرآن و درس‌های قرآن نزدیک کند. یکی از راه‌ها همین است که قرآن مایه انس جوانان و مردم و زنان و مردان باشد. این هم یکی از برکات این مسابقات است. من تشکّر می‌کنم از کسانی که این مسابقات را راه انداختند، اداره کردند، زحماتش را متحمّل شدند و آن را مدیریّت کردند.
برای ضربه زدن به اسلام
پول‌های گزافی خرج می‌کنند
 توجّه داشته باشید! امروز در دنیا برای ضربه ‌زدن به اسلام و مسلمین، پول‌های گزافی خرج می‌کنند، کارهای بزرگی انجام می‌دهند. قدرت‌های طاغوتی عالم از اسلام واهمه دارند، از جامعه یک‌ونیم ‌میلیاردی مسلمین واهمه دارند، لذا همه تلاش را می‌کنند - با راه‌های مختلف- برای اینکه قدرت را از جامعه‌ مسلمین سلب کنند؛ می‌دانند که اسلام با مطامع آنها مخالف است. اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمی‌شود این‌جور به ملّت‌ها ظلم بکنند؛ صدای اسلام را خاموش می‌کنند تا بتوانند مسائل مستضعفین عالم را از یادها ببرند، مسئله فلسطین را به فراموشی بسپرند، غصب یک کشور اسلامی را به فراموشی بسپرند؛ هدف‌ها اینها است. اگر ما به قرآن و به هدایت قرآن تمسّک کردیم، خواهیم توانست بر این توطئه‌ها فائق بیاییم؛ اگر به این مجاهدت ادامه دادیم، حتماً پیروزی متعلّق به ما خواهد بود. باید متمسّک به قرآن شد؛ دنیای اسلام احتیاج دارد به اینکه به حبل‌الله تمسّک کند، خود را محکم کند، ایستادگی خود را تضمین کند؛ امروز این احتیاج دنیای اسلام است.
طاغوت اعظم و شیطان اکبر آمریکا است
 ما نباید ضعیف باشیم، ما باید قوی باشیم. قوّت فقط به سلاح نیست، قوّت فقط به پول نیست؛ مبنای اصلی قوّت، ایمان به خدا و پایداری است. خدای متعال [می‌فرماید]: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهًْ الوُثقی‌ لَا انفِصامَ لَها؛(1) اگر ایمان به خدا بود و اگر کفر به طاغوت بود، این تمسّک به عروهًْ‌ وثقی‌ است، این مایه قدرت است، مایه اقتدار است. در دنیای اسلام، این را ما باید ترویج کنیم؛ این را باید بخواهیم. متأسّفانه در دنیای اسلام کسانی هستند که به‌ جای تمسّک به قرآن، تمسّک به طاغوت می‌کنند؛ آنهایی که سیاست‌های آمریکا را در این منطقه اجرا می‌کنند و برطبقِ میل و نظر و سیاست‌های آمریکا -که طاغوت اعظم آمریکا است، شیطان اکبر آمریکا است-  عمل می‌کنند، متمسّک به طاغوتند، کفر به طاغوت ندارند. شرط اوّل: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ؛ کفر به طاغوت باید [باشد]
مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا
نقطه اصلی اقتدار ملت ایران
 اینکه ملّت ایران در مقابل زیاده‌خواهی و زیاده‌گویی آمریکا ایستاده است، این نقطه‌ اصلیِ اقتدارِ ملّت ایران است. ما امروز ملّت مقتدری هستیم. مسئله‌اسلام در ایران با مسئله‌ی فلان شخصیّت دینی یا فلان شخصیّت سیاسی فرق می‌کند؛ ما یک دولتیم؛ دولتی که امکانات دارد، یک ملّت هشتاد میلیونی دارد، سلاح دارد، اقتصاد دارد، سیاست دارد، علم دارد؛ امروز جمهوری اسلامی این است. دشمن از اسلام مقتدر می‌ترسد، دشمن از اسلام شجاع می‌ترسد؛ از جمهوری اسلامی به این جهت می‌ترسند و به این جهت حمله می‌کنند؛ حمله‌ آنها به ما از ترس آنها است، چون می‌ترسند و می‌دانند که مواضع جمهوری اسلامی در دنیا مواضع اثرگذاری است؛ چون ما با ملّت‌های مسلمان صادقانه حرف می‌زنیم، صادقانه عمل می‌کنیم، آنچه می‌گوییم آن را عمل می‌کنیم و دنبالش می‌رویم، وعده‌های طواغیت نتوانسته است جمهوری اسلامی را و ملّت ایران را فریب بدهد نه وعده‌هایشان ما را فریب داد، نه تهدیدهایشان ما را ترساند؛ ما از تهدیدهایشان نمی‌ترسیم، از وعده‌هایشان هم فریب نمی‌خوریم. این لازم است، این را باید دنبال کرد؛ این آن چیزی است که امّت اسلامی به آن احتیاج دارد: کفر به طاغوت و ایمان بِالله؛ اگر این شد، فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَهًْ الوُثقی.(2)
خیانت بعضی از دولت‌های اسلامی
 به ملت‌های خود
 متأسّفانه بعضی از دولت‌های اسلامی به ملّت‌های خودشان خیانت می‌کنند؛ بعضی از دولت‌های اسلامی به امّت اسلامی خیانت می‌کنند، زمینه نفوذ آمریکا را فراهم می‌کنند؛ با طاغوت اعظم که رژیم ایالات متّحده آمریکا است، همکاری می‌کنند؛ سیاست‌های او را اِعمال می‌کنند. این گرفتاری امروز مسلمانان است، گرفتاری امروز منطقه ما است؛ این خیلی گناه بزرگی است که اینها مرتکب می‌شوند.
 آنچه وظیفه‌ همه ملّت اسلام و همه امّت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است؛ این در درجه  اوّل. هم علما مسئولند، هم روشنفکران مسئولند، هم تحصیل‌‌کرده‌ها مسئولند، هم همه‌ کسانی که منبری دارند، تریبونی دارند مسئولند که روشنگری کنند و حقایق دنیای اسلام را برای مردمی که نمی‌دانند بیان کنند؛ این روشنگری جهاد است. جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است. امروز به ‌خاطر اینکه این فریضه را - فریضه تبیین را - ما درست انجام ندادیم، یک عدّه‌ای دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار می‌کنند، علیه اسلام دارند کار می‌کنند؛ این گروه‌های تروریستی در منطقه ما که امنیّت را از ملّت‌های مسلمان سلب کرده‌اند، آسایش را از ملّت‌های مسلمان گرفته‌اند؛ به جای دشمن، اینها دارند با مسلمان‌ها می‌جنگند. این گروه‌های تکفیری، گروه‌های نزدیک به وهّابی‌ها کسانی هستند که زحمت دشمن را اینها به عهده گرفته‌اند، آن کاری که دشمن می‌خواهد بکند اینها دارند برای او انجام می‌دهند؛ بین مسلمان‌ها اختلاف ایجاد کرده‌اند. وقتی مسلمان‌ها با هم سرگرم جنگ شدند قضیّه فلسطین فراموش می‌شود؛ کما اینکه دارند قضیّه فلسطین را به فراموشی می‌سپرند. باید تبیین کرد، باید روشنگری کرد، باید کار کرد؛ از این محافل قرآنی استفاده کنید، از این اجتماعات قرآنی استفاده کنید. شماها که از کشورهای مختلف آمده‌اید، ملّت‌های خودتان را ارشاد کنید، آگاه کنید؛ آنها را به تعلیم قرآن، به جهاد قرآنی، به تبیینی که قرآن خواسته است [هدایت کنید]؛ لَتُبَیِّنُنََّه‌و لِلنّاسِ وَ لا تَکتُمونَه؛ (3) اینها را برایشان بیان کنید، روشن کنید.
 ان‌شاءالله خدای متعال زمینه را برای حرکت امّت اسلامی فراهم خواهد کرد. اگر ما جهاد کنیم، اگر ما حرکت کنیم، اگر ما نیّتمان را خالص کنیم، خدای متعال هم به ما کمک خواهد کرد؛ اگر ما تنبلی کنیم، اگر کاری که بر عهده‌ ما است انجام ندهیم، طبیعی است انتظار کمک الهی را هم نباید داشته باشیم. خداوند متعال به کسانی که کار می‌کنند و تلاش می‌کنند، کمک می‌کند؛ خداوند متعال به ملّت‌هایی که حرکت می‌کنند و به انسان‌هایی که تلاش می‌کنند، کمک می‌کند؛ تلاش کنیم، حرکت کنیم، خدای متعال هم به ما کمک خواهد کرد.
 و شکّی نداریم که پیروزی از آنِ اسلام است؛ این جبهه‌ کفر با همه  وسعت، با همه‌ زرق‌وبرق، با همه  توپ‌وتشری که می‌زنند، بالاخره در مقابل امّت اسلامی و جبهه  اسلامیِ مبارز و مجاهد وادار به عقب‌نشینی خواهد شد. وَ لَو قاتَلَکُمُ الََّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبارَ ثُمََّ لا یَجِدونَ وَلِیًّا وَ لا نَصیرًا؛(4) این سنّت الهی است و تردیدی در این وجود ندارد. شرطش فقط این است که ما تلاش کنیم، ما حرکت کنیم، ما راه بیفتیم، ما کار کنیم؛ اگر ما کار کردیم، این سنّت الهی است که دشمن باید عقب‌نشینی کند و عقب‌نشینی هم می‌کند.
 امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال همه‌ ما و شما را با قرآن زنده بدارد، با قرآن بمیراند و در قیامت با قرآن محشور کند.
والسّلام علیکم و رحمه‌ًْالله و برکاته‌
یک کتاب یک امت
گفتنی است پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده‌ی ولیّ فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، شعار سی و سومین دوره‌ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را «یک کتاب، یک امّت» خواند و گفت: در این دوره از مسابقات ۱۳۰ نفر در رشته‌های حفظ و قرائت قرآن از ۷۰ کشور شرکت کردند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره‌ شهدای فاجعه‌ منا به‌ویژه شهدای قرآنی، خاطرنشان کرد: حضور قاریان روشندل از کشورهای مختلف برای نخستین بار، تجلیل از خانواده‌های شهدای قرآنی و شهدای مدافع حرم، فراخوان مقالات و پژوهش‌های قرآنی و برپایی نمایشگاه و محافل قرآنی از جمله فعالیت‌های انجام‌گرفته در سی و سومین دوره‌ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
1)  سوره‌ بقره، بخشی از آیه‌ ۲۵۶؛ «پس هرکس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورَد، به یقین به دستاویزی استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است...»
2)  سوره‌ بقره، بخشی از آیه‌ ۲۵۶؛ «... به یقین به دستاویزی استوار که آن را گسستن نیست، چنگ زده است ...»
3) سوره‌ آل‌عمران، بخشی از آیه  ۱۸۷؛ «... پیمان گرفت که حتماً باید آن را [به وضوح] برای مردم بیان نمایید و کتمانش مکنید...»
4) سوره‌ فتح، آیه‌ ۲۲؛ «و اگر کسانی که کافر شدند، به جنگ با شما برخیزند، قطعاً پشت خواهند کرد و دیگر یار و یاوری نخواهند یافت»